Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaskunta

Konnarin koulun oppilaat kuuluvat koulun oppilaskuntaan, jota edustaa oppilaskunnan hallitus. Oppilaskunnan hallituksen tehtävänä on edistää ja kehittää kaikkien oppilaiden hyvinvointia koulussa, lisätä oppilaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä pitää yhteyksiä oppilaisiin, opettajiin, henkilökuntaan ja muihin tahoihin. Oppilaskunnan hallitus koostuu luokkien oppilasedustajista ja heidän varaedustajistaan. Joka lukuvuosi oppilaskunnan hallitukseen valitaan luokkavaaleilla uudet jäsenet ja heidän varajäsenensä kustakin luokasta. 

Oppilaskunnan toimintaa ohjaa ja valvoo opettajakunnasta nimettävä ohjaava opettaja. Lukuvuonna 2024-2025 oppilaskunnan ohjaavana opettajana toimii luokanopettaja Laura Wegelius. Ohjaavalla opettajalla on myös oppilaskunnan tilinkäyttöoikeus; ohjaava opettaja käyttää oppilaskunnan varoja yhteistyössä oppilaskunnan hallituksen kanssa ja  hallituksen päätösten mukaisesti. Oppilaskunta kokoontuu noin kerran kuukaudessa (tai tarvittaessa useammin) ohjaavan opettajan kutsusta koulupäivän aikana.

Oppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja ja sihteeri valitaan pääsääntöisesti hallituskauden alussa. Toimi kestää lukuvuoden kerrallaan. Oppilaskunnan hallituksen kokouksissa opetellaan kokoustekniikkaa ja aktiivisen osallistumisen sekä vaikuttamisen keinoja.

Oppilaskunnan  hallitus järjestää konnarilaisille yhteistoimintaa, tempauksia, edistää välituntitoimintaa, edustaa koulun oppilaiden ääntä koulun kehittämiseksi, ylläpitää oppilaiden tapahtumakalenteria sekä pyrkii omalla esimerkillään luomaan Konnarin kouluun välittävää ilmapiiriä ja yhteishenkeä. Oppilaskunnan hallituksen toiminnasta tiedotetaan sen omalla ilmoitustaululla ruokalan sisäänkäynnin luona.

 

Oppilastiimitoiminta luokissa

Konnarilla jatketaan edellisten lukuvuosien aikana aikana käynnistettyä oppilastiimitoimintaa - toiminta ja rakenteet voivat vaihdella ryhmittäin sekä oppilaiden ikätason mukaan - olennaista on oppilaiden yhteistoiminta ja osallisuus oman luokkaryhmänsä koulupäivien arjen toteutuksessa.

 

Kummiluokkatoiminta

Konnarin koululla 5. ja 6.luokat toimivat pienimpien 1. ja 2.luokkien kummeina. Koulunsa aloittavat 1.luokkalaiset saavat syksyllä koulun alettua 5.luokkalaiset koulukummit (nimetty koulukummi tai koulukummipari). Koulukummisuhde jatkuu 2.luokalle, jolloin kummioppilaat ovat 6.luokalla. 6.luokkalaisten siirtyessä yläkouluun, 2.luokkalaiset kukittavat koulun kevätjuhlassa omat koulukumminsa toivottaen muun koulun väen kanssa heille turvallista matkaa yläkouluun.

Kummiluokat järjestävät yhteistä toimintaa, mm. yhteisiä leikki- ja toimintatuokioita koulupäivien aikana - välitunneilla isompien kummioppilaiden on tarkoitus olla varsinkin koulunsa aloittavien 1-luokkalaisten tukena. Kummioppilaat auttavat pienempiä koululaisia mm. liikuntatunneilla (esim. luistelutunnit talvella). Koulukummitoiminnan tavoitteena on tuoda turvallisuuden tunnetta pienemmille oppilaille ja kasvattaa isompia ottamaan vastuuta pienemmistään. Kummitoiminnan avulla voidaan toimia yhdessä yli luokkarajojen.

 

Vertaissovittelu (verso)

VERSO-toiminta tukee oppilaiden osallisuutta ja antaa mahdollisuuden harjoitella neuvottelu- ja tunnetaitoja sekä ratkaisukeskeisiä konfliktien hallintataitoja. Vertaissovittelu on toimintamalli, jossa sovittelijoiksi koulutetut oppilaat auttavat konfliktin osapuolia itse löytämään ratkaisun riitoihin ja ristiriitatilanteisiin. Koulussamme toimii 6.vuosiluokan oppilaista muodostettu Verso-oppilaiden ryhmä, jota ohjaa lukuvuonna 2024-2025 neljä opetushenkilökunnan Verso-aikuista.

 

Oppilasagentit 

Oppilasagentti-toimintamalli on osa Hämeenlinnan kaupungin tutortoimintaa.  Oppilasagentit tutustuvat erilaisiin teknologisiin laitteisiin, ohjelmiin ja sovelluksiin, harjoittelevat niiden käyttöä sekä jakavat opittua osaamistaan koulun muille oppilaille ja opettajille. Muita oppilasagenttien tehtäviä ovat muun muassa koulun yhteisistä tvt-laitteista huolehtiminen sekä koulun oppilaiden ja opettajien auttaminen tvt-laitteiden käytössä. Oppilasagenttitoimintaa 2024-2025 ohjaa luokanopettaja Maria Elomaa.