Hae

7. OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

ENNALTAEHKÄISEVÄN TYÖN JA VARHAISEN PUUTTUMISEN MALLEJA 

Hämeenlinnassa on käytössä ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen puuttumisen toimintamalleja, joita koulut toteuttavat TOKEnsa mukaisesti. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen puuttumisen mallit on kuvattu opiskeluhuollon suunnitelmassa sekä “Hyvän arjen ainekset” -julkaisussa. 

POISSAOLOT JA MYÖHÄSTYMISET 

Kaupungissa on käytössä yhteinen linja poissaoloihin ja myöhästymisiin. Linjaukset löytyvät opiskeluhuollon suunnitelmasta sekä “Hyvän arjen ainekset” -julkaisussa. 

NIVELVAIHEYHTEISTYÖ 

Eheän oppimispolun turvaamiseksi oppilaasta tulee siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot seuraavaan ryhmään tai kouluun. Tarvittaessa nivelvaiheen tiedonsiirrossa voidaan hyödyntää yksilöllistä opiskelijahuoltoa. Hämeenlinnassa on laadittu nivelvaihetoimintamalleja, jotka kattavat nivelvaiheiden tiedonsiirron varhaiskasvatuksesta jatko-opintoihin.

OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUEN TARPEIDEN SUUNNITELMALLINEN SEULONTA TUEN JÄRJESTÄMISEKSI 

Tuen tarpeen seulonta 

Vuosiluokkaseulojen ja erilaisten testien ja arviointien avulla pyritään ongelmien varhaiseen havainnointiin, jonka pohjalta voidaan järjestää tarvittavat tukitoimet. Keskeisiä kartoitettavia taitoja ovat etenkin lukusujuvuus, luetun ymmärtäminen, oikeinkirjoitus ja matematiikan perustaidot. Käytettävä testistö valitaan koulukohtaisesti ja testejä käytetään tuen kartoituksen vuosikellon mukaisesti. 

Seulat tehdään koulun TOKEn mukaisesti koko luokkatasolle ja niistä annetaan sekä oppilaalle että tämän huoltajalle tarvittaessa palaute. Seula ei kuitenkaan ole koe eikä arvosanan peruste. Erityinen huomio oppimisen tuen tarpeen seulontaan tulee olla vuosiluokilla 1-2, jolloin luokanopettaja ja erityisopettaja käyttävät seulonnassa normitettuja menetelmiä. Vuosiluokilla 3-6 seulonta painottuu luetun ymmärtämiseen sekä matemaattisten perustaitojen seurantaan. 

Seulojen pohjalta opettajat (erityisopettaja, luokan-/aineenopettaja) valitsevat tarvittavat tukimuodot ja sopivat työnjaosta. Tulosten perusteella valitaan tuki koko luokalle, tietylle ryhmälle tai yksittäiselle oppilaalle. Mikäli seulassa tai testissä ilmenee, että kyseisessä taidossa on usealla luokan oppilaalla vaikeuksia, tuki suunnitellaan koko ryhmälle. Seulat toimivat myös vuosittaisen edistymisen seurantana. 

Yksilöllinen oppimisen tuen kartoittaminen 

Ryhmäseulojen perusteella oppilaalle voidaan tehdä tarkempi yksilöllinen kartoitus. Yksilöllinen kartoitus voidaan tehdä myös, jos huoli oppilaan oppimisesta herää. Yksilöllinen kartoittaminen alkaa erityisopettajan teettämillä luki- ja/tai matematiikan testeillä. Niiden perustella suunnitellaan oppilaan tarvitsema tuki opiskeluun ja koulunkäyntiin. Tuki suunnitellaan yhteistyössä kodin kanssa. Tarvittaessa suositellaan oppilashuollon psykologin tekemiä laajempia jatkotutkimuksia oppilashuoltoryhmän tuen kautta. Yksilöllisen kartoittamisen tavoitteena on sopivan tuen järjestäminen sekä annetun tuen vaikuttavuuden sekä oppilaan edistymisen arviointi. Tuen tarve, menetelmät ja seuranta kirjataan oppimissuunnitelmaan. 

