Oppilashuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Oppilashuoltoa toteutetaan ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään kuuluvat koulun rehtori, vararehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, oppilaskunnan ohjaava opettaja sekä tarvittaessa opettajatiimien puheenjohtajat ja muut toimijat (Ankkuritiimi, nuorisotyö, vanhempainyhdistys) tilanteen mukaan kutsuttuina. Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu tavallisesti 2 - 3 kertaa lukukaudessa, tarvittaessa useamminkin.
Yksilöllisiä oppilashuoltotapaamisia toteutetaan koululla opettajan/opettajien/vanhempien aloitteesta pohtimaan yksittäisen oppilaan asioita. Yksilölliset oppilashuoltotapaamiset toteutuvat lukuvuoden alussa oppilashuollon toimijoiden (rehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi ja koulukuraattori) kesken vahvistetun vuosisuunnitelman mukaisesti. Laaja-alainen erityisopettaja toimii kokoonkutsujana ja koordinaattorina.Yksilöllisiin oppilashuoltotapaamisiin osallistuvat tilanteesta riippuen yleensä oppilaan ja huoltajan/huoltajien lisäksi ao. opettaja, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja sekä oppilashuollon toimijoista koulupsykologi ja/tai koulukuraattori tapauskohtaisesti - tapauskohtaisesti tapaamisiin osallistuvat myös esim. lastensuojelun työntekijät ja muut oppilaan/huoltajien kanssa työskentelevät ammattilaiset.
Oppilashuollon toimijoista koulupsykologi ja -kuraattori ovat käytettävissä myös yksilökohtaisiin tapaamisiin Konnarin koululla
- koulupsykologi xx.xx (Konnarin koululla torstaisin)
- koulukuraattori Tiina Kuusi (Konnarin koululla torstaisin)
- wilma
- sähköposti tiina.kuusi@omahame.fi
- puh. 050 5915547
Lukuvuosi 2024-2025
Huomiota kiinnitetään seuraaviin kaupunkitasollakin seurattaviin aiheisiin:
- Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys
- Ystävyyssuhteet, yksinäisyys ja kiusaaminen
- Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana
Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön koulukohtaisia tavoitteita kouluterveyskyselyjen ja arjen havaintojen pohjalta
Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:
- Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket.
- Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen
Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana:
- Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
- Keskustelupurkki joka luokkaan.
Yksinäisyys ja kiusaaminen:
- Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
- Liikkarivälkät
- Kummitoiminta
Toimintakyky ja fyysinen kunto:
- Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon.
- Riittävästä unesta keskustelu.
- Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa.
Oppilashuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Oppilashuoltoa toteutetaan ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään kuuluvat koulun rehtori, vararehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, oppilaskunnan ohjaava opettaja sekä tarvittaessa opettajatiimien puheenjohtajat ja muut toimijat (Ankkuritiimi, nuorisotyö, vanhempainyhdistys) tilanteen mukaan kutsuttuina. Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu tavallisesti 2 - 3 kertaa lukukaudessa, tarvittaessa useamminkin.
Yksilöllisiä oppilashuoltotapaamisia toteutetaan koululla opettajan/opettajien/vanhempien aloitteesta pohtimaan yksittäisen oppilaan asioita. Yksilölliset oppilashuoltotapaamiset toteutuvat lukuvuoden alussa oppilashuollon toimijoiden (rehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi ja koulukuraattori) kesken vahvistetun vuosisuunnitelman mukaisesti. Laaja-alainen erityisopettaja toimii kokoonkutsujana ja koordinaattorina.Yksilöllisiin oppilashuoltotapaamisiin osallistuvat tilanteesta riippuen yleensä oppilaan ja huoltajan/huoltajien lisäksi ao. opettaja, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja sekä oppilashuollon toimijoista koulupsykologi ja/tai koulukuraattori tapauskohtaisesti - tapauskohtaisesti tapaamisiin osallistuvat myös esim. lastensuojelun työntekijät ja muut oppilaan/huoltajien kanssa työskentelevät ammattilaiset.
Oppilashuollon toimijoista koulupsykologi ja -kuraattori ovat käytettävissä myös yksilökohtaisiin tapaamisiin Konnarin koululla
- koulupsykologi xx.xx (Konnarin koululla torstaisin)
- koulukuraattori Tiina Kuusi (Konnarin koululla torstaisin)
- wilma
- sähköposti tiina.kuusi@omahame.fi
- puh. 050 5915547
Lukuvuosi 2024-2025
Huomiota kiinnitetään seuraaviin kaupunkitasollakin seurattaviin aiheisiin:
- Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys
- Ystävyyssuhteet, yksinäisyys ja kiusaaminen
- Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana
Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön koulukohtaisia tavoitteita kouluterveyskyselyjen ja arjen havaintojen pohjalta
Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:
- Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket.
- Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen
Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana:
- Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
- Keskustelupurkki joka luokkaan.
Yksinäisyys ja kiusaaminen:
- Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
- Liikkarivälkät
- Kummitoiminta
Toimintakyky ja fyysinen kunto:
- Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon.
- Riittävästä unesta keskustelu.
- Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa.