Päivitetään
4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
OPS:n laaja-alaisen osaamisen osa-alueita ovat:
- Ajattelu ja oppiminen L1
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaiseminen L2
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3
- Monilukutaito L4
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5
- Työelämän taidot ja yrittäjyys L6
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L7
1. - 2.lk
Alkuopetusluokilla toteutetaan lähtökohtaisesti muuhun opetukseen niveltyen yksi kestoltaan vähintään kyseisen vuosiluokan yhden viikon tuntimäärän käsittävä monialainen oppimiskokonaisuus - tämä kuvataan koulun ToKe: ssa niin, että siitä ilmenee oppimiskokonaisuuden tavoitteet, prosessin suunnittelu, toteutus, oppilaiden osallisuus ja arviointi, lisäksi kuvataan oppimisympäristöt, työtavat ja mahdolliset yhteistyökumppanit oppimiskokonaisuuden toteutuksessa. Oppimiskokonaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen pyritään mahdollisuuksien mukaan aktivoimaan myös oppilaiden vanhempia.
3. - 5.lk
Koulussamme monialaiset oppimiskokonaisuudet 3. - 5.luokilla toteutetaan valinnaisaineiden yhteydessä (ns. syventävät valinnaiset opinnot). Oppimiskokonaisuuksien tavoitteet, työtavat, oppimisympäristöt ja arviointi suunnitellaan yhdessä jokaisen ryhmän kanssa. Suunnittelussa huomioidaan laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueiden toteutuminen.
6. lk
Kuudensien luokkien monialainen oppimiskokonaisuus on Yrityskyläprojekti (L1-L7). Kokonaisuuteen kuuluu vierailu ja valmistautuminen päivään. Yrityskylä-projekti pitää sisällään tutustumista työelämän, talouden ja yhteiskunnan toimintoihin. Yrityskylä nivoutuu useaan oppiaineeseen (matematiikka, äidinkieli, ympäristöoppi, kuvataide, historia ja yhteiskuntaoppi).