Hae

5.3 Opiskeluhuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa käytäntönsä tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisen edistämiseen.

Tähän osioon tullee kärkinostoja syyskuun loppupuolella, kun Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelman tavoitteet kirkastuvat sekä kouluterveyskyselyn tulokset ovat saatavilla.

Koulu
Ei lisäyksiä

Opiskeluhuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.

Opiskeluhuoltoa toteutetaan ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat koulun rehtori, vararehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, oppilaskunnan ohjaava opettaja sekä tarvittaessa opettajatiimien puheenjohtajat ja muut toimijat (Ankkuritiimi, nuorisotyö, vanhempainyhdistys) tilanteen mukaan kutsuttuina. Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu  tavallisesti 2 - 3 kertaa lukukaudessa, tarvittaessa useamminkin.

Yksilöllisiä opiskeluhuoltotapaamisia toteutetaan koululla opettajan/opettajien/vanhempien aloitteesta pohtimaan yksittäisen oppilaan asioita. Yksilölliset opiskeluhuoltotapaamiset toteutuvat lukuvuoden alussa opiskeluhuollon toimijoiden (rehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi ja koulukuraattori) kesken vahvistetun vuosisuunnitelman mukaisesti. Laaja-alainen erityisopettaja toimii kokoonkutsujana ja koordinaattorina.Yksilöllisiin opiskeluhuoltotapaamisiin osallistuvat tilanteesta riippuen yleensä oppilaan ja huoltajan/huoltajien lisäksi ao. opettaja, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja sekä oppilashuollon toimijoista koulupsykologi ja/tai koulukuraattori tapauskohtaisesti - tapauskohtaisesti tapaamisiin osallistuvat myös esim. lastensuojelun työntekijät ja muut oppilaan/huoltajien kanssa työskentelevät ammattilaiset.

Opiskeluhuollon toimijoista koulupsykologi ja -kuraattori ovat käytettävissä myös yksilökohtaisiin tapaamisiin Konnarin koululla

  • koulupsykologi Tiina Tainio (Konnarin koululla torstaisin)
    • wilma
    • sähköposti  tiina-maria.tainio@omahame.fi
    • puh. 040 636 1052
  • koulukuraattori Tiina Kuusi (Konnarin koululla torstaisin)
    • wilma
    • sähköposti   tiina.kuusi@omahame.fi
    • puh. 050 591 5547

 

 

Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön koulukohtaisia tavoitteita kouluterveyskyselyjen ja arjen havaintojen pohjalta 

Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:  

  • Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket. 
  • Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen

Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana: 

  • Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
  • Keskustelupurkki joka luokkaan. 

Yksinäisyys ja kiusaaminen: 

  • Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
  • Kummitoiminta

Toimintakyky ja fyysinen kunto: 

  • Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon. 
  • Riittävästä unesta keskustelu.
  • Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa.