Hae

1.2. Koulun toimintakulttuuri

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Seminaarin koulun toimintakulttuuri rakentuu vahvalle perustyölle, jonka kautta saavutetaan loistavia oppimistuloksia. Arjen työssä korostuvat kunnioittava kohtaaminen ja ratkaisukeskeisyys – virheiden sijaan etsimme yhdessä keinoja kehittyä ja oppia. Jokainen yhteisön jäsen kohdataan arvostavasti, ja vuorovaikutus perustuu luottamukseen ja avoimuuteen.

Sivistys, kulttuurinen monimuotoisuus, ahkeruus, vastuuntunto ja yhteisvastuu ovat toimintamme kulmakiviä. Näitä arvoja vaalitaan niin opetuksessa kuin arjen valinnoissa. Kestävä kehitys ohjaa päätöksentekoa: huomioimme ekologiset, sosiaaliset ja taloudelliset näkökulmat kaikessa toiminnassamme.

TURVALLINEN KOULUARKI SEMINAARIN KOULUSSA

KAKE eli kasvatuskeskustelu

Seminaarin koulussa on aktiivisessa käytössä kasvatuskeskustelu eli KAKE. Kasvatuskeskustelu ei ole kurinpidollinen menettely vaan ensisijainen puuttumiskeino, kun kouluyhteisössä toimiminen ei suju odotusten mukaisesti. 

Kasvatuskeskustelu on yksilöllistä tukea käyttäytymiseen ja kasvamiseen. Keskustelun tavoitteena on lisätä oppilaan ymmärrystä tekojensa seurauksista, saada oppilas sitoutumaan koulun sääntöihin paremmin, vähentää kurinpidollisten toimenpiteiden tarvetta ja tarjota mahdollisuus tulla kuulluksi turvallisessa ympäristössä.  

Keskustelun tavoitteena on myös kehittää lapsen itsesäätelyä, toiminnanohjausta ja ajattelutaitoja. Lapsen on tärkeä ymmärtää, että vain hän itse voi muuttaa omaa toimintaansa. Aikuisen tehtävä on tukea ja ohjata tässä prosessissa. Huoltaja voi halutessaan osallistua keskusteluun. 

Tilanteita, jotka voivat mm. johtaa KAKEen ovat toistuva myöhästelyt, useat läksyunohdukset, luvaton poissaolo (”lintsaaminen”), toistuva häiritseminen oppitunneilla, häiriökäyttäytyminen välitunneilla tai koulun sääntöjen rikkominen. Jos samasta aiheesta kertyy kolme KAKEa, asia siirtyy rehtorille, joka päättää lisätoimista ja mahdollisista kuripitotoimista.  Kasvatuskeskustelun pitää Seminaarin koulussa KAKE-opettaja, oppilaan luokanopettaja tai rehtori.

 

VERSO eli vertaissovittelu

Käytämme Seminaarin koulussa verso-toimintamallia yhtenä keinona oppilaiden turvallisen kouluarjen mahdollistamiseksi. VERSO eli vertaissovittelu on ratkaisukeskeisyyteen pohjautuva menetelmä, joka tarjoaa vaihtoehtoisen ja vapaaehtoisen tavan ratkaista 1.-4.-luokkien oppilaiden välisiä ristiriitoja Seminaarin koulun arkipäivässä. Sovittelulla puututaan mieltä pahoittavaan toimintaan mahdollisimman varhain. Versosta on hyviä kokemuksia jo monen lukuvuoden ajalta Seminaarilla. Versotoimintaa tässä muodossa on vain pääkoululla. Lastentalolle sitä ei oikein voi järjestää, koska vapaaehtoisina sovittelijoina toimivat 4.-6.-luokkien oppilaat. 

Koulutetut vertaissovittelijaoppilaat auttavat ristiriitojen osapuolina olevia oppilaita löytämään itse ratkaisun. Oppilaat saavat kertoa oman näkemyksensä, kuvata tuntemuksiaan ja pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja. Sovittelun lopuksi tehdään osapuolia koskeva sopimus, jota seurataan. Sovittelua seuraavalla viikolla on seuranta, jossa tarkistetaan, onko oppilaiden sopimus pitänyt. Oppilassovittelijoiden tukena toimii koulun henkilökunnan aikuisia. Versotapaamiset pidetään kymppivälitunneilla e-rak.:n neukkarissa. 

Turvallisuuden ja yhteisöllisyyden tunne luo perustan oppimiselle. Koulu on paikka, jossa opiskelun ja työskentelyn ilo saa näkyä – huumori ja myönteinen ilmapiiri vahvistavat hyvinvointia ja motivaatiota. Yhdessä rakennamme oppimisympäristön, jossa jokaisella on mahdollisuus kasvaa, onnistua ja vaikuttaa.