YHTEISTYÖ, VASTUUT JA TYÖNJAKO OPETUSTOIMESSA SEKÄ MUIDEN HALLINTOKUNTIEN KANSSA 

Kouluterveydenhuolto 

Kouluterveydenhuoltoa toteutetaan osana opiskelu<s>oppilas</s>huoltoa. Kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri tekevät tiivistä yhteistyötä kuraattorin ja psykologin kanssa. Kouluterveydenhoitaja osallistuu yhteisöllisen oppilashuollon työhön ja tarvittaessa yksilölliseen monialaiseen oppilashuoltoon. Kouluterveydenhuolto on ennaltaehkäisevää toimintaa, joka edistää oppilaan sekä kouluyhteisön terveyttä ja hyvinvointia. 

Opiskeluhuollon monialainen yhteistyö 

Opettajan tehtävänä on ottaa oppilasta koskeva huoli puheeksi oppilaan ja hänen vanhempiensa kanssa. Jos yhteinen keskustelu ja sovitut toimenpiteet eivät edistä asiaa ja vähennä huolta, hyvä reitti oppilaan ja koko perheen tuen järjestämiseksi on yksilöllisen oppilashuollon asiantuntijaryhmän koolle kutsuminen. Yksittäisen oppilaan tuen tarpeen selvittämiseen ja opiskeluhuollon palvelujen järjestämiseen liittyvät asiat käsitellään tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä. 

Opiskeluhuollon palveluista vastaa koko koulun henkilöstö. Koulupäivän aikana koulun henkilöstö vastaa tukitoimien toteutuksesta. Kodin tukitoimien toteutus on huoltajien vastuulla. Tarkennukset opiskeluhuollon suunnitelmassa. 

KOTIEN KANSSA TEHTÄVÄN YHTEISTYÖN KESKEISET TOIMINTA-PERIAATTEET OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUEN KYSYMYKSISSÄ 

Johtava periaate on kasvatuskumppanuus, jota jokainen henkilökuntaan kuuluva toteuttaa. Oppilasta koskevat toiminnot toteutetaan yhteistyössä kotien kanssa. Tarkennuksia löytyy luvusta 5. 

OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKEEN LIITTYVÄT TOIMIVALTUUDET ERI HALLINTOPÄÄTÖKSISSÄ 

Päätöksenteossa noudatetaan kaupungin hallintosääntöä. 

Hämeenlinnassa oppilaan opetus ja oppimisen tuki toteutuvat lähtökohtaisesti aina inklusiivisen periaatteen mukaisesti oppilaan omassa luokassa, lähikoulussa. Mikäli ryhmäkohtaiset ja oppilaskohtaiset tukitoimet yleisopetuksen ryhmään toteutettuna eivät riitä tukemaan oppilaan opintoja, oppilaalla on mahdollisuus päästä opiskelemaan erityisluokkaan. Hämeenlinnan kaupungissa erityisluokkaopetus on järjestetty alueellisesti siten, että 10 oppilaan erityisluokkia on eri kouluissa, mahdollisimman lähellä jokaista oppilasta.  

Hämeenlinnassa on kymmenen, kahdeksan ja kuuden oppilaan erityisluokkia. Lisäksi vaativampaa, jaksomuotoista tukea on mahdollisuus saada ala- sekä yläkoulun kuntouttavissa luokissa sekä 9.luokan loppuun saattamiseksi mahdollistavassa 9L –luokassa.   Lapsen sairastuessa psyykkisesti, hänellä on mahdollisuus opiskella Hämeenlinnan sairaalaopetuksessa Ahvenistonharjun koulussa. Lisätietoa löytyy luvuista 5.4. ja 5.6 sekä opiskeluhuollon suunnitelmasta. 

Koulu
Ei lisäyksiä

Osa-aikainen erityisopetus 

Seminaarin koulussa työskentelee kolme erityisopettajaa, jotka pääsääntöisesti tukevat niitä oppilaita, joilla tuen tarve on lyhytaikaista tai painottuu vain osaan oppiaineista. Tukea annetaan joustavasti oppilaan tarpeet huomioiden joko samanaikaisopetuksena yleisopetuksen ryhmissä, osittain pienryhmässä tai yksilöopetuksena.  

Erityisopetuksella tuetaan luokassa tapahtuvaa oppimista yleisemmin lukemisessa, kirjoittamisessa ja matematiikassa. Ylemmille luokille siirryttäessä tuessa korostuvat myös englannin kieli sekä erilaisten oppimisstrategioiden käytön opettaminen.  

Erityisopetus tapahtuu oppilaan koulutuntien aikana.  

 

 

Tuen tarpeen seulonta ja yksilölliset kartoitