Lyseon koululla on ohjaussuunnitelma, jossa on määritelty kunkin koulun toimijan vastuut oppilaan ohjaamiseen liittyvissä asioissa. Näin varmistetaan kokonaisvaltainen tuki oppilaan yläkoulun ajaksi.
YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTO
Yhteisöllinen oppilashuolto (rehtori johtaa):
- ensisijaisesti ennaltaehkäisevää koko oppilaitosyhteisöä tukevaa, useampaa kuin yhtä koskevaa hyvinvoinnin edistämistä
- toimintakulttuuri ja toimet, joilla edistetään mm. oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta, osallisuutta sekä ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä ehkäistään esim. kiusaamista
- työkaluina esim. tukioppilas- ja oppilaskuntatoiminta, vanhempainyhdistys ja Askelmat
- opiskeluhuoltoryhmä, mm. terveydenhoitaja, psykologi, kuraattori, erityisopettaja, oppilaanohjaaja, nuorisotyöntekijä
Lyseolla yhteisölliseen tiimiin kuuluvat rehtori Pasi Seila, apulaisrehtorit Eeva Sipilä ja Hanna Sulander, oppilaanohjaajat Johanna Lindström ja Tuula Fingerroos, laaja-alaiset erityisopettajat Tuija Korttila, Hanna Untala ja Taru Wadhwa, kuraattori Laura Heinonen, terveydenhoitaja Nita Siltanen, psykologi Linda Pennström ja nuorisotyöntekijä Toni Koski. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa, ja mukaan voidaan kutsua myös oppilaita ja huoltajia.
Yhteisöllisen oppilashuollon tavoitteita ja sisältöjä:
- hyvän arjen vaaliminen
- hyvistunnit eli hyvinvoinnin vuosikellon teemojen läpikäyminen oppilaiden kanssa säännöllisesti (noin kerran kuussa) luokanvalvojan tunneilla (tunnetaidot)
- yhteisöllisyyden vaaliminen
- oppilaiden sitouttaminen luokkayhteisöönsä ja koulun käymiseen yhteisillä tapahtumilla
- luokkien ryhmäyttämiseen panostaminen (erityisesti yläkoulun alkaessa)
- luokkien tilanteiden kartoittaminen
- poissaolojen seuraaminen ja kokoaminen
- tasa-arvosuunnitelman laatiminen
- arjen ilmiöiden käsittely ja ratkominen
Askelmat-ohjelma
Askelmat -ohjelma antaa tukea nuorille, vanhemmille ja nuorten kanssa toimiville tahoille sekä mahdollisuuden py-sähtyä keskustelemaan nuorten elinoloista, vanhemmuudesta ja nuorten kasvun tukemisesta yhdessä.
Toiminta perustuu vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisuuteen. Tutustuttamalla nuoria ja vanhempia
keskenään halutaan ehkäistä ryhmäpaineen syntymistä ja antaa tilaisuus luoda yhteisiä pelisääntöjä.
Ohjelmassa on viisi askelmaa jokaiselle vuosiluokalle alkaen viidennestä luokasta ja päättyen yhdeksänteen luokkaan. Askelmien teemat liittyvät mediakasvatuksesta yläkouluun siirtymiseen ja päihde- ja seksuaalivalistuksesta peruskoulun jälkeiseen elämään. Sisällön tuottamisvastuu on nuorisopalveluilla ja järjestelyvastuu koulukohtaisella monialaisella tiimillä.
Kodin ja koulun yhteistyö aloitetaan tulevien seitsemäsluokkalaisten osalta jo ennen varsinaista koulun alkua. Hämeenlinnan kaupungin kouluissa noudatetaan viiden askelman mallia ja Lyseolla ohjelmassa
on askeleet 2 - 5:
1. askel (5. lk) ”someilua”
2. askel (6. lk) ”uuteen kouluun”
3. askel (7. lk) ”mun luokka”
4. askel (8. lk) ”voi elämä”
5. askel (9. lk) ”valintojen edessä”
Askel 2:
Erityisopettajat ja oppilaanohjaaja yhdessä rehtorin kanssa tutustuvat Lyseon oppilaaksiottoalueen kuutosluokkalaisiin alakoulujen kouluvierailuilla alkukeväästä. Toukokuussa tulevat seitsemäsluokkalaiset vierailevat yläkoululla. Tällöin oppilaat tapaavat uudet luokkatoverinsa ja oman luokanvalvojansa. Vierailupäivän illalla on vanhempainilta heidän huoltajilleen.
