Hae

4.2 Valinnaisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään 

Koulu
Ei lisäyksiä

VALINNAISUUS

Opetussuunnitelman mukaisesti jo alaluokilla oppilaat pääsevät vaikuttamaan opiskelemiinsa asioihin mm. valinnaisuuden avulla. Valinnaisaineita tarjotaan 3.-6.-luokkalaisille oppilaille. 

Valinnaisaineet koostuvat syventävistä taito- ja taideaineista sekä soveltavista valinnaisaineista.

Soveltavien valinnaisaineiden yksi tärkeä tehtävä on kaupunkitason opetussuunnitelmassa määritelty monialaisuus. Valinnaisaineiden sisällöt muodostavat monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

Jokainen valinnaisaineiden lukukausi alkaa 2-3 kerran tunnetaito -tunneilla. Näin saamme jokaiselle oppilaallemme yhtenevän tunnetaito-opetuksen kaksi kertaa lukuvuodessa.

Alla taulukoihin kuvattuna koulukohtaiset soveltavat valinnaisaineet sisältöineen 3.-5.-luokkalaisille sekä oppilaiden valitsemat syventävät valinnaisaineet 3.-6.-luokkalaisille.

 

Soveltavat valinnaisaineet, koskettavat tällaisenaan jokaista oppilasta. 

3. lk

 

4.lk

5.lk

DIGITAIDOT

perus digitaidot haltuun

DIGITAIDOT

koodauksen monet muodot; koodausta toiminnallisesti sekä monipuolista ongelmanratkaisua

DIGITAIDOT

robotiikka,

rakentelu, pelillisyys

YMPÄRISTÖ

 metsäleikit, lähiluonto

YMPÄRISTÖ

 retkeilytaidot

 

YMPÄRISTÖ + HI

 kulttuurihistoriallinen Hämeenlinna, vierailut kotikaupungin historiallisissa kohteissa

ILMAISU

Itseilmaisu ja draama (painottaen ryhmätaitoja ja vuorovaikutusta)

ILMAISU

Mediakasvatus ja itseilmaisu: sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan (esim. koulun uutiset, Blogi)

 

ILMAISU

Itseilmaisua improvisoiden ja draaman avulla huumorin keinoin 

ARJEN TAIDOT + KT

terveelliset elämäntavat,

terveellinen välipala

ARJEN TAIDOT

yrittäjyys ja rahankäyttö

š   

ARJEN TAIDOT

Neuvottelu- ja tiimityöskentelytaidot

 

LUKUTAITO

Lukutaidon edistäminen, kirjallisuuden pariin innostuminen elämyksellisesti 

KANSAINVÄLISYYS + MU

musiikkia maailmalta, toiminnallista ja tuottavaa

musiikkia maailmalta (lauletaan, soitetaan, liikutaan eri maiden musiikin tahtiin)

KANSAINVÄLISYYS + KT

Eurooppalainen keittiö: Tutustutaan eurooppalaiseen ruokakulttuuriin mm. leipoen

 

 

Syventävät valinnaisaineet: oppilas valitsee kaksi mieluisinta vaihtoehtoa, josta toinen toteutetaan.

3.lk

4.lk

5.lk

6.lk

LIIKUNTA

joukkuepelit, vuorovaikutus,

sääntöjen mukaan liikkuminen

 

LIIKUNTA

Miten ylläpitää peruskuntoa, monipuolinen liikkuminen

 

LIIKUNTA

lajikokeilut, uusiin lajeihin tutustuminen

LIIKUNTA

lihaskunto ja liikkuvuus, lajeihin syventyminen

 

KÄSITYÖ

PELI:

Pelin suunnittelu (idea, säännöt, ulkoasu) ja pelin, sekä sen säilytyksen toteuttaminen teknisesti.

  

Pääpaino kovissa materiaaleissa.

 

KÄSITYÖ

SISUSTAN JA SÄILYTÄN:

korit, seinätekstiilit, taulut (esim. mietelauseet) 

 

Pääpaino pehmeissä materiaaleissa.

KÄSITYÖ

KÄSINTEHTYÄ KÄYTTÖÖN: Huonekalun tai muun käyttöesineen

suunnittelu ja toteutus.

  

Pääpaino kovissa materiaaleissa.

KÄSITYÖ

VÄRIEN MAAILMA:

Tutustutaan materiaalien värjäämisen tekniikoihin.

Valmiin tai itsetehdyn vaatteen tai asusteen värjäys.

 

Pääpaino pehmeissä materiaaleissa.

MUSIIKKI

Rytmit, rummut ja lyömäsoittimet 

MUSIIKKI

Monikulttuurinen musiikki;

Melodiasoittimet, ukulelet, yhteissoitto ja laulu

(Pohjoismainen musiikki painottuu)

 

MUSIIKKI

Bändi- ja elokuvamusiikki, bändisoittimet, yhteissoitto, esittäminen

MUSIIKKI

Syvennytään lauluun ja soittimiin, musiikin ilmiöt (musikaali, ooppera, teatteri)

KUVATAIDE

Teema:

Vesi, vedenalainen maailma

 

 

 

 

 

 

 

KUVATAIDE Teema:

Värit ja satujen maailma

 

Tutkitaan ja syvennytään värien ja tarinoiden kautta erilaisiin kuvataiteen menetelmiin.

 

 

KUVATAIDE 

Teema:

Elämää ja liikettä

 

 

Perehdytään ihmisen ja eläinten muotoon ja liikkeeseen läheltä ja kaukaa. Tutkitaan liikkeen jatkuvuutta kuvallisesti.

 

 

KUVATAIDE

Teema:

Identiteetti

 

 

Syvennytään oman itsen, tunteiden ja vahvuuksien tutkimiseen eri kuvataiteen keinoin.