Oppilaskunta
Konnarin koulun oppilaat kuuluvat koulun oppilaskuntaan, jota edustaa oppilaskunnan hallitus. Oppilaskunnan hallituksen tehtävänä on edistää ja kehittää kaikkien oppilaiden hyvinvointia koulussa, lisätä oppilaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä pitää yhteyksiä oppilaisiin, opettajiin, henkilökuntaan ja muihin tahoihin. Oppilaskunnan hallitus koostuu luokkien oppilasedustajista ja heidän varaedustajistaan. Joka lukuvuosi oppilaskunnan hallitukseen valitaan luokkavaaleilla uudet jäsenet ja heidän varajäsenensä kustakin luokasta.
Oppilaskunnan toimintaa ohjaa ja valvoo opettajakunnasta nimettävä ohjaava opettaja. Lukuvuonna 2024-2025 oppilaskunnan ohjaavana opettajana toimii luokanopettaja Laura Wegelius. Ohjaavalla opettajalla on myös oppilaskunnan tilinkäyttöoikeus; ohjaava opettaja käyttää oppilaskunnan varoja yhteistyössä oppilaskunnan hallituksen kanssa ja hallituksen päätösten mukaisesti. Oppilaskunta kokoontuu noin kerran kuukaudessa (tai tarvittaessa useammin) ohjaavan opettajan kutsusta koulupäivän aikana.
Oppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja ja sihteeri valitaan pääsääntöisesti hallituskauden alussa. Toimi kestää lukuvuoden kerrallaan. Oppilaskunnan hallituksen kokouksissa opetellaan kokoustekniikkaa ja aktiivisen osallistumisen sekä vaikuttamisen keinoja.
Oppilaskunnan hallitus järjestää konnarilaisille yhteistoimintaa, tempauksia, edistää välituntitoimintaa, edustaa koulun oppilaiden ääntä koulun kehittämiseksi, ylläpitää oppilaiden tapahtumakalenteria sekä pyrkii omalla esimerkillään luomaan Konnarin kouluun välittävää ilmapiiriä ja yhteishenkeä. Oppilaskunnan hallituksen toiminnasta tiedotetaan sen omalla ilmoitustaululla ruokalan sisäänkäynnin luona.
Oppilastiimitoiminta luokissa
Konnarilla jatketaan edellisten lukuvuosien aikana aikana käynnistettyä oppilastiimitoimintaa - toiminta ja rakenteet voivat vaihdella ryhmittäin sekä oppilaiden ikätason mukaan - olennaista on oppilaiden yhteistoiminta ja osallisuus oman luokkaryhmänsä koulupäivien arjen toteutuksessa.
Kummiluokkatoiminta
Konnarin koululla 5. ja 6.luokat toimivat pienimpien 1. ja 2.luokkien kummeina. Koulunsa aloittavat 1.luokkalaiset saavat syksyllä koulun alettua 5.luokkalaiset koulukummit (nimetty koulukummi tai koulukummipari). Koulukummisuhde jatkuu 2.luokalle, jolloin kummioppilaat ovat 6.luokalla. 6.luokkalaisten siirtyessä yläkouluun, 2.luokkalaiset kukittavat koulun kevätjuhlassa omat koulukumminsa toivottaen muun koulun väen kanssa heille turvallista matkaa yläkouluun.
Kummiluokat järjestävät yhteistä toimintaa, mm. yhteisiä leikki- ja toimintatuokioita koulupäivien aikana - välitunneilla isompien kummioppilaiden on tarkoitus olla varsinkin koulunsa aloittavien 1-luokkalaisten tukena. Kummioppilaat auttavat pienempiä koululaisia mm. liikuntatunneilla (esim. luistelutunnit talvella). Koulukummitoiminnan tavoitteena on tuoda turvallisuuden tunnetta pienemmille oppilaille ja kasvattaa isompia ottamaan vastuuta pienemmistään. Kummitoiminnan avulla voidaan toimia yhdessä yli luokkarajojen.
Vertaissovittelu (verso)
VERSO-toiminta tukee oppilaiden osallisuutta ja antaa mahdollisuuden harjoitella neuvottelu- ja tunnetaitoja sekä ratkaisukeskeisiä konfliktien hallintataitoja. Vertaissovittelu on toimintamalli, jossa sovittelijoiksi koulutetut oppilaat auttavat konfliktin osapuolia itse löytämään ratkaisun riitoihin ja ristiriitatilanteisiin. Koulussamme toimii 6.vuosiluokan oppilaista muodostettu Verso-oppilaiden ryhmä, jota ohjaa lukuvuonna 2024-2025 neljä opetushenkilökunnan Verso-aikuista.
Oppilasagentit
Oppilasagentti-toimintamalli on osa Hämeenlinnan kaupungin tutortoimintaa. Oppilasagentit tutustuvat erilaisiin teknologisiin laitteisiin, ohjelmiin ja sovelluksiin, harjoittelevat niiden käyttöä sekä jakavat opittua osaamistaan koulun muille oppilaille ja opettajille. Muita oppilasagenttien tehtäviä ovat muun muassa koulun yhteisistä tvt-laitteista huolehtiminen sekä koulun oppilaiden ja opettajien auttaminen tvt-laitteiden käytössä. Oppilasagenttitoimintaa 2024-2025 ohjaa luokanopettaja Maria Elomaa.
Oppilaskunta
Konnarin koulun oppilaat kuuluvat koulun oppilaskuntaan, jota edustaa oppilaskunnan hallitus. Oppilaskunnan hallituksen tehtävänä on edistää ja kehittää kaikkien oppilaiden hyvinvointia koulussa, lisätä oppilaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä pitää yhteyksiä oppilaisiin, opettajiin, henkilökuntaan ja muihin tahoihin. Oppilaskunnan hallitus koostuu luokkien oppilasedustajista ja heidän varaedustajistaan. Joka lukuvuosi oppilaskunnan hallitukseen valitaan luokkavaaleilla uudet jäsenet ja heidän varajäsenensä kustakin luokasta.
Oppilaskunnan toimintaa ohjaa ja valvoo opettajakunnasta nimettävä ohjaava opettaja. Lukuvuonna 2024-2025 oppilaskunnan ohjaavana opettajana toimii luokanopettaja Laura Wegelius. Ohjaavalla opettajalla on myös oppilaskunnan tilinkäyttöoikeus; ohjaava opettaja käyttää oppilaskunnan varoja yhteistyössä oppilaskunnan hallituksen kanssa ja hallituksen päätösten mukaisesti. Oppilaskunta kokoontuu noin kerran kuukaudessa (tai tarvittaessa useammin) ohjaavan opettajan kutsusta koulupäivän aikana.
Oppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja ja sihteeri valitaan pääsääntöisesti hallituskauden alussa. Toimi kestää lukuvuoden kerrallaan. Oppilaskunnan hallituksen kokouksissa opetellaan kokoustekniikkaa ja aktiivisen osallistumisen sekä vaikuttamisen keinoja.
Oppilaskunnan hallitus järjestää konnarilaisille yhteistoimintaa, tempauksia, edistää välituntitoimintaa, edustaa koulun oppilaiden ääntä koulun kehittämiseksi, ylläpitää oppilaiden tapahtumakalenteria sekä pyrkii omalla esimerkillään luomaan Konnarin kouluun välittävää ilmapiiriä ja yhteishenkeä. Oppilaskunnan hallituksen toiminnasta tiedotetaan sen omalla ilmoitustaululla ruokalan sisäänkäynnin luona.
Oppilastiimitoiminta luokissa
Konnarilla jatketaan edellisten lukuvuosien aikana aikana käynnistettyä oppilastiimitoimintaa - toiminta ja rakenteet voivat vaihdella ryhmittäin sekä oppilaiden ikätason mukaan - olennaista on oppilaiden yhteistoiminta ja osallisuus oman luokkaryhmänsä koulupäivien arjen toteutuksessa.
Kummiluokkatoiminta
Konnarin koululla 5. ja 6.luokat toimivat pienimpien 1. ja 2.luokkien kummeina. Koulunsa aloittavat 1.luokkalaiset saavat syksyllä koulun alettua 5.luokkalaiset koulukummit (nimetty koulukummi tai koulukummipari). Koulukummisuhde jatkuu 2.luokalle, jolloin kummioppilaat ovat 6.luokalla. 6.luokkalaisten siirtyessä yläkouluun, 2.luokkalaiset kukittavat koulun kevätjuhlassa omat koulukumminsa toivottaen muun koulun väen kanssa heille turvallista matkaa yläkouluun.
Kummiluokat järjestävät yhteistä toimintaa, mm. yhteisiä leikki- ja toimintatuokioita koulupäivien aikana - välitunneilla isompien kummioppilaiden on tarkoitus olla varsinkin koulunsa aloittavien 1-luokkalaisten tukena. Kummioppilaat auttavat pienempiä koululaisia mm. liikuntatunneilla (esim. luistelutunnit talvella). Koulukummitoiminnan tavoitteena on tuoda turvallisuuden tunnetta pienemmille oppilaille ja kasvattaa isompia ottamaan vastuuta pienemmistään. Kummitoiminnan avulla voidaan toimia yhdessä yli luokkarajojen.
Vertaissovittelu (verso)
VERSO-toiminta tukee oppilaiden osallisuutta ja antaa mahdollisuuden harjoitella neuvottelu- ja tunnetaitoja sekä ratkaisukeskeisiä konfliktien hallintataitoja. Vertaissovittelu on toimintamalli, jossa sovittelijoiksi koulutetut oppilaat auttavat konfliktin osapuolia itse löytämään ratkaisun riitoihin ja ristiriitatilanteisiin. Koulussamme toimii 6.vuosiluokan oppilaista muodostettu Verso-oppilaiden ryhmä, jota ohjaa lukuvuonna 2024-2025 neljä opetushenkilökunnan Verso-aikuista.
Oppilasagentit
Oppilasagentti-toimintamalli on osa Hämeenlinnan kaupungin tutortoimintaa. Oppilasagentit tutustuvat erilaisiin teknologisiin laitteisiin, ohjelmiin ja sovelluksiin, harjoittelevat niiden käyttöä sekä jakavat opittua osaamistaan koulun muille oppilaille ja opettajille. Muita oppilasagenttien tehtäviä ovat muun muassa koulun yhteisistä tvt-laitteista huolehtiminen sekä koulun oppilaiden ja opettajien auttaminen tvt-laitteiden käytössä. Oppilasagenttitoimintaa 2024-2025 ohjaa luokanopettaja Maria Elomaa.