Askel 3:
Nuorisotoimi järjestää seitsemäsluokkalaisille järjestetään kouluvuoden alussa ryhmäytymishetken. Mukana ryhmäytymisessä ovat myös luokanvalvoja, oppilaanohjaaja, luokan erityisopettaja sekä kuraattori ja tukioppilaat. Lisäksi syysliikuntapäivänä tukioppilaat järjestävät seiskaluokkalaisille liikuntaleikkejä. Syyskuussa pidetään myös seiskaluokkalaisten vanhempainilta.
Askel 4:
7.-luokkalaisille ja heidän vanhemmilleen järjestetään kevätlukukaudella "päihdefoorumi". Päihteet voivat olla teemana myös 8.-luokkalaisten vanhempainillassa.
Askel 5:
Nuorisotoimi ja etsivä nuorisotyö järjestetävät ysiluokkalaisille tilaisuuden, jossa jokainen ysiluokka käsittelee tulevaisuutta ja tulevaisuuden valintojaan. 9. luokkien vanhempainillan teemana on kevään yhteisvalinta ja jatko-opintomahdollisuudet.
YKSILÖLLINEN OPPILASHUOLTO
Yksilöllinen oppilashuolto (apulaisrehtori Hanna Sulander koordinoi (syksyn 2024 ajan sijaisena Taru Wadhwa):
- yksittäistä oppilasta koskevaa (henkisen pahoinvoinnin vähentämistä)
- terveydenhoitaja- ja kuraattorityö
- yhteistyökumppaneina mm. Ankkuri ja Toppari ja lastensuojelun väki
- monialainen asiantuntijaryhmä, joka kootaan ja kokoontuu tarpeen mukaan (esim. luokanvalvoja, erityisopettaja, oppilaanohjaaja, terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi)
Yksilöllisen oppilashuollon prosessi Lyseon koululla
1. Se, jolla herää huoli oppilaasta ja hänen tilanteestaan,vie asiaa eteenpäin; aineenopettaja ottaa yhteyttä luokanvalvojaan.
2. Luokanvalvoja ottaa tarvittaessa yhteyttä yksilöllisen oppilashuollon koordinoijaan, jonka kanssa sovitaan etenemisestä.
3. Hanna kokoaa monialaisen asiantuntijaryhmän ja kutsuu sen koolle yhteisellä viestiketjulla. Luokanvalvoja kutsuu huoltajat (sekä tulkin, nuoren sosiaalityöntekijän yms.) oppilashuoltopalaveriin.
4. Asiantuntijaryhmä valitsee keskuudestaan vastuuhenkilön (usein luokanvalvoja), joka kirjoittaa oppilashuoltokertomuksen (Wilman muistio).
5. Seurannasta, mahdollisesta konsultoinnista tai asian eteenpäin viemisestä esim. lastensuojeluun sovitaan palaverissa.
Poissaolorajat ja poissaoloista ilmoittaminen
-
50 tuntia --> SELVITTÄMINEN JA TUKEMINEN: yhteys huoltajaan puhelimitse tai tapaaminen koululla, mm. tukitoimien tarpeen arviointi
-
100 tuntia --> TIIVIS TUKI: yksilöllinen oppilashuoltopalaveri moniammatillisella tiimillä, palvelutarpeen arviointipyyntö tarvittaessa
-
yli 20 luvatonta poissaolotuntia --> yksilöllinen oppilashuoltopalaveri moniammatillisella tiimillä, palvelutarpeen arviointipyyntö tarvittaessa
-
Huom! 350 poissaolotuntia--> moniammatillinen oppilashuoltotiimi arvioi, onko oppilaalla riittävät tiedot ja taidot siirtyä seuraavalle vuosiluokalle.
