Monialaiset oppimiskokonaisuudet
Lukutaito on läpileikkaavana teemana lukuvuonna. Siihen kiinnitetään huomiota kaikkien oppiaineiden tunneilla. Torstaina 10.10.24 Lyseolla järjestetään lukutunti, jolloin koko koulu keskittyy lukemaan oppitunnin oppiaineesta riippumatta.
Opiskelijoiden mielenterveysviikkoa vietetään viikolla 15 (7. - 13.4.25). Viikko huomioidaan Lyseolla järjestämällä viikon teeman mukaista ohjelmaa.
Laaja-alainen osaaminen
Perusopetuksen tehtävää Hämeenlinnassa täydentävät Kestävän kehityksen ja kulttuurikasvatuksen suunnitelmat sekä Hämeenlinnan kaupungin perusopetuksen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön suunnitelma. Hämeenlinnassa on luotu rakenteita laaja-alaisen osaamisen toteutumiselle arjessa.
Laaja-alaisen osaamisen Lyseon koulun painotukset ilmenevät aineittain seuraavasti:
Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1
Oppilaanohjauksessa käsitellään laajasti erityisesti seitsemännellä luokalla ajattelun ja oppimaan oppimisen aiheita. Nuori tutustuu opiskelutekniikoihin ja selvittää oppilaanohjaajan avustuksella, mikä on juuri hänelle ominainen tapa oppia.
Itsenäisen, kriittisen ajattelun taitoja harjoitellaan kaikissa oppiaineissa. Medialukutaitoon tutustutaan äidinkielessä ja oppilaanohjauksen teemoissa.
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L2
Kulttuurikasvatussuunnitelma, Kulttuuripolku, sisältää kulttuurikohdevierailuja, työpajoja, taiteilijan tai taidekasvattajan kanssa työskentelyä sekä erilaisia taidekasvatuksellisia menetelmiä. Kulttuuripolku tukee vuorovaikutusta, luovuutta, yhteistyötä sekä lapsen ja nuoren omaehtoista tekemistä. Kulttuuripolku rakennetaan opetussuunnitelman pohjalta ja sisällöt suunnitellaan niin, että ne vastaavat oppiaineita ja laaja- alaisia osaamisalueita. Sisältöjä on mahdollista linkittää monialaisien oppimiskokonaisuuksien osiksi.
Kulttuuripolku päivitetään vuosittain ja se tulee opetussuunnitelman liitteeksi. Kulttuuripolku tuotetaan paikallisten kulttuuri- ja taidelaitosten kanssa yhteistyössä. Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX vastaa Kulttuuripolun koordinoinnista.
Äidinkielessä tehdään yhteistyötä muun muassa kaupunginkirjaston, Arxin ja teatterin kanssa. Verkatehtaan ympäristö mahdollistaa monipuolisen yhteistyön eri kulttuuritoimijoiden kanssa.
Taidetestaajat-hankkeen avulla 8. luokat pääsevät kulttuuritapahtumaan.
Kuvataiteessa hyödynnetään kulttuuripolun sisältöjä laajasti lukuvuoden aikana. Kaikki 7.-luokkalaiset käyvät taidemuseossa opastetulla kierroksella ja myös erilaisia taidemuseon työpajoja hyödynnetään valinnaiskurssien kanssa. Kuvataiteen aineessa kannatetaan erilaisten taide-elämysten ja kokemusten saamista ja jos/kun lukuvuoden aikana tarjoutuu mahdollisuus, menemme ryhmien kanssa Verkatehtaan alueen teatteri/musiikki/elokuvaesityksiä seuraamaan.
Musiikin valinnaisryhmät ovat mukana Lucia-päivänä järjestettävässä päivänavauksessa sekä kiertueella. Lucia-projekti on toteutunut jo yli kaksikymmentä vuotta ja se tehdään yhteistyönä ruotsin kielen kanssa. Musiikin yhdeksännen luokan valinnaisryhmä hyödyntää ysikorttia ja pyrkii käymään konsertissa Verkatehtaalla kevään aikana.
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3
Monissa oppiaineissa pyritään hyödyntämään Verkatehtaan ympäristöä opetuksen tukemisessa ja rikastuttamisessa. Taidenäyttelyt, museot, teatterit ja monet julkiset rakennukset sekä yritykset ovat kävelymatkan päässä. Liikunnan opetusta järjestetään koululla olevien tilojen lisäksi koulun ulkopuolisilla liikuntapaikoilla sekä lähimaastossa.
