Hae

2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Lammin tulevan yhtenäiskoulun pohjustaminen

Lukuvuonna 2026-2027 Lammin yhtenäiskoulu (vuosiluokat 1-9) aloittaa toimintansa. Uuteen yhtenäiskouluun siirtyvät nykyisten Hakkalan ja Konnarin koulujen oppilaat. Toimenpiteinä ovat koulujen oppilaiden yhteiset tutustumistilaisuudet, opettajien yhtenäiskoulukulttuurin kehittämistilaisuudet, oppilaskuntien yhteiset tapaamiset.

 

Lukutaitotyö

  • Kirjastoauto käy koululla joka viikko, ja sen käyttö on aktiivista. Kirjastoautohenkilökunnalla on aikaa vinkata ja auttaa oppilaita kirjallisuuden löytämisessä. 
  • Yhteistyö Lammin kirjaston kanssa on aktiivista, luokat vierailevat kirjastossa ja kirjastohenkilökunta käy vuosittain vinkkauskäynneillä koululla.
  • Luokissa on jatkuvasti tarjolla kirjallisuutta aktiivisen kirjastoauton käytön ansiosta. Kirjan lukeminen on  osa arkea osana oppitunteja, lepohetkiä tai lisätehtäviä
  • Lukuharrastukseen kannustetaan mm. lukudiplomeita suorittamalla
  • Toteutamme aktiivisesti lukumummo -toimintaa - koulullamme viisi lukumummoa vierailee ja tekee yhteistyötä nimikkoluokkiensa kanssa viikoittain

 

 

Kotiseututeema ala- ja yläkoulussa - Lammin paikallinen kotiseutupolku 

Lammin kotiseutupolku keskittyy kotiseututietouden lisäämiseen. Vuosiluokkien painotukset alakoulussa ovat

3.lk. Kotiseutuni Lammi. 

4.lk. Seurakunnan kultuurillinen merkitys ja Lammin kirkko

5.lk. Lammin historiaa

6.lk. Ortodoksinen kirkko ja Athos-säätiö

 

 

Digitaalisen toimintakulttuurin kehittäminen

Nykytilanne (koulukohtaisen tvt –strategian hahmottelua)

  • Sähköisten materiaalien käyttöönotto, jakaminen ja käyttö (Airo) hyvällä tasolla
  • Laitetilanne hyvä – henkilökohtainen laite vuosiluokilla 4 – 6, yhteiskäyttölaitteita (IPad ja Chromebook) riittävästi luokille 1 – 3
  • Digimateriaaleja (digikirjoja) oppilaskäytössä

Vahvuudet (koulukohtaisen tvt –strategian hahmottelua)

  • Olemassaoleva tiimirakenne (keskustelu-, suunnittelu-, yhteistoiminta) tukee yhteistä tekemistä ja tukea
  • Ohjelmointi (valinnaiskurssina) ja olemassaoleva välineistö (Sphero –pallot) – valinnaiskursseilla myös Ipad –käyttöön perehtymistä
  • Peruskäytön monipuolisetkin rutiinit ovat olemassa
  • Toimiva oppilasagenttirakenne

Kehittäminen (koulukohtaisen tvt –strategian hahmottelua)

  • Tvt –vastaavien kautta muodostettavissa tvt –kehittämistyöpari (kaksi tvt-opettajaa/av-opettajaa)

Tavoitteet (koulukohtaisen tvt –strategian hahmottelua)

  • Luokkatasokohtaiset tarpeet paremmin huomioon
  • Yhdenvertaisuus (oppilaan osaaminen samalla tasolla ryhmästä/opettajasta riippumatta)

Tvt -osaaminen ja käyttö opetuksessa

  • opetusteknologian käyttöä pyritään toteuttamaan monipuolisesti eri oppiaineissa
  • oman henkilökunnan tvt-asiantuntemuksen hyödyntäminen pedagogisen käytön tukena (tvt-opettajien vapauttaminen omasta ryhmästään tukitehtävään tarvittaessa)
  • digitutorin/-ien hyödyntäminen pedagogisen toiminnan tukena
  • oppilasagentit toiminta koulun arjessa (ylläpito- ja tukitehtävät, oppilaiden osallisuuden lisääminen)

 

Tutor- ja oppilasagenttitoiminta 

Oppilasagenttitoiminta on osa Hämeenlinnan kaupungin tutortoimintaa. Oppilasagentti-toimintamallissa valjastetaan oppilaiden teknologiaosaaminen koko koulun TVT-käytön hyväksi. Toiminnassa hyödynnetään toisilta oppimista, vahvistetaan sosiaalista ja pedagogista näkökulmaa ja tarjotaan erilainen keino opettajan roolin muutokselle. 

Konnarin koulun oppilasagentin työkuvaan kuuluu mm. uusien sovellusten ja tietokoneohjelmien oppiminen ja niiden käytön opettaminen oppilaille ja opettajille, apuopettajana toimiminen luokissa sekä tablettien ja Chromebookien huolto- ja kunnossapitotöitä.

 

Koulun liikunnallisemman arjen kehittäminen/ylläpitäminen

  • liikkumista aktivoiva ympäristö, piha ja rakenteet 
  • oppilaiden välituntiliikunnan aktivointia, mm. välituntipeli- ja leikkivälineiden hankinnat, välituntivälinekioski (oppilaskunnan hallitus organisoinnissa mukana)
  • liikunnallisen kerhotoiminnan jatkaminen
  • toiminnallisuus opetuksessa
  • urheilutapahtumat, liikunnalliset teemapäivät, lajiesittelyt

 

Alueyhteistyö

  • varhaiskasvatus - alakoulu - yläkouluyhteistyön hyvien käytäntöjen jatkaminen (mm. nivelvaiheyhteistyö, eskari- ja alkuopetusyhteistyö) ja kehittäminen

 

Yhteisöllisyys

  • yhteiset kokoontumiset, juhlat, urheilukilpailut kokoamassa koulun ja myös naapurikoulujen väkeä yhteen kouluvuoden "juoksussa" > yhteenkuuluvuudentunne, koulun me-henki, yhdessä tekeminen

 

Työhyvinvointi

  • tykytoiminta, työyhteisön yhteiset vapaamuotoiset tapahtumat, joissa mukana mahdollisuuksien mukaan naapurikoulujenkin henkilökuntaa

 

Tiimityöskentely

  • koulun tiimirakenne: vuosiluokkatiimit, tiimien puheenjohtajat mukana koulun suunnittelutiimissä rehtorin ja vararehtorin ohella
  • tiimeissä mahdollisuus myös kokemusten jakamiseen ja vertaistukeen
  • tvt -kehittämistiimi