Hae

4.1 Pedagogiset järjestelyt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

4.1.1. Opetuksen järjestäminen

 

Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö Konnarilla

Toiminnan tavoitteena

  • esi- ja alkuopetuksen kynnyksen madaltaminen
  • työskentelyssä pienemmät ryhmäkoot ja yksilöllisten tarpeiden parempi huomioiminen
  • toiminnallisuus
  • varhais- ja perusopetuksen kasvattajien vahvuuksien hyödyntäminen

Esi- ja alkuopetuksen yhteistoiminnassa ovat mukana Lammin esiopetuksen oppilaat (viereisestä Lammin päiväkodista), esiopetuksen henkilöstö ja Konnarin koulun 1.luokat sekä kaksi luokanopettajaa. Lukuvuonna 2025-2026 toimintaan osallistuu esiopetuksen oppilaita kolmesta ryhmästä (Lammin päiväkodin kaksi esiopetusryhmää ja Melukylän päiväkodin yksi ryhmä) ja Konnarin koulun kaksi 1.luokkaa. Toimintaa toteutetaan jaksomuotoisesti lukuvuoden 2025-2026 aikana - lukuvuoteen sisältyy ekaluokkalaisille ja eskareille yhteisiä toiminnallisia kokoontumiskertoja.

Toiminta toteutetaan yhteisen suunnittelun pohjalta. Suunnittelussa ovat mukana esiopettajat ja luokanopettajat. Suunnittelua tehdään myös itsenäisesti tai pareittain. 

 

Erityisopettaja luokanopettajien tukena

Konnarin koulun erityisopettajana toimii Tiina Vesamaa (vuosiluokat 1 - 6). Perusopetuksen erityisopettajan tehtävänä on lapsen yksilöllisten tuen tarpeiden tunnistaminen, tutkimusten tarpeellisuuden arvioiminen sekä tukitoimien järjestäminen lapsen arkeen. Tämä tapahtuu yhteistyössä koulun luokanopettajien, lapsen huoltajien ja mahdollisten muiden lapsen ja perheen kanssa työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Erityisopetuksessa painotetaan ennaltaehkäisevää tukea, jotta oppilaan koulunkäynnin haasteet eivät pääsisi kasautumaan.

 

Luokkamuotoinen erityisopetus – rakenteet, toiminta sekä integroinnit osana erityisopetuksen käytäntöjä

Konnarin koulun kolme erityisopetuksen pienluokkaa muodostuvat yhdysluokista, joissa yleensä opiskelee 2 - 3 vuosiluokkatasoa yhdessä. Ryhmässä opitaan yhteisiä asioita, sosiaalisia taitoja, ryhmätaitoja ja osallisuutta. Osa erityisluokkien oppilaista opiskelee osaksi integroituna yleisopetukseen. Pienluokkien erityisen tuen oppilaita integroituu yleisopetuksen ryhmiin aina, kun se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista - integroinnit painottuen erityisesti taito- ja taideaineiden opiskelussa.

Lukuvuonna 2025-2026 Konnarin koululla toimii kolme erityisen tuen pienluokkaa 

  • pienluokka 1. - 3.vuosiluokkien oppilaille
  • pienluokka 3. - 4.vuosiluokkien oppilaille
  • pienluokka 4. - 6.vuosiluokkien oppilaille

 

Oppilasagentit 

Oppilasagentti-toimintamalli on osa Hämeenlinnan kaupungin tutortoimintaa.  Oppilasagentit tutustuvat erilaisiin teknologisiin laitteisiin, ohjelmiin ja sovelluksiin, harjoittelevat niiden käyttöä sekä jakavat opittua osaamistaan koulun muille oppilaille ja opettajille. Muita oppilasagenttien tehtäviä ovat muun muassa koulun yhteisistä tvt-laitteista huolehtiminen sekä koulun oppilaiden ja opettajien auttaminen tvt-laitteiden käytössä.