Yhteiskuntaopissa 9.-luokan oppilaat käyvät läpi oman talouden hallintaan liittyvän kokonaisuuden Oma Onni. Kokonaisuus tehdään yhteistyössä Koulutuskuntayhtymä Tavastian Liiketalouden opiskelijoiden ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi Osuuspankki kouluttaa 9.-luokkalaisia oman talouden hallintaan. 9.-luokkalaiset vierailevat Tampereen Yrityskylässä syyslukukaudella.
Monilukutaito L4
Kirjastopalvelut:
Lyseon koulu tulee hyödyntämään monipuolisesti lähellä sijaitsevaa Hämeenlinnan pääkirjastoa. Pääkirjastolla on pieniä ryhmien oppitunteihin soveltuvia tiloja, joita voi hyödyntää sekä äidinkielen että muiden oppiaineiden opetuksessa.
Mediakasvatus:
Mediakasvatusta toteutetaan opetustyössä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen. Mediakasvatuksellisia sisältöjä nostetaan arjen työskentelyyn tavoitteena tukea ja rikastaa monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamista. Mediakasvatusta oppilaat saavat oppilaanohjauksen tunneilla kahdeksannella luokalla.
Mediakasvatuksessa hyödynnetään myös Arxin Kulttuuripolun mukaisia palveluita.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5
Hämeenlinnan kaupungin perusopetuksen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön suunnitelmassa Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on tärkeä kansalaistaito sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on oppimisen kohde ja väline. Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön suunnitelman avulla perusopetuksessa huolehditaan siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuudet tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen. Tieto- ja viestintäteknologian avulla vahvistetaan oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisen työskentelyn taitoja sekä tuetaan oppilaiden henkilökohtaisia oppimispolkuja. Oppiminen on monimuotoista, ajasta ja paikasta riippumatonta. Koulujen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöä suunnitellaan Hämeenlinnaan kaupungin perusopetuksen Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön suunnitelman pohjalta.
OppilasAgentti-toiminta:
Toimintamallissa oppilaat auttavat sekä toisiaan että opettajiaan uskaltautumaan digilaitteiden ja sovellusten maailmaan. Oppilaiden teknologiaosaaminen valjastetaan koko koulun TVT-käytön hyväksi. Toimintamalli on valtakunnallinen vertaistuellinen malli, joka toimii samalla opettajien tukena opetusteknologian hyödyntämisessä opetuksessa.
Työelämätaidot ja yrittäjyys L6
Seitsemäsluokkalaiset ovat työelämäharjoittelussa koulun ruokalassa kahden koulupäivän ajan.
Kahdeksasluokkalaisille on yhden viikon työelämäharjoittelu - puolet kahdeksasluokkalaisista ovat koulussa, toisen puolen ollessa harjoittelussa.
Yhdeksäsluokkalaisten työelämäharjoittelu on kahden viikon mittainen ja se toteutetaan samaan tapaan kuin kahdeksasluokkalaisten harjoittelu.
Yhteiskuntaopissa ja oppilaanohjauksessa 9.-luokkalaiset tutustuvat Verkatehtaan alueen yrityksiin ja yrittäjiin.
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L7
Lukuvuoden aikana tulemme useimmissa oppiaineissa sitomaan opetusta kestävän kehityksen teemoihin.
Tarjoamme käsityössä mahdollisuuden kunnostaa ja korjata käyttöesineitä. Tavoitteena on myös vierailla Kiertokapulan toimipisteessä ja tutustua kierrätykseen ja jätteiden käsittelyyn.
Hämeenlinnan "Vaikuttamisen polku" antaa raamit osallisuuden ja vaikuttamisen toimintakulttuurin luomiseen. Perusopetuksen osalta tämä toteutuu, kun oppilailla on mahdollisuuksia osallistua heitä itseään koskevien asioiden käsittelyyn yhdessä huoltajien ja koulun henkilökunnan kanssa.
Oppilaskunnan hallituksen kautta voi vaikuttaa koulun arkisiin asioihin. Lisäksi oppilaita rohkaistaan käyttämään niin kaupungin kuin muidenkin toimijoiden tarjoamia vaikutus- ja palautekanavia ja ottamaan osaa keskusteluihin eri foorumeilla (mm. Lasten ja nuorten foorumi ja V-päivä).
Lyseon koululla on toiminnassa vanhempainyhdistys, joka edistää kodin ja koulun yhteistyötä. Yhdistys voi halutessaan tehdä koulua ja sen toimintaa koskevia parannusehdotuksia. Seitsemäsluokkalaisten vanhempainillassa voi ilmaista halukkuutensa osallistua vanhempainyhdistystoimintaan.
