Hae

3.1 Koulun johtamisrakenne

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungin peruskoulujen johtamisrakenne

Pedagoginen johtaminen

Pedagoginen johtaminen tarkoittaa, miten koulun johto ja hallinto suunnittelevat, organisoivat ja ohjaavat opetus- ja oppimisprosesseja. Käytännön esimerkkeinä mainittakoon mm. tuntikehyksen ja työjärjestysten suunnittelu ja tekeminen. On hyvä luoda koulun visio ja strategia sen toteuttamiseksi. Pedagogisella johtamisen kautta voimme vaikuttaa opetuksen laadun paranemiseen, oppimistulosten edistämiseen ja oppimisympäristön kehittämiseen opettajien ja oppilaiden tarpeet huomioon ottaen.

Pedagoginen johtaminen sisältää mm. seuraavia osa-alueita:

Opetussuunnitelmatyön johtaminen

Valtakunnallisen ja kuntakohtaisen ops:n toteuttaminen

Oppilaiden oppimisen edistäminen ja tukeminen

Koulukohtaisen innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen

Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin johtaminen

Oppimista ja yhteisön jäsenyyttä vahvistavan ilmapiirin ja toiminnan johtaminen yhteisöllisen opiskeluhuoltotiimin kanssa

Oppilaiden osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen

Yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

Koulun henkilöstön ammatillisen kehittymisen tukeminen

Henkilöstön osaamisen kehittäminen

Oppimisympäristön kehittäminen

Tiedolla johtaminen

Tiedolla johtaminen koulussa on lähestymistapa, jossa päätöksenteko perustuu systemaattiseen tietoon ja analyysiin opetuksesta, oppimisesta ja koulun toiminnasta yleisesti.

Tiedolla johtamisella on mahdollista hyödyntää erilaisia tietolähteitä, kuten oppimistuloksia (valtakunnalliset kokeet, lukemisen ja matematiikan seulat), oppilaiden arvioinnit, opettajien palautteet (esi. työhyvinvointikyselyt), oppilaiden ja vanhempien kyselyt (esimerkiksi kouluterveyskysely) sekä muita koulun sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä (koulukohtaiset kyselyt ja Move-mittaus).

Turvallisuusjohtaminen

Pakollisten asiakirjojen laatiminen ja päivittäminen sekä vieminen käytäntöön.

Keskeisiä turvallisuusjohtamisen asiakirjoja ovat: Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma, Kriisisuunnitelma, Suunnitelma oppilaiden kiusaamiselta väkivallalta ja häirinnältä, Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, riskien arviointi sekä huolehtia Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden ja yhteisen hyvinvoinnin tarkastuksessa ilmenneiden asioiden edistämisestä.

Jaettu johtaminen

Jaettu johtajuus korostaa yhteistyötä, avoimuutta ja osallistavaa päätöksentekoa kouluyhteisön eri jäsenten välillä, mikä edistää koulun ilmapiiriä, oppimistuloksia ja yhteisöllisyyttä, Jaettu johtajuus koulussa ymmärretään lähestymistapana, jossa vastuu päätöksenteosta ja johtajuudesta jaetaan useiden eri henkilöiden tai ryhmien kesken. Delegointipäätöksessä (1.3.2024) rehtoreille määritelty päätösvalta on jakamaton, mutta jaettuun johtamiseen perustuvien toimintamallien avulla oppilaita, opettajia, vanhempia ja koulun muuta henkilökuntaa voidaan osallistaa päätöksentekoon ja koulun toiminnan suunnitteluun.

Jaettu johtaminen edellyttää rakenteen. Hyväksi havaittu keino jaetun johtajuuden rakenteen toteuttamiseen isoimmissa kouluissa on tiimiorganisaatio. Tiimiorganisaation perusperiaatteiden mukaan opettajista koostuvat tiiminvetäjät johtavat luokkataso- tai muilla perusteilla koottuja tiimejä. Tiiminvetäjät usein kuuluvat koulun johto- tai kehittämistiimiin. Myös pienemmissä kouluissa voidaan toteuttaa jaettua johtajuutta koulun koon mahdollistamalla tavalla.

