Hae

6.1. Arvioinnin tehtävä

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuksessa oppilaan arviointi perustuu perusopetuslakiin ja -asetuksiin (PL §18, 22, 35, 38, asetus 10-13, 19, 23). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellään oppilaan arvioinnin perusteet ja hyvän osaamisen taso kussakin oppiaineessa.

Arvioinnin tehtävänä on vuorovaikutuksen ja palautteen avulla auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva itsestään, tukea oppilaan kehittymistä ja oppimista, sekä antaa oppilaalle ja hänen huoltajilleen tietoa opintojen edistymisestä. Arvioinnilla kuvataan, missä määrin oppilas on saavuttanut oppiaineille opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet.

Oppilasarviointi on yhdenvertaista, suunnitelmallista, johdonmukaista ja monipuolista. Arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Arviointi kohdennetaan opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Arviointi perustuu todennettavissa oleviin koesuorituksiin, näyttöihin, tuntiaktiivisuuteen ja annettujen tehtävien suorittamiseen. Työskentely arvioidaan osana oppiaineen arviointia. Opettajat antavat oppilaalle monipuolista ohjaavaa palautetta työskentelyn lomassa. Oppilaan osallisuutta lisätään kaikissa oppiaineissa oppilaan itsearvioinnilla ja vertaispalautteella, joiden avulla oppilasta ohjataan ymmärtämään omia vahvuuksiaan ja säätelemään omaa oppimistaan. Huoltajien osallisuutta vahvistetaan avoimuuden ja yhteistyön periaattein.

Noudatamme Hämeenlinnan paikalliseen opetussuunnitelmaan kirjattuja arvioinnin täsmennyksiä, jotka linjaavat koulujen yhteisiä toimintatapoja arviointiin liittyen. Yhteisiin toimintatapoihin kuuluvat mm. arvioinnin vuosikello, monipuolisen summatiivisen ja formatiivisen arvioinnin sisällyttäminen kaikkiin oppiaineisiin, oppilaiden osallistaminen sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö.

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaan arviointi perustuu perusopetuslakiin ja asetuksiin (PL §22, asetus 10-14). Opetussuunnitelman perusteissa määritellään oppilaan arvioinnin perusteet ja hyvän osaamisen taso.

Arvioinnin tehtävänä on vuorovaikutuksen ja palautteen avulla auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva itsestään sekä antaa hänelle ja huoltajalle tietoa opintojen edistymisestä. Noudatamme Hämeenlinnan opetuspalveluiden yhteistä linjausta arvioinnista.

Lyseon koulun arviointilinjaukset ja aikataulu

- Monipuoliset työtavat takaavat myös monipuolisen arvioinnin.

- Formatiivinen arviointi on oppilasta ohjaavaa ja kannustavaa sekä jatkuvaa. Ohjaavaa palautetta annetaan läpi lukuvuoden.

- Summatiivinen arvio on numeerista (esim. kokeet, muut tuotokset ja todistusarvosanat syys- ja kevätlukukauden päätteeksi).

Luokanvalvojien pitämät arviointikeskustelut

Luokanvalvoja seuraa luokkansa oppilaiden koulunkäyntiä kokonaisvaltaisesti ja pitää jokaiselle luokkansa oppilaalle huoltajineen arviointikeskustelun tammikuun loppuun mennessä. Arviointikeskustelua varten sekä oppilas että luokanvalvoja täyttävät Wilmassa arviointikeskustelupohjan. Oppimissuunnitelmien ja hojks:ien päivitykset tehdään luokanvalvojan johdolla lokakuun loppuun mennessä.