Hae

1.1 Koulun arvopohja

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuksen arvoperusta 

1. Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen

2. Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia

3. Kulttuurinen moninaisuus rikkautena

4. Kestävän elämäntavan välttämättömyys

Opetussuunnitelman perusteet 2014

Sivut 14 - 24

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Konnarin koululla keskitytään

  • kasvamaan yhdessä, toinen toistamme tukien
  • kasvamaan vastuullisuuteen ja suvaitsevaisuuteen
  • kasvamaan turvallisessa, avoimessa ja kiireettömässä ilmapiirissä

 

YHDESSÄ KASVAMINEN JA YHDESSÄ OPPIMINEN

  • Kasvattamisen yhteisöllisyys
    • Koulun aikuiset toimivat yhdessä ”meidän koulu” –periaatteella toisiaan auttaen ja tukien
  • Oppilaiden osallisuus
    • Oppilaat osallistuvat koulun arjen suunnitteluun ja toteutukseen esimerkiksi oppilastiimien ja oppilaskunnan kautta
  • Yhteistyö kotien kanssa
    • Perheitä kuunnellaan, arvostetaan ja kannustetaan osallistumaan koulun toimintaan ja toiminnan suunnitteluun.
  • Yhteistyö muiden sidosryhmien kanssa
    • Koulu on aktiivisessa vuorovaikutuksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa.
  • Suvaitsevaisuus
    • Kouluyhteisö toimii niin, että jokainen voi osallistua siihen omalla panoksellaan itseään ja toisia arvostaen.

 

VASTUULLISUUS

  • Vastuu itsestä
    • Kyky huolehtia omasta fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista.
  • Vastuu lähimmäisestä
    • Kyky välittää, arvostaa ja kunnioittaa kanssaihmisiä.
  • Vastuu ympäristöstä
    • Kyky elää ympäristöä arvostaen ja hoivaten.
  • Vastuu työn tekemisestä
    • Kyky ymmärtää velvollisuuksia, tehdä työtä huolellisesti ja omaa tekemistä arvostaen.

 

TURVALLISUUS

  • Sääntöjen olemassaolo ja noudattaminen
    • Luodaan yhdessä turvalliset rajat ja huolehditaan yhdessä niiden noudattamisesta.
  • Aikuiset esimerkkinä
    • Aikuiset näyttävät omalla käytöksellään ja toiminnallaan mallia lapsille.
  • Turvallinen toimintaympäristö
    • Koulussa puututaan havaittuihin epäkohtiin (tilat ja välineet)

 

AVOIMUUS

  • Asioiden käsittelyssä ja ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa
    • Rohkeutta rehelliseen ja aitoon kanssakäymiseen kaikkien kesken.
  • Tiedottaminen
    • Pyrimme kertomaan asioista riittävästi sekä tilanteisiin sopivilla tavoilla.

 

KIIREETTÖMYYS

  • Koulun arjessa
    • Pyrkimys suunnitelmalliseen ja tarkoituksenmukaiseen työn tekemiseen. Rohkeutta tehdä valintoja ja keskittyä oleelliseen.