 

Koulu
Ei lisäyksiä

KONNARIN KOULUN JOHTAMISJÄRJESTELYT

Päävastuussa koulun toiminnasta, organisoinnista ja kehittämisestä on Konnarin koulun rehtori. Rehtori ja vararehtori sekä Konnarin vuosiluokkatiimien puheenjohtajat muodostavat koulun suunnittelutiimin, jonka kautta em. jalkautetaan tiimityöskentelyyn.

Rehtori (Jari Jokinen)

  • Koulun yleisjohtaminen (pedagoginen johtaminen, talousjohtaminen, henkilöstöjohtaminen, kiinteistöön liittyvät asiat)

Vararehtori (Elina Mässi-Saarinen)

  • rehtorin varahenkilö rehtorin ollessa estynyt
  • koulun kehittämistyön koordinointi yhteistyössä rehtorin kanssa
  • opettajien välituntivalvontalistojen laatiminen
  • erikseen sovittavat juoksevat asiat

Koulun esimiestiimi - kokoontuu tarvittaessa

  • rehtori Jari Jokinen
  • vararehtori Elina Mässi-Saarinen
  • opettajakunnan vanhin (nimetty) luokanopettaja Sanna Heinonen

Suunnittelutiimi

  • kokoonpano: rehtori, vararehtori, vuosiluokkatiimien puheenjohtajat
  • suunnittelee ja kehittää koulun toimintaa
  • käsittelee tiimeiltä tullutta palautetta, aloitteita ja ehdotuksia
  • valmistelee asioita tiimien käsiteltäväksi ja opettajakokouksiin
  • koulun yhteisöllinen oppilashuoltotyö (rehtori, vararehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, kuraattori, oppilaskunnan ohjaava opettaja sekä suunnitteluryhmän jäsenet ja vanhempainyhdistyksen yhteyshenkilö sekä oppilaskunnan edustaja soveltuvin osin)

 

Tiimien tehtävistä yleisesti:

  • valmistelevat keskuudessaan tehtäväkseen saamansa asiat
  • tuottavat jatkuvasti sisäistä arviointi- ja palautetietoa koulun käytännöistä ja toiminnasta.
  • suunnittelevat luokkatasojen yhteistä toimintaa (mm. rinnakkaisluokkien yhteistyö)
  • toimivat työnohjauksellisena keskustelu- ja vertaistukiryhmänä

 

Konnarin koulun tiimit lukuvuonna 2024-2025

Konnarin koulun tiimirakenteessa jokainen opettaja kuuluu  oman luokkatasoryhmänsä/tehtävänsä mukaiseen vuosiluokkatiimiin.

Vuosiluokkatiimit 2024-2025

Konnarin vuosiluokkatiimit lukuvuonna ja niiden jäsenet (tiimin puheenjohtaja korostettu)

Alkuluokkien tiimi (vuosiluokat 1 - 2)

  • 1a Wegelius Laura
  • 1b Lientola Marjeli
  • 2a Saari Katja
  • 2b Heinonen Sanna 

Keskiluokkien tiimi (vuosiluokat 3 - 4)

  • 3a Roesler Jürgen
  • 3b Maunula Sanna
  • 4a Elomaa Maria
  • 4b Korhonen Juho
  • EN Kurki Riikka

Yläluokkien tiimi (vuosiluokat 5 - 6)

  • 5a Särkänmäki Elina
  • 5b Komonen Päivi
  • 6a Mässi-Saarinen Elina
  • 6b Laine Elina

Erityisopetustiimi

  • erityisluokka 1-2  Grönberg Tiina
  • erityisluokka 4-6  Janhunen Marjo
  • joustoluokka 3 Heinonen Anna-Maarit
  • laaja-alainen erityisopettaja Vesamaa Tiina

Toiminnan perusajatuksena on Konnarilla luokkatasoyhteistyön vahvistaminen ja yhteissuunnittelu. Luokkatasotiimien toiminnassa keskeistä on mm.:

  • Vuosiluokkien yhteisen toiminnan suunnittelu
  • Yhteistyö ja yhteisopettajuuden toteuttaminen mahdollisuuksien salliessa
  • Pedagoginen kehittäminen ja yhteisten toimintatapojen etsiminen
  • Kokemusten jakaminen ja vertaistuki