Ei kuntakohtaista sisältöä
Oppiminen ja hyvinvointi
Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan ja Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmaan.
Kouluhyvinvoinnin kehittämistä ohjaa opiskeluhuollon ohjausryhmä. Opiskeluhuollon suunnitelma päivitetään vuonna 2024 - 2025.
Oppimisen ja erityisen tuen kokonaisuus uudistetaan vuonna 2024 - 2025. Lukuvuonna 2024 - 2025 kehitetään tasa-arvorahan avulla joustavia oppimisen tuen muotoja. Kehittämistyön avulla valmistaudutaan oppimisen ja erityisen tuen uudistukseen syksyllä 2025.
Oppimisen ja erityisen tuen uudistustyön tueksi perustetaan ohjausryhmä.
Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto
Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.
Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli.
Opiskeluhuollon vuosikello

Lukutaidon seurannan malli ja yksilöllinen lukutaidon kehityksen tuki

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli
Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle,

Opiskeluhuollon tiimi
Jokaisessa koulussa on opiskeluhuollon tiimi, joka kokoontuu kerran kuukaudessa. Tiimiä johtaa rehtori.
Tiimin tehtävät ovat
- Opiskeluhuoltoryhmän omien toimintatapojen kehittäminen ja arviointi
- Osallisuudesta huolehtiminen, ml. oppilaat ja opiskelijat, huoltajat, yhteistyökumppanit
- Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön seuranta ja arviointi
- Rakenteiden ja toimintatapojen luominen yhteisölliselle ja ennalta ehkäisevälle työlle
- Opiskeluhuollosta tiedottaminen
- Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuollon sisältöjen täsmentäminen omassa toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa
- Tunnetaito-opetuksen suunnittelu
- Poissaolotietojen käsittely kuukausittain
- Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
- Turvallisuussuunnitelmien valmistelu
Opiskeluhuollon ohjausryhmä
Hämeenlinnan kaupungin opiskeluhuollon ohjausryhmä kokoontuu 1 krt / kuukausi. Ryhmän jäsenet ovat
- Opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä pj
- Opetuspäällikkö Minna Lumme siht
- Hyvinvointipäällikkö Jari Pekuri
- Rehtori Outi Kärki
- Rehtori Pasi Seila
- Tutkijayliopettaja Paula Hakala HAMK
- Koulutuspäällikkö Päivi Kortesniemi Tavastia
- Lähijohtaja Jaana Ahtonen - Huuskonen Omahäme
Oppiminen ja hyvinvointi
Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan ja Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmaan.
Kouluhyvinvoinnin kehittämistä ohjaa opiskeluhuollon ohjausryhmä. Opiskeluhuollon suunnitelma päivitetään vuonna 2024 - 2025.
Oppimisen ja erityisen tuen kokonaisuus uudistetaan vuonna 2024 - 2025. Lukuvuonna 2024 - 2025 kehitetään tasa-arvorahan avulla joustavia oppimisen tuen muotoja. Kehittämistyön avulla valmistaudutaan oppimisen ja erityisen tuen uudistukseen syksyllä 2025.
Oppimisen ja erityisen tuen uudistustyön tueksi perustetaan ohjausryhmä.
Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto
Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.
Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli.
Opiskeluhuollon vuosikello

Lukutaidon seurannan malli ja yksilöllinen lukutaidon kehityksen tuki

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli
Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle,

