Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö Konnarilla
Toiminnan tavoitteena
- esi- ja alkuopetuksen kynnyksen madaltaminen
- työskentelyssä pienemmät ryhmäkoot ja yksilöllisten tarpeiden parempi huomioiminen
- toiminnallisuus
- varhais- ja perusopetuksen kasvattajien vahvuuksien hyödyntäminen
Esi- ja alkuopetuksen yhteistoiminnassa ovat mukana Lammin esiopetuksen oppilaat (viereisestä Lammin päiväkodista ja yksityisestä Melukylän päiväkodista ), esiopetuksen henkilöstö ja Konnarin koulun 1.luokat sekä kaksi luokanopettajaa. Lukuvuonna 2024-2025 toimintaan osallistuu esiopetuksen oppilaita neljästä ryhmästä ja Konnarin koulun kaksi 1.luokkaa. Toimintaa toteutetaan jaksomuotoisesti lukuvuoden 2024-2025 aikana - lukuvuoteen sisältyy ekaluokkalaisille ja eskareille yhteisiä toiminnallisia kokoontumiskertoja.
Toiminta toteutetaan yhteisen suunnittelun pohjalta. Suunnittelussa ovat mukana esiopettajat ja luokanopettajat. Suunnittelua tehdään myös itsenäisesti tai pareittain. Toiminta ajoittuu Konnarin viikko-ohjelmassa keskiviikon aamupäivään, jolloin eskareista ja ekaluokkalaisista muodostetut ryhmät toteuttavat yhdessä suunniteltuja teemoja toiminnallisilla työskentelypisteillä.
Laaja-alainen erityisopetus
Konnarin koulun laaja-alaisina erityisopettajina toimivat Tiina Vesamaa (vuosiluokat 1 - 5) sekä Tiina Lehtiniemi (vuosiluokka 6). Tiina Lehtiniemen pääkouluna on Hakkalan yläkoulu - Konnarilla tällä laaja-alaisen erityisopettajan työpanoksen kohdentamisella pyritään myös vahvistamaan oppilaiden siirtymisprosessia yläkouluun (tuen tarpeet ja tiedonsiirto ala- ja yläkoulun välillä).
Perusopetuksen erityisopettajan tehtävänä on lapsen yksilöllisten tuen tarpeiden tunnistaminen, tutkimusten tarpeellisuuden arvioiminen sekä tukitoimien järjestäminen lapsen arkeen. Tämä tapahtuu yhteistyössä koulun luokanopettajien, lapsen huoltajien ja mahdollisten muiden lapsen ja perheen kanssa työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Erityisopetuksessa painotetaan ennaltaehkäisevää tukea, jotta oppilaan koulunkäynnin haasteet eivät pääsisi kasautumaan.
Luokkamuotoinen erityisopetus – rakenteet, toiminta sekä integroinnit osana erityisopetuksen käytäntöjä
Konnarin koulun molemmat erityisopetuksen pienluokat muodostuvat yhdysluokista, joissa yleensä opiskelee 2 - 4 vuosiluokkatasoa yhdessä. Oppilailla on HOJKS, jonka mukaan oppilaan opetus on suunniteltu, jolloin oppiminen ja opiskelussa eteneminen tapahtuu yksilöllisten tavoitteiden mukaan. Ryhmässä opitaan yhteisiä asioita, sosiaalisia taitoja, ryhmätaitoja ja osallisuutta. Osa erityisen tuen oppilaista opiskelee integroituna yleisopetukseen. Pienluokkien erityisen tuen oppilaita integroituu yleisopetuksen ryhmiin aina, kun se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista.