Monialaiset oppimiskokonaisuudet
Lukutaito on läpileikkaavana teemana lukuvuonna. Siihen kiinnitetään huomiota kaikkien oppiaineiden tunneilla. Torstaina 10.10.24 Lyseolla järjestetään lukutunti, jolloin koko koulu keskittyy lukemaan oppitunnin oppiaineesta riippumatta.
Opiskelijoiden mielenterveysviikkoa vietetään viikolla 15 (7. - 13.4.25). Viikko huomioidaan Lyseolla järjestämällä viikon teeman mukaista ohjelmaa.
Laaja-alainen osaaminen
Perusopetuksen tehtävää Hämeenlinnassa täydentävät Kestävän kehityksen ja kulttuurikasvatuksen suunnitelmat sekä Hämeenlinnan kaupungin perusopetuksen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön suunnitelma. Hämeenlinnassa on luotu rakenteita laaja-alaisen osaamisen toteutumiselle arjessa.
Laaja-alaisen osaamisen Lyseon koulun painotukset ilmenevät aineittain seuraavasti:
Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1
Oppilaanohjauksessa käsitellään laajasti erityisesti seitsemännellä luokalla ajattelun ja oppimaan oppimisen aiheita. Nuori tutustuu opiskelutekniikoihin ja selvittää oppilaanohjaajan avustuksella, mikä on juuri hänelle ominainen tapa oppia.
Itsenäisen, kriittisen ajattelun taitoja harjoitellaan kaikissa oppiaineissa. Medialukutaitoon tutustutaan äidinkielessä ja oppilaanohjauksen teemoissa.
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L2
Kulttuurikasvatussuunnitelma, Kulttuuripolku, sisältää kulttuurikohdevierailuja, työpajoja, taiteilijan tai taidekasvattajan kanssa työskentelyä sekä erilaisia taidekasvatuksellisia menetelmiä. Kulttuuripolku tukee vuorovaikutusta, luovuutta, yhteistyötä sekä lapsen ja nuoren omaehtoista tekemistä. Kulttuuripolku rakennetaan opetussuunnitelman pohjalta ja sisällöt suunnitellaan niin, että ne vastaavat oppiaineita ja laaja- alaisia osaamisalueita. Sisältöjä on mahdollista linkittää monialaisien oppimiskokonaisuuksien osiksi.
Kulttuuripolku päivitetään vuosittain ja se tulee opetussuunnitelman liitteeksi. Kulttuuripolku tuotetaan paikallisten kulttuuri- ja taidelaitosten kanssa yhteistyössä. Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX vastaa Kulttuuripolun koordinoinnista.
Äidinkielessä tehdään yhteistyötä muun muassa kaupunginkirjaston, Arxin ja teatterin kanssa. Verkatehtaan ympäristö mahdollistaa monipuolisen yhteistyön eri kulttuuritoimijoiden kanssa.
Taidetestaajat-hankkeen avulla 8. luokat pääsevät kulttuuritapahtumaan.
Kuvataiteessa hyödynnetään kulttuuripolun sisältöjä laajasti lukuvuoden aikana. Kaikki 7.-luokkalaiset käyvät taidemuseossa opastetulla kierroksella ja myös erilaisia taidemuseon työpajoja hyödynnetään valinnaiskurssien kanssa. Kuvataiteen aineessa kannatetaan erilaisten taide-elämysten ja kokemusten saamista ja jos/kun lukuvuoden aikana tarjoutuu mahdollisuus, menemme ryhmien kanssa Verkatehtaan alueen teatteri/musiikki/elokuvaesityksiä seuraamaan.
Musiikin valinnaisryhmät ovat mukana Lucia-päivänä järjestettävässä päivänavauksessa sekä kiertueella. Lucia-projekti on toteutunut jo yli kaksikymmentä vuotta ja se tehdään yhteistyönä ruotsin kielen kanssa. Musiikin yhdeksännen luokan valinnaisryhmä hyödyntää ysikorttia ja pyrkii käymään konsertissa Verkatehtaalla kevään aikana.
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3
Monissa oppiaineissa pyritään hyödyntämään Verkatehtaan ympäristöä opetuksen tukemisessa ja rikastuttamisessa. Taidenäyttelyt, museot, teatterit ja monet julkiset rakennukset sekä yritykset ovat kävelymatkan päässä. Liikunnan opetusta järjestetään koululla olevien tilojen lisäksi koulun ulkopuolisilla liikuntapaikoilla sekä lähimaastossa.
Yhteiskuntaopissa 9.-luokan oppilaat käyvät läpi oman talouden hallintaan liittyvän kokonaisuuden Oma Onni. Kokonaisuus tehdään yhteistyössä Koulutuskuntayhtymä Tavastian Liiketalouden opiskelijoiden ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi Osuuspankki kouluttaa 9.-luokkalaisia oman talouden hallintaan. 9.-luokkalaiset vierailevat Tampereen Yrityskylässä syyslukukaudella.
Monilukutaito L4
Kirjastopalvelut:
Lyseon koulu tulee hyödyntämään monipuolisesti lähellä sijaitsevaa Hämeenlinnan pääkirjastoa. Pääkirjastolla on pieniä ryhmien oppitunteihin soveltuvia tiloja, joita voi hyödyntää sekä äidinkielen että muiden oppiaineiden opetuksessa.
Mediakasvatus:
Mediakasvatusta toteutetaan opetustyössä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen. Mediakasvatuksellisia sisältöjä nostetaan arjen työskentelyyn tavoitteena tukea ja rikastaa monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamista. Mediakasvatusta oppilaat saavat oppilaanohjauksen tunneilla kahdeksannella luokalla.
Mediakasvatuksessa hyödynnetään myös Arxin Kulttuuripolun mukaisia palveluita.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5
Hämeenlinnan kaupungin perusopetuksen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön suunnitelmassa Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on tärkeä kansalaistaito sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on oppimisen kohde ja väline. Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön suunnitelman avulla perusopetuksessa huolehditaan siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuudet tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen. Tieto- ja viestintäteknologian avulla vahvistetaan oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisen työskentelyn taitoja sekä tuetaan oppilaiden henkilökohtaisia oppimispolkuja. Oppiminen on monimuotoista, ajasta ja paikasta riippumatonta. Koulujen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöä suunnitellaan Hämeenlinnaan kaupungin perusopetuksen Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön suunnitelman pohjalta.
OppilasAgentti-toiminta:
Toimintamallissa oppilaat auttavat sekä toisiaan että opettajiaan uskaltautumaan digilaitteiden ja sovellusten maailmaan. Oppilaiden teknologiaosaaminen valjastetaan koko koulun TVT-käytön hyväksi. Toimintamalli on valtakunnallinen vertaistuellinen malli, joka toimii samalla opettajien tukena opetusteknologian hyödyntämisessä opetuksessa.
Työelämätaidot ja yrittäjyys L6
Seitsemäsluokkalaiset ovat työelämäharjoittelussa koulun ruokalassa kahden koulupäivän ajan.
Kahdeksasluokkalaisille on yhden viikon työelämäharjoittelu - puolet kahdeksasluokkalaisista ovat koulussa, toisen puolen ollessa harjoittelussa.
Yhdeksäsluokkalaisten työelämäharjoittelu on kahden viikon mittainen ja se toteutetaan samaan tapaan kuin kahdeksasluokkalaisten harjoittelu.
Yhteiskuntaopissa ja oppilaanohjauksessa 9.-luokkalaiset tutustuvat Verkatehtaan alueen yrityksiin ja yrittäjiin.
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L7
Lukuvuoden aikana tulemme useimmissa oppiaineissa sitomaan opetusta kestävän kehityksen teemoihin.
Tarjoamme käsityössä mahdollisuuden kunnostaa ja korjata käyttöesineitä. Tavoitteena on myös vierailla Kiertokapulan toimipisteessä ja tutustua kierrätykseen ja jätteiden käsittelyyn.
Hämeenlinnan "Vaikuttamisen polku" antaa raamit osallisuuden ja vaikuttamisen toimintakulttuurin luomiseen. Perusopetuksen osalta tämä toteutuu, kun oppilailla on mahdollisuuksia osallistua heitä itseään koskevien asioiden käsittelyyn yhdessä huoltajien ja koulun henkilökunnan kanssa.
Oppilaskunnan hallituksen kautta voi vaikuttaa koulun arkisiin asioihin. Lisäksi oppilaita rohkaistaan käyttämään niin kaupungin kuin muidenkin toimijoiden tarjoamia vaikutus- ja palautekanavia ja ottamaan osaa keskusteluihin eri foorumeilla (mm. Lasten ja nuorten foorumi ja V-päivä).
Lyseon koululla on toiminnassa vanhempainyhdistys, joka edistää kodin ja koulun yhteistyötä. Yhdistys voi halutessaan tehdä koulua ja sen toimintaa koskevia parannusehdotuksia. Seitsemäsluokkalaisten vanhempainillassa voi ilmaista halukkuutensa osallistua vanhempainyhdistystoimintaan.