Opiskeluhuollon tiimi
Jokaisessa koulussa on opiskeluhuollon tiimi, joka kokoontuu kerran kuukaudessa. Tiimiä johtaa rehtori.
Tiimin tehtävät ovat
- Opiskeluhuoltoryhmän omien toimintatapojen kehittäminen ja arviointi
- Osallisuudesta huolehtiminen, ml. oppilaat ja opiskelijat, huoltajat, yhteistyökumppanit
- Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön seuranta ja arviointi
- Rakenteiden ja toimintatapojen luominen yhteisölliselle ja ennalta ehkäisevälle työlle
- Opiskeluhuollosta tiedottaminen
- Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuollon sisältöjen täsmentäminen omassa toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa
- Tunnetaito-opetuksen suunnittelu
- Poissaolotietojen käsittely kuukausittain
- Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
- Turvallisuussuunnitelmien valmistelu
Opiskeluhuollon ohjausryhmä
Hämeenlinnan kaupungin opiskeluhuollon ohjausryhmä kokoontuu 1 krt / kuukausi. Ryhmän jäsenet ovat
- Opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä pj
- Opetuspäällikkö Minna Lumme siht
- Hyvinvointipäällikkö Jari Pekuri
- Rehtori Outi Kärki
- Rehtori Pasi Seila
- Tutkijayliopettaja Paula Hakala HAMK
- Koulutuspäällikkö Päivi Kortesniemi Tavastia
- Lähijohtaja Jaana Ahtonen - Huuskonen Omahäme
Ei lisäyksiä
Koulun turvallisuus tulee olla osana koulun jokapäiväistä toimintaa sekä koulun turvallisuutta tullaan arvioimaan osana koulun vuosittaista arviointia.
Turvallisen kouluarjen perustana ovat koulun järjestyssäännöt:
Lyseon koulun järjestyssäännöt
1. Käyttäydyn hyvin koulumatkalla ja koulussa. Otan toiset huomioon, olen ystävällinen ja käyttäydyn muita kohtaan kunnioittavasti.
2. Noudatan opettajien antamia ohjeita kouluaikana kaikissa tilanteissa.
3. Saavun lukujärjestyksen mukaisille oppitunneille ajoissa, työvälineet mukana, kotitehtävät tehtyinä ja riisun päähineen sekä ulkovaatteet. Käytän omia mobiililaitteitani tunneilla vain, kun niitä tarvitaan oppimisen välineenä tai tukena.
4. Olen koulupäivän ajan koulualueella. Siirryn opetuspaikasta toiseen lyhintä mahdollista reittiä liikennesääntöjä noudattaen. Koulualueen ulkopuolella olen omalla ja huoltajani vastuulla.
5. Huoltajani selvittää poissaoloni luokanvalvojalle viipymättä. Pidempiaikaiset poissaolot anon etukäteen luokanvalvojalta tai rehtorilta.
6. Koulualueella ja koulupäivän aikana en käytä energiajuomia, tupakkatuotteita enkä mitään päihteitä.
7. Pidän kouluympäristön siistinä ja laitan roskat keräysastiaan.
Järjestyssäännöt pohjautuvat perusopetuslakiin ja -asetukseen. Niiden rikkomisesta tulee seuraamuksia.
Poistumisharjoitukset
Lukuvuoden 2024 - 2025 aikana henkilöstölle ja oppilaille järjestetään sisällesuojautumisen harjoitus. Pelastussuunnitelmaa selkeytetään ja pyritään vahvistamaan ja eheyttämään koulun turvallisuuskulttuuria lisäämällä mm. henkilöstön tietoutta omista turvallisuusvastuista, -velvollisuuksista sekä -oikeuksista. Jokainen henkilöstön jäsen on velvollinen tutustumaan koulun pelastussuunnitelmaan.
Malli kiusaamiseen puuttumiseksi
Kiusaamista pyritään vähentämään puuttumalla siihen tehokkaasti.

Koulun turvallisuus tulee olla osana koulun jokapäiväistä toimintaa sekä koulun turvallisuutta tullaan arvioimaan osana koulun vuosittaista arviointia.
Turvallisen kouluarjen perustana ovat koulun järjestyssäännöt:
Lyseon koulun järjestyssäännöt
1. Käyttäydyn hyvin koulumatkalla ja koulussa. Otan toiset huomioon, olen ystävällinen ja käyttäydyn muita kohtaan kunnioittavasti.
2. Noudatan opettajien antamia ohjeita kouluaikana kaikissa tilanteissa.
3. Saavun lukujärjestyksen mukaisille oppitunneille ajoissa, työvälineet mukana, kotitehtävät tehtyinä ja riisun päähineen sekä ulkovaatteet. Käytän omia mobiililaitteitani tunneilla vain, kun niitä tarvitaan oppimisen välineenä tai tukena.
4. Olen koulupäivän ajan koulualueella. Siirryn opetuspaikasta toiseen lyhintä mahdollista reittiä liikennesääntöjä noudattaen. Koulualueen ulkopuolella olen omalla ja huoltajani vastuulla.
5. Huoltajani selvittää poissaoloni luokanvalvojalle viipymättä. Pidempiaikaiset poissaolot anon etukäteen luokanvalvojalta tai rehtorilta.
6. Koulualueella ja koulupäivän aikana en käytä energiajuomia, tupakkatuotteita enkä mitään päihteitä.
7. Pidän kouluympäristön siistinä ja laitan roskat keräysastiaan.
Järjestyssäännöt pohjautuvat perusopetuslakiin ja -asetukseen. Niiden rikkomisesta tulee seuraamuksia.
Poistumisharjoitukset
Lukuvuoden 2024 - 2025 aikana henkilöstölle ja oppilaille järjestetään sisällesuojautumisen harjoitus. Pelastussuunnitelmaa selkeytetään ja pyritään vahvistamaan ja eheyttämään koulun turvallisuuskulttuuria lisäämällä mm. henkilöstön tietoutta omista turvallisuusvastuista, -velvollisuuksista sekä -oikeuksista. Jokainen henkilöstön jäsen on velvollinen tutustumaan koulun pelastussuunnitelmaan.
Malli kiusaamiseen puuttumiseksi
Kiusaamista pyritään vähentämään puuttumalla siihen tehokkaasti.