Lukuvuonna 2023-2024 Konnarin koululla toimii kaksi erityisen tuen pienluokkaa sekä yhdellä vuosiluokalla ns. joustavan erityisopetuksen ryhmä:
- pienluokka 1. - 2.vuosiluokkien oppilaille
- joustoryhmä 3.vuosiluokan oppilaille
- pienluokka 4. - 6.vuosiluokkien oppilaille
Oppilasagentit
Oppilasagentti-toimintamalli on osa Hämeenlinnan kaupungin tutortoimintaa. Oppilasagentit tutustuvat erilaisiin teknologisiin laitteisiin, ohjelmiin ja sovelluksiin, harjoittelevat niiden käyttöä sekä jakavat opittua osaamistaan koulun muille oppilaille ja opettajille. Muita oppilasagenttien tehtäviä ovat muun muassa koulun yhteisistä tvt-laitteista huolehtiminen sekä koulun oppilaiden ja opettajien auttaminen tvt-laitteiden käytössä.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö Konnarilla
Toiminnan tavoitteena
- esi- ja alkuopetuksen kynnyksen madaltaminen
- työskentelyssä pienemmät ryhmäkoot ja yksilöllisten tarpeiden parempi huomioiminen
- toiminnallisuus
- varhais- ja perusopetuksen kasvattajien vahvuuksien hyödyntäminen
Esi- ja alkuopetuksen yhteistoiminnassa ovat mukana Lammin esiopetuksen oppilaat (viereisestä Lammin päiväkodista ja yksityisestä Melukylän päiväkodista ), esiopetuksen henkilöstö ja Konnarin koulun 1.luokat sekä kaksi luokanopettajaa. Lukuvuonna 2024-2025 toimintaan osallistuu esiopetuksen oppilaita neljästä ryhmästä ja Konnarin koulun kaksi 1.luokkaa. Toimintaa toteutetaan jaksomuotoisesti lukuvuoden 2024-2025 aikana - lukuvuoteen sisältyy ekaluokkalaisille ja eskareille yhteisiä toiminnallisia kokoontumiskertoja.
Toiminta toteutetaan yhteisen suunnittelun pohjalta. Suunnittelussa ovat mukana esiopettajat ja luokanopettajat. Suunnittelua tehdään myös itsenäisesti tai pareittain. Toiminta ajoittuu Konnarin viikko-ohjelmassa keskiviikon aamupäivään, jolloin eskareista ja ekaluokkalaisista muodostetut ryhmät toteuttavat yhdessä suunniteltuja teemoja toiminnallisilla työskentelypisteillä.
Laaja-alainen erityisopetus
Konnarin koulun laaja-alaisina erityisopettajina toimivat Tiina Vesamaa (vuosiluokat 1 - 5) sekä Tiina Lehtiniemi (vuosiluokka 6). Tiina Lehtiniemen pääkouluna on Hakkalan yläkoulu - Konnarilla tällä laaja-alaisen erityisopettajan työpanoksen kohdentamisella pyritään myös vahvistamaan oppilaiden siirtymisprosessia yläkouluun (tuen tarpeet ja tiedonsiirto ala- ja yläkoulun välillä).
Perusopetuksen erityisopettajan tehtävänä on lapsen yksilöllisten tuen tarpeiden tunnistaminen, tutkimusten tarpeellisuuden arvioiminen sekä tukitoimien järjestäminen lapsen arkeen. Tämä tapahtuu yhteistyössä koulun luokanopettajien, lapsen huoltajien ja mahdollisten muiden lapsen ja perheen kanssa työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Erityisopetuksessa painotetaan ennaltaehkäisevää tukea, jotta oppilaan koulunkäynnin haasteet eivät pääsisi kasautumaan.
Luokkamuotoinen erityisopetus – rakenteet, toiminta sekä integroinnit osana erityisopetuksen käytäntöjä
Konnarin koulun molemmat erityisopetuksen pienluokat muodostuvat yhdysluokista, joissa yleensä opiskelee 2 - 4 vuosiluokkatasoa yhdessä. Oppilailla on HOJKS, jonka mukaan oppilaan opetus on suunniteltu, jolloin oppiminen ja opiskelussa eteneminen tapahtuu yksilöllisten tavoitteiden mukaan. Ryhmässä opitaan yhteisiä asioita, sosiaalisia taitoja, ryhmätaitoja ja osallisuutta. Osa erityisen tuen oppilaista opiskelee integroituna yleisopetukseen. Pienluokkien erityisen tuen oppilaita integroituu yleisopetuksen ryhmiin aina, kun se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista.
Lukuvuonna 2023-2024 Konnarin koululla toimii kaksi erityisen tuen pienluokkaa sekä yhdellä vuosiluokalla ns. joustavan erityisopetuksen ryhmä:
- pienluokka 1. - 2.vuosiluokkien oppilaille
- joustoryhmä 3.vuosiluokan oppilaille
- pienluokka 4. - 6.vuosiluokkien oppilaille
Oppilasagentit
Oppilasagentti-toimintamalli on osa Hämeenlinnan kaupungin tutortoimintaa. Oppilasagentit tutustuvat erilaisiin teknologisiin laitteisiin, ohjelmiin ja sovelluksiin, harjoittelevat niiden käyttöä sekä jakavat opittua osaamistaan koulun muille oppilaille ja opettajille. Muita oppilasagenttien tehtäviä ovat muun muassa koulun yhteisistä tvt-laitteista huolehtiminen sekä koulun oppilaiden ja opettajien auttaminen tvt-laitteiden käytössä.