Hae

2.2 Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2024

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.   Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

Suunnitelmat

 

Keväällä 2024 päivitetään Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

Valmiussuunnitelma

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli 

 

 

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukutaitotyö

  • Kirjastoauto käy koululla joka viikko, ja sen käyttö on aktiivista. Kirjastoautohenkilökunnalla on aikaa vinkata ja auttaa oppilaita kirjallisuuden löytämisessä. 
  • Yhteistyö Lammin kirjaston kanssa on aktiivista, luokat vierailevat kirjastossa ja kirjastohenkilökunta käy vuosittain vinkkauskäynneillä koululla.
  • Luokissa on jatkuvasti tarjolla kirjallisuutta aktiivisen kirjastoauton käytön ansiosta. Kirjan lukeminen on  osa arkea osana oppitunteja, lepohetkiä tai lisätehtäviä
  • Lukuharrastukseen kannustetaan mm. lukudiplomeita suorittamalla
  • Toteutamme aktiivisesti lukumummo -toimintaa - koulullamme viisi lukumummoa vierailee ja tekee yhteistyötä nimikkoluokkiensa kanssa viikoittain

 

 

Kotiseututeema ala- ja yläkoulussa - Lammin paikallinen kotiseutupolku 

Lammin kotiseutupolku keskittyy kotiseututietouden lisäämiseen. Vuosiluokkien painotukset alakoulussa ovat

3.lk. Kotiseutuni Lammi. 

4.lk. Seurakunnan kultuurillinen merkitys ja Lammin kirkko

5.lk. Lammin historiaa

6.lk. Ortodoksinen kirkko ja Athos-säätiö

 

 

Digitaalisen toimintakulttuurin kehittäminen

Nykytilanne (koulukohtaisen tvt –strategian hahmottelua)

  • Sähköisten materiaalien käyttöönotto, jakaminen ja käyttö (Airo) hyvällä tasolla
  • Laitetilanne hyvä – henkilökohtainen laite vuosiluokilla 4 – 6, yhteiskäyttölaitteita (IPad ja Chromebook) riittävästi luokille 1 – 3
  • Digimateriaaleja (digikirjoja) oppilaskäytössä

Vahvuudet (koulukohtaisen tvt –strategian hahmottelua)

  • Olemassaoleva tiimirakenne (keskustelu-, suunnittelu-, yhteistoiminta) tukee yhteistä tekemistä ja tukea
  • Ohjelmointi (valinnaiskurssina) ja olemassaoleva välineistö (Sphero –pallot) – valinnaiskursseilla myös Ipad –käyttöön perehtymistä
  • Peruskäytön monipuolisetkin rutiinit ovat olemassa
  • Toimiva oppilasagenttirakenne

Kehittäminen (koulukohtaisen tvt –strategian hahmottelua)

  • Tvt –vastaavien kautta muodostettavissa tvt –kehittämistiimi (kaksi tvt-opettajaa ja av-opettaja)
  • Osaamismerkit taitojen näkyviksi tekemiseen – toteutetaan ikätason mukaisesti

Tavoitteet (koulukohtaisen tvt –strategian hahmottelua)

  • Luokkatasokohtaiset tarpeet paremmin huomioon
  • Yhdenvertaisuus (oppilaan osaaminen samalla tasolla ryhmästä/opettajasta riippumatta)
  • Luova projekti jokaiselle luokka-asteelle (digitutorin hyödyntäminen) lukuvuosittain
  • Osaamismerkkeihin pohjautuvat tvt-taidot

Tvt -osaaminen ja käyttö opetuksessa

  • Oppilaiden TVT-taitoja tehdään näkyviksi osaamismerkkien avulla. TVT-osaamismerkkien hankkiminen vaatii sitä, että oppilaat käyvät läpi ja harjoittelevat jokaiseen merkkiin liitettyjä taitoja. Tämän tutustumisen voi tehdä yhteisesti opettajan johdolla koko luokan kesken tai sitten opettaja voi ohjeistaa oppilaita seuraamaan omien taitojensa karttumista itsenäisesti. Uusi merkki ansaitaan oppilaan sähköiseen kokoelmaan, kun kaikki kyseisen osa-alueen taidot on merkitty opituiksi. Yläkoulussa on luokille 7-9 omat osaamismerkit. Merkit säilyvät oppilailla koko peruskoulun ajan. 
  • henkilökunnan osallistuminen kaupungin järjestämiin tvt- ja sähköisten välineiden käyttöön perehdyttäviin koulutuksiin
  • opetusteknologian käyttöä pyritään toteuttamaan monipuolisesti eri oppiaineissa
  • oman henkilökunnan tvt-asiantuntemuksen hyödyntäminen pedagogisen käytön tukena (tvt-opettajien vapauttaminen omasta ryhmästään tukitehtävään tarvittaessa)
  • digitutorin/-ien hyödyntäminen pedagogisen toiminnan tukena
  • oppilasagentit toiminta koulun arjessa (ylläpito- ja tukitehtävät, oppilaiden osallisuuden lisääminen)

 

Tutor- ja oppilasagenttitoiminta 

Oppilasagenttitoiminta on osa Hämeenlinnan kaupungin tutortoimintaa. Oppilasagentti-toimintamallissa valjastetaan oppilaiden teknologiaosaaminen koko koulun TVT-käytön hyväksi. Toiminnassa hyödynnetään toisilta oppimista, vahvistetaan sosiaalista ja pedagogista näkökulmaa ja tarjotaan erilainen keino opettajan roolin muutokselle. 

Konnarin koulun oppilasagentin työkuvaan kuuluu mm. uusien sovellusten ja tietokoneohjelmien oppiminen ja niiden käytön opettaminen oppilaille ja opettajille, apuopettajana toimiminen luokissa sekä tablettien ja Chromebookien huolto- ja kunnossapitotöitä.

 

Koulun liikunnallisemman arjen kehittäminen/ylläpitäminen

  • liikkumista aktivoiva ympäristö, piha ja rakenteet 
  • oppilaiden välituntiliikunnan aktivointia, mm. välituntipeli- ja leikkivälineiden hankinnat, välituntivälinekioski (oppilaskunnan hallitus organisoinnissa mukana)
  • liikunnallisen kerhotoiminnan jatkaminen
  • toiminnallisuus opetuksessa
  • urheilutapahtumat, liikunnalliset teemapäivät, lajiesittelyt

 

Alueyhteistyö

  • varhaiskasvatus - alakoulu - yläkouluyhteistyön hyvien käytäntöjen jatkaminen (mm. nivelvaiheyhteistyö, eskari- ja alkuopetusyhteistyö) ja kehittäminen
  • yhteisten opettajien käytön jatkaminen (kieltenopetus, laaja-alainen erityisopetus), tulevien tarpeiden huomioiminen

 

Yhteisöllisyys

  • yhteiset kokoontumiset, juhlat, urheilukilpailut kokoamassa koulun ja myös naapurikoulujen väkeä yhteen kouluvuoden "juoksussa" > yhteenkuuluvuudentunne, koulun me-henki, yhdessä tekeminen

 

Työhyvinvointi

  • tykytoiminta, työyhteisön yhteiset vapaamuotoiset tapahtumat, joissa mukana mahdollisuuksien mukaan naapurikoulujenkin henkilökuntaa

 

Tiimityöskentely

  • koulun tiimirakenne: vuosiluokkatiimit, tiimien puheenjohtajat mukana koulun suunnittelutiimissä rehtorin ja vararehtorin ohella
  • tiimeissä mahdollisuus myös kokemusten jakamiseen ja vertaistukeen
  • tvt -kehittämistiimi