Hae

5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuslain mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Yhteistyöllä tuetaan kasvatuksen ja opetuksen järjestämistä. Yhteistyö edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä. Yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan koulun henkilöstön aloitteellisuutta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa sekä muutoin monipuolista viestintää. Kodin ja koulun yhteistyötä toteutetaan sekä yhteisö-­ että yksilötasolla. Voidakseen huolehtia kasvatustehtävästään huoltajan tulee saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä sekä mahdollisista poissaoloista. Lisäksi huoltajan kanssa keskustellaan opetuksen järjestämisen keskeisistä asioista, kuten opetussuunnitelmasta, oppimisen tavoitteista, oppimisympäristöistä ja työtavoista, oppimisen tuesta ja opiskeluhuollosta, arvioinnista ja todistuksista sekä opiskeluun liittyvistä valinnoista ja lukuvuoden erilaisista tapahtumista. Kannustavat ja oppilaan oppimista ja kehitystä myönteisesti kuvaavat viestit ovat tärkeitä. 

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa kodin ja koulun yhteistyön tapoja.

Koulu
Ei lisäyksiä

Vanhempainyhdistys Konnarin Vanhemmat ry.

  • Vanhempainyhdistys on Lammin päiväkodin ja Konnarin koulun yhteinen (päiväkoti ja koulu toimivat samalla tontilla). Yhdistyksen tavoitteena on tukea koulun ja päiväkodin toimintaa ja oppilaiden sekä varhaiskasvatuksessa olevien lasten hyvinvointia. 
  • Vanhempainyhdistys järjestää normaaliolosuhteissa yhdessä koulun kanssa erilaisia tapahtumia ja tukee koulun toimintaa mahdollisuuksiensa rajoissa. Yhdistys on tukenut mm. koululaisten välituntitoimintaa välituntivälineitä rahoittamalla. Yhdistys jakaa vuosittain oppilaille stipendejä ja osallistuu välillä myös muihin kustannuksiin (esim. luokille jaettu "joulutoimintaraha").
  • Vanhempainyhdistyksen edustaja osallistuu koulun yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksiin ja terveydellisten olojen tarkastukseen - vanhempainyhdistyksen edustaja kuuluu myös Konnarin yksikkökohtaiseen sisäilmatyöryhmään.

 

Luokkatoimikunnat

Luokilla voi olla omaa yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa, kuten esim. leirikouluun tähtäävää varainhankintaa ja yhteisiä tempauksia, joita luokkien vanhemmista kootut luokkatoimikunnat yhteistyössä opettajan ja oppilaiden kanssa toteuttavat - näiden luokkatoimikuntien toiminnasta Konnarin koululla on pitkät perinteet. Käytännössä Konnarin jokainen luokka pyrkii 6.kouluvuotensa aikana toteuttamaan leirikouluprojektin - varsinainen leirikoulu on tietenkin pitkään jatkuneen yhteisen suunnittelun ja varainkeruutyön huipennos ja varsinainen projekti pitääkin myös sisällään yhdessä opettajan, vanhempien ja oppilaiden jopa vuosia kestävän suunnittelun ja valmistautumisen.

 

Vanhempainillat ja -vartit

Jokainen luokanopettaja järjestää luokkansa osalta lukuvuosittain vähintään yhden vanhempainillan. Pääsääntöisesti koulun yhteiset vanhempainillat ajoittuvat elo - syyskuulle lukuvuoden toiminnan alkaessa. Normaaliolosuhteissa Konnarin koululla rinnakkaisten vuosiluokkien vanhempainillat pyritään toteuttamaan yhteistyössä samanaikaisesti, jolloin kokoontumisten aluksi voidaan käydä keskustelua koulun ja/tai vuosiluokan yhteisistä asioista ja jatkaa sitten luokkakohtaisesti luokkien omilla asioilla. Koulun yhteisiä vanhempainiltoja järjestetään tarvittaessa esim. tärkeiksi koettujen teemojen ympärille (mm. vanhemmuus, kouluikäiset ja sosiaalinen media). 

Opettajat kutsuvat tarpeen mukaan oppilaita ja huoltajia keskustelutuokioihin koululle - myös perheillä on mahdollisuus ehdottaa keskusteluja oppilaan asioissa, jolloin opettaja järjestää tapaamisen. Näitä vanhempainvartteja/perhekohtaisia tapaamisia opettajan kanssa järjestetään koulupolun alkuvaiheessa (1.luokan aloitus) tai esim. opettajan vaihtuessa ryhmälle tai tarpeen vaatiessa.

 

Arviointikeskustelut 

Arviointisuunnitelmaan liittyvät  arviointikeskustelut ovat yhteistyöväline kodin ja koulun välillä. 

  • Vuosiluokilla 3 – 6 arviointikeskustelut ovat luonteeltaan formatiivisia, oppimista ohjaavia tapaamisia. Luokilla 1 – 2 arviointikeskustelut ovat osa summatiivista arviointia ja korvaavat välitodistuksen. 

Arviointikeskustelujen aikataulu: 

  • luokilla 1-2 toteutus  joulukuu – helmikuu  
  • luokilla 3-5 toteutus marraskuu – helmikuu    
  • 6.luokalla toteutus tammikuu – maaliskuu (keskustelut niveltyen osaltaan siirtymisprosessiin alakoulusta yläkouluun)

Arviointikeskustelun kesto on 30 min/oppilas.  

Lisää arvioinnista ks. TOKE 6. luku