Lyseon koululla on ohjaussuunnitelma, jossa on määritelty kunkin koulun toimijan vastuut oppilaan ohjaamiseen liittyvissä asioissa. Näin varmistetaan kokonaisvaltainen tuki oppilaan yläkoulun ajaksi.
YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTO
Yhteisöllinen oppilashuolto (rehtori johtaa):
- ensisijaisesti ennaltaehkäisevää koko oppilaitosyhteisöä tukevaa, useampaa kuin yhtä koskevaa hyvinvoinnin edistämistä
- toimintakulttuuri ja toimet, joilla edistetään mm. oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta, osallisuutta sekä ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä ehkäistään esim. kiusaamista
- työkaluina esim. tukioppilas- ja oppilaskuntatoiminta, vanhempainyhdistys ja Askelmat
- opiskeluhuoltoryhmä, mm. terveydenhoitaja, psykologi, kuraattori, erityisopettaja, oppilaanohjaaja, nuorisotyöntekijä
Lyseolla yhteisölliseen tiimiin kuuluvat rehtori Pasi Seila, apulaisrehtorit Eeva Sipilä ja Hanna Sulander, oppilaanohjaajat Johanna Lindström ja Tuula Fingerroos, laaja-alaiset erityisopettajat Tuija Korttila, Hanna Untala ja Taru Wadhwa, kuraattori Laura Heinonen, terveydenhoitaja Nita Siltanen, psykologi Linda Pennström ja nuorisotyöntekijä Toni Koski. Ryhmä kokoontuu kerran kuussa, ja mukaan voidaan kutsua myös oppilaita ja huoltajia.
Yhteisöllisen oppilashuollon tavoitteita ja sisältöjä:
- hyvän arjen vaaliminen
- hyvistunnit eli hyvinvoinnin vuosikellon teemojen läpikäyminen oppilaiden kanssa säännöllisesti (noin kerran kuussa) luokanvalvojan tunneilla (tunnetaidot)
- yhteisöllisyyden vaaliminen
- oppilaiden sitouttaminen luokkayhteisöönsä ja koulun käymiseen yhteisillä tapahtumilla
- luokkien ryhmäyttämiseen panostaminen (erityisesti yläkoulun alkaessa)
- luokkien tilanteiden kartoittaminen
- poissaolojen seuraaminen ja kokoaminen
- tasa-arvosuunnitelman laatiminen
- arjen ilmiöiden käsittely ja ratkominen
Askelmat-ohjelma
Askelmat -ohjelma antaa tukea nuorille, vanhemmille ja nuorten kanssa toimiville tahoille sekä mahdollisuuden py-sähtyä keskustelemaan nuorten elinoloista, vanhemmuudesta ja nuorten kasvun tukemisesta yhdessä.
Toiminta perustuu vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisuuteen. Tutustuttamalla nuoria ja vanhempia
keskenään halutaan ehkäistä ryhmäpaineen syntymistä ja antaa tilaisuus luoda yhteisiä pelisääntöjä.
Ohjelmassa on viisi askelmaa jokaiselle vuosiluokalle alkaen viidennestä luokasta ja päättyen yhdeksänteen luokkaan. Askelmien teemat liittyvät mediakasvatuksesta yläkouluun siirtymiseen ja päihde- ja seksuaalivalistuksesta peruskoulun jälkeiseen elämään. Sisällön tuottamisvastuu on nuorisopalveluilla ja järjestelyvastuu koulukohtaisella monialaisella tiimillä.
Kodin ja koulun yhteistyö aloitetaan tulevien seitsemäsluokkalaisten osalta jo ennen varsinaista koulun alkua. Hämeenlinnan kaupungin kouluissa noudatetaan viiden askelman mallia ja Lyseolla ohjelmassa
on askeleet 2 - 5:
1. askel (5. lk) ”someilua”
2. askel (6. lk) ”uuteen kouluun”
3. askel (7. lk) ”mun luokka”
4. askel (8. lk) ”voi elämä”
5. askel (9. lk) ”valintojen edessä”
Askel 2:
Erityisopettajat ja oppilaanohjaaja yhdessä rehtorin kanssa tutustuvat Lyseon oppilaaksiottoalueen kuutosluokkalaisiin alakoulujen kouluvierailuilla alkukeväästä. Toukokuussa tulevat seitsemäsluokkalaiset vierailevat yläkoululla. Tällöin oppilaat tapaavat uudet luokkatoverinsa ja oman luokanvalvojansa. Vierailupäivän illalla on vanhempainilta heidän huoltajilleen.
Askel 3:
Nuorisotoimi järjestää seitsemäsluokkalaisille järjestetään kouluvuoden alussa ryhmäytymishetken. Mukana ryhmäytymisessä ovat myös luokanvalvoja, oppilaanohjaaja, luokan erityisopettaja sekä kuraattori ja tukioppilaat. Lisäksi syysliikuntapäivänä tukioppilaat järjestävät seiskaluokkalaisille liikuntaleikkejä. Syyskuussa pidetään myös seiskaluokkalaisten vanhempainilta.
Askel 4:
7.-luokkalaisille ja heidän vanhemmilleen järjestetään kevätlukukaudella "päihdefoorumi". Päihteet voivat olla teemana myös 8.-luokkalaisten vanhempainillassa.
Askel 5:
Nuorisotoimi ja etsivä nuorisotyö järjestetävät ysiluokkalaisille tilaisuuden, jossa jokainen ysiluokka käsittelee tulevaisuutta ja tulevaisuuden valintojaan. 9. luokkien vanhempainillan teemana on kevään yhteisvalinta ja jatko-opintomahdollisuudet.
YKSILÖLLINEN OPPILASHUOLTO
Yksilöllinen oppilashuolto (apulaisrehtori Hanna Sulander koordinoi (syksyn 2024 ajan sijaisena Taru Wadhwa):
- yksittäistä oppilasta koskevaa (henkisen pahoinvoinnin vähentämistä)
- terveydenhoitaja- ja kuraattorityö
- yhteistyökumppaneina mm. Ankkuri ja Toppari ja lastensuojelun väki
- monialainen asiantuntijaryhmä, joka kootaan ja kokoontuu tarpeen mukaan (esim. luokanvalvoja, erityisopettaja, oppilaanohjaaja, terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi)
Yksilöllisen oppilashuollon prosessi Lyseon koululla
1. Se, jolla herää huoli oppilaasta ja hänen tilanteestaan,vie asiaa eteenpäin; aineenopettaja ottaa yhteyttä luokanvalvojaan.
2. Luokanvalvoja ottaa tarvittaessa yhteyttä yksilöllisen oppilashuollon koordinoijaan, jonka kanssa sovitaan etenemisestä.
3. Hanna kokoaa monialaisen asiantuntijaryhmän ja kutsuu sen koolle yhteisellä viestiketjulla. Luokanvalvoja kutsuu huoltajat (sekä tulkin, nuoren sosiaalityöntekijän yms.) oppilashuoltopalaveriin.
4. Asiantuntijaryhmä valitsee keskuudestaan vastuuhenkilön (usein luokanvalvoja), joka kirjoittaa oppilashuoltokertomuksen (Wilman muistio).
5. Seurannasta, mahdollisesta konsultoinnista tai asian eteenpäin viemisestä esim. lastensuojeluun sovitaan palaverissa.
Poissaolorajat ja poissaoloista ilmoittaminen
-
50 tuntia --> SELVITTÄMINEN JA TUKEMINEN: yhteys huoltajaan puhelimitse tai tapaaminen koululla, mm. tukitoimien tarpeen arviointi
-
100 tuntia --> TIIVIS TUKI: yksilöllinen oppilashuoltopalaveri moniammatillisella tiimillä, palvelutarpeen arviointipyyntö tarvittaessa
-
yli 20 luvatonta poissaolotuntia --> yksilöllinen oppilashuoltopalaveri moniammatillisella tiimillä, palvelutarpeen arviointipyyntö tarvittaessa
-
Huom! 350 poissaolotuntia--> moniammatillinen oppilashuoltotiimi arvioi, onko oppilaalla riittävät tiedot ja taidot siirtyä seuraavalle vuosiluokalle.