Päivitetään
4.2 Valinnaisuus
VALINNAISUUS
Opetussuunnitelman mukaisesti jo alaluokilla oppilaat pääsevät vaikuttamaan opiskelemiinsa asioihin mm. valinnaisuuden avulla. Valinnaisaineita tarjotaan 3.-6.-luokkalaisille oppilaille.
Valinnaisaineet koostuvat syventävistä taito- ja taideaineista sekä soveltavista valinnaisaineista.
Soveltavien valinnaisaineiden yksi tärkeä tehtävä on kaupunkitason opetussuunnitelmassa määritelty monialaisuus. Valinnaisaineiden sisällöt muodostavat monialaisia oppimiskokonaisuuksia.
Jokainen valinnaisaineiden lukukausi alkaa 2-3 kerran tunnetaito -tunneilla. Näin saamme jokaiselle oppilaallemme yhtenevän tunnetaito-opetuksen kaksi kertaa lukuvuodessa.
Alla taulukoihin kuvattuna koulukohtaiset soveltavat valinnaisaineet sisältöineen 3.-5.-luokkalaisille sekä oppilaiden valitsemat syventävät valinnaisaineet 3.-6.-luokkalaisille.
Soveltavat valinnaisaineet, koskettavat tällaisenaan jokaista oppilasta.
3. lk
|
4.lk |
5.lk |
DIGITAIDOT perus digitaidot haltuun |
DIGITAIDOT koodauksen monet muodot; koodausta toiminnallisesti sekä monipuolista ongelmanratkaisua |
DIGITAIDOT robotiikka, rakentelu, pelillisyys |
YMPÄRISTÖ metsäleikit, lähiluonto |
YMPÄRISTÖ retkeilytaidot
|
YMPÄRISTÖ + HI kulttuurihistoriallinen Hämeenlinna, vierailut kotikaupungin historiallisissa kohteissa |
ILMAISU Itseilmaisu ja draama (painottaen ryhmätaitoja ja vuorovaikutusta) |
ILMAISU Mediakasvatus ja itseilmaisu: sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan (esim. koulun uutiset, Blogi)
|
ILMAISU Itseilmaisua improvisoiden ja draaman avulla huumorin keinoin |
ARJEN TAIDOT + KT terveelliset elämäntavat, terveellinen välipala |
ARJEN TAIDOT yrittäjyys ja rahankäyttö |
ARJEN TAIDOT Neuvottelu- ja tiimityöskentelytaidot
|
LUKUTAITO Lukutaidon edistäminen, kirjallisuuden pariin innostuminen elämyksellisesti |
KANSAINVÄLISYYS + MU musiikkia maailmalta, toiminnallista ja tuottavaa musiikkia maailmalta (lauletaan, soitetaan, liikutaan eri maiden musiikin tahtiin) |
KANSAINVÄLISYYS + KT Eurooppalainen keittiö: Tutustutaan eurooppalaiseen ruokakulttuuriin mm. leipoen
|
Syventävät valinnaisaineet: oppilas valitsee kaksi mieluisinta vaihtoehtoa, josta toinen toteutetaan.
3.lk |
4.lk |
5.lk |
6.lk |
LIIKUNTA joukkuepelit, vuorovaikutus, sääntöjen mukaan liikkuminen
|
LIIKUNTA Miten ylläpitää peruskuntoa, monipuolinen liikkuminen
|
LIIKUNTA lajikokeilut, uusiin lajeihin tutustuminen |
LIIKUNTA lihaskunto ja liikkuvuus, lajeihin syventyminen
|
KÄSITYÖ PELI: Pelin suunnittelu (idea, säännöt, ulkoasu) ja pelin, sekä sen säilytyksen toteuttaminen teknisesti.
Pääpaino kovissa materiaaleissa.
|
KÄSITYÖ SISUSTAN JA SÄILYTÄN: korit, seinätekstiilit, taulut (esim. mietelauseet)
Pääpaino pehmeissä materiaaleissa. |
KÄSITYÖ KÄSINTEHTYÄ KÄYTTÖÖN: Huonekalun tai muun käyttöesineen suunnittelu ja toteutus.
Pääpaino kovissa materiaaleissa. |
KÄSITYÖ VÄRIEN MAAILMA: Tutustutaan materiaalien värjäämisen tekniikoihin. Valmiin tai itsetehdyn vaatteen tai asusteen värjäys.
Pääpaino pehmeissä materiaaleissa. |
MUSIIKKI Rytmit, rummut ja lyömäsoittimet |
MUSIIKKI Monikulttuurinen musiikki; Melodiasoittimet, ukulelet, yhteissoitto ja laulu (Pohjoismainen musiikki painottuu)
|
MUSIIKKI Bändi- ja elokuvamusiikki, bändisoittimet, yhteissoitto, esittäminen |
MUSIIKKI Syvennytään lauluun ja soittimiin, musiikin ilmiöt (musikaali, ooppera, teatteri) |
KUVATAIDE Teema: Vesi, vedenalainen maailma
|
KUVATAIDE Teema: Värit ja satujen maailma
Tutkitaan ja syvennytään värien ja tarinoiden kautta erilaisiin kuvataiteen menetelmiin.
|
KUVATAIDE Teema: Elämää ja liikettä
Perehdytään ihmisen ja eläinten muotoon ja liikkeeseen läheltä ja kaukaa. Tutkitaan liikkeen jatkuvuutta kuvallisesti.
|
KUVATAIDE Teema: Identiteetti
Syvennytään oman itsen, tunteiden ja vahvuuksien tutkimiseen eri kuvataiteen keinoin.
|