Hae

5. OPPIMINEN JA HYVINVOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppiminen ja hyvinvointi

Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan ja Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmaan.

Kouluhyvinvoinnin kehittämistä ohjaa opiskeluhuollon ohjausryhmä. Opiskeluhuollon suunnitelma päivitetään vuonna 2024 - 2025.

Oppimisen ja erityisen tuen kokonaisuus uudistetaan vuonna 2024 - 2025. Lukuvuonna 2024 - 2025 kehitetään tasa-arvorahan avulla joustavia oppimisen tuen muotoja. Kehittämistyön avulla valmistaudutaan oppimisen ja erityisen tuen uudistukseen syksyllä 2025. 

Oppimisen ja erityisen tuen uudistustyön tueksi perustetaan ohjausryhmä. 

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. 

Opiskeluhuollon vuosikello

Lukutaidon seurannan malli ja yksilöllinen lukutaidon kehityksen tuki

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle

 

 

Opiskeluhuollon tiimi

Jokaisessa koulussa on opiskeluhuollon tiimi, joka kokoontuu kerran kuukaudessa. Tiimiä johtaa rehtori.

Tiimin tehtävät ovat

  1. Opiskeluhuoltoryhmän omien toimintatapojen kehittäminen ja arviointi
  2. Osallisuudesta huolehtiminen, ml. oppilaat ja opiskelijat, huoltajat, yhteistyökumppanit
  3. Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön seuranta ja arviointi
  4. Rakenteiden ja toimintatapojen luominen yhteisölliselle ja ennalta ehkäisevälle työlle
  5. Opiskeluhuollosta tiedottaminen
  6. Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuollon sisältöjen täsmentäminen omassa toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa
  7. Tunnetaito-opetuksen suunnittelu
  8. Poissaolotietojen käsittely kuukausittain
  9. Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
  10. Turvallisuussuunnitelmien valmistelu

 

Opiskeluhuollon ohjausryhmä

Hämeenlinnan kaupungin opiskeluhuollon ohjausryhmä kokoontuu 1 krt / kuukausi. Ryhmän jäsenet ovat

  1. Opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä pj
  2. Opetuspäällikkö Minna Lumme siht
  3. Hyvinvointipäällikkö Jari Pekuri
  4. Rehtori Outi Kärki
  5. Rehtori Pasi Seila
  6. Tutkijayliopettaja Paula Hakala HAMK
  7. Koulutuspäällikkö Päivi Kortesniemi Tavastia
  8. Lähijohtaja Jaana Ahtonen - Huuskonen Omahäme

 


 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaiden turvallisuus ja hyvinvointi ovat kaiken oppimisen edellytys. 

Turvallisuuteen koulussamme kiinnitetään huomiota jatkuvasti esim. ylläpitämällä koulumme turvallisuussuunnitelmaa, päivittämällä suunnitelmia, pitämällä säännölliset poistumisharjoitukset, sisäiset turvallisuuskävelyt ja turvallisuusryhmän kokoukset sekä huolehtimalla henkilökunnan koulutuksista.

Oppilaiden turvallisuuden tunnetta lisätään avoimella keskustelulla ja erilaisilla tilaisuuksilla eri sidosryhmien kanssa. Aiemmin koulun aikuisten tunnettavuutta ja sitä kautta turvallisten aikuisten tuntemista lisättiin koulun sisäisessä info-TV -verkossa pyörivällä henkilökunnan esittäytymiskuvakoosteella. Myös välituntivalvontaliiveihin on merkitty näkyvästi nimet.

Liikenneturvallisuus huomioidaan lukuvuosittain syksyisin järjestettävässä liikenneturvallisuustempauksessa sekä keväisin polkupyöräkauden alkaessa kypäränkäyttömuistutuksilla. Vanhempainyhdistyksen kanssa yhteistyössä on järjestetty tilaisuuksia ja vanhempainyhdistys on luovuttanut yhteiskäyttövälineitä mm. pyöriä ja kypäriä.

Yhteistä vastuuta oppilaiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta kannetaan mm. seuraavilla tavoilla:

-opettajien ammatillinen asenne

-oppilaiden kannustaminen tekemään koulutyönsä huolella

-riittävä ja oikea-aikainen yhteistyö kotien kanssa

-yleinen siisteys ja järjestys säilyy, kun jokainen toimii vastuullisesti ja huolellisesti

-yhteiset tilaisuudet

-kumppanien ja osallisuuden huomioiminen kaikessa suunnittelussa ja toiminnassa

-Seminaarin "turvallisuustiimin" työ, kuten poistumisharjoitukset, henkilökunnan näkyvyys välitunneilla yms

-Liikenneturvallisuus yhdessä huoltajien kanssa

-Oppilaiden poissaolojen määrään seurataan

-Alkuopetusvuodet ovat erityisen tärkeä koulunkäyntitaitojen ja -motivaation kehittymisen kannalta.

-Erityisesti 5. -6 luokkien oppilaiden kohdalla lisätään ohjauksellisia elementtejä ja valmistaudutaan hallittuun yläkouluun siirtymiseen