Opiskeluhuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Opiskeluhuoltoa toteutetaan ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat koulun rehtori, vararehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, oppilaskunnan ohjaava opettaja sekä tarvittaessa opettajatiimien puheenjohtajat ja muut toimijat (Ankkuritiimi, nuorisotyö, vanhempainyhdistys) tilanteen mukaan kutsuttuina. Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu tavallisesti 2 - 3 kertaa lukukaudessa, tarvittaessa useamminkin.
Yksilöllisiä opiskeluhuoltotapaamisia toteutetaan koululla opettajan/opettajien/vanhempien aloitteesta pohtimaan yksittäisen oppilaan asioita. Yksilölliset opiskeluhuoltotapaamiset toteutuvat lukuvuoden alussa opiskeluhuollon toimijoiden (rehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi ja koulukuraattori) kesken vahvistetun vuosisuunnitelman mukaisesti. Laaja-alainen erityisopettaja toimii kokoonkutsujana ja koordinaattorina.Yksilöllisiin opiskeluhuoltotapaamisiin osallistuvat tilanteesta riippuen yleensä oppilaan ja huoltajan/huoltajien lisäksi ao. opettaja, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja sekä oppilashuollon toimijoista koulupsykologi ja/tai koulukuraattori tapauskohtaisesti - tapauskohtaisesti tapaamisiin osallistuvat myös esim. lastensuojelun työntekijät ja muut oppilaan/huoltajien kanssa työskentelevät ammattilaiset.
Opiskeluhuollon toimijoista koulupsykologi ja -kuraattori ovat käytettävissä myös yksilökohtaisiin tapaamisiin Konnarin koululla
- koulupsykologi Tiina Tainio (Konnarin koululla torstaisin)
- wilma
- sähköposti tiina-maria.tainio@omahame.fi
- puh. 040 636 1052
- koulukuraattori Tiina Kuusi (Konnarin koululla torstaisin)
- wilma
- sähköposti tiina.kuusi@omahame.fi
- puh. 050 591 5547
Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön koulukohtaisia tavoitteita kouluterveyskyselyjen ja arjen havaintojen pohjalta
Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:
- Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket.
- Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen
Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana:
- Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
- Keskustelupurkki joka luokkaan.
Yksinäisyys ja kiusaaminen:
- Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
- Kummitoiminta
Toimintakyky ja fyysinen kunto:
- Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon.
- Riittävästä unesta keskustelu.
- Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa.
Opiskeluhuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Opiskeluhuoltoa toteutetaan ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat koulun rehtori, vararehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, oppilaskunnan ohjaava opettaja sekä tarvittaessa opettajatiimien puheenjohtajat ja muut toimijat (Ankkuritiimi, nuorisotyö, vanhempainyhdistys) tilanteen mukaan kutsuttuina. Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu tavallisesti 2 - 3 kertaa lukukaudessa, tarvittaessa useamminkin.
Yksilöllisiä opiskeluhuoltotapaamisia toteutetaan koululla opettajan/opettajien/vanhempien aloitteesta pohtimaan yksittäisen oppilaan asioita. Yksilölliset opiskeluhuoltotapaamiset toteutuvat lukuvuoden alussa opiskeluhuollon toimijoiden (rehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi ja koulukuraattori) kesken vahvistetun vuosisuunnitelman mukaisesti. Laaja-alainen erityisopettaja toimii kokoonkutsujana ja koordinaattorina.Yksilöllisiin opiskeluhuoltotapaamisiin osallistuvat tilanteesta riippuen yleensä oppilaan ja huoltajan/huoltajien lisäksi ao. opettaja, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja sekä oppilashuollon toimijoista koulupsykologi ja/tai koulukuraattori tapauskohtaisesti - tapauskohtaisesti tapaamisiin osallistuvat myös esim. lastensuojelun työntekijät ja muut oppilaan/huoltajien kanssa työskentelevät ammattilaiset.
Opiskeluhuollon toimijoista koulupsykologi ja -kuraattori ovat käytettävissä myös yksilökohtaisiin tapaamisiin Konnarin koululla
- koulupsykologi Tiina Tainio (Konnarin koululla torstaisin)
- wilma
- sähköposti tiina-maria.tainio@omahame.fi
- puh. 040 636 1052
- koulukuraattori Tiina Kuusi (Konnarin koululla torstaisin)
- wilma
- sähköposti tiina.kuusi@omahame.fi
- puh. 050 591 5547
Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön koulukohtaisia tavoitteita kouluterveyskyselyjen ja arjen havaintojen pohjalta
Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:
- Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket.
- Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen
Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana:
- Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
- Keskustelupurkki joka luokkaan.
Yksinäisyys ja kiusaaminen:
- Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
- Kummitoiminta
Toimintakyky ja fyysinen kunto:
- Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon.
- Riittävästä unesta keskustelu.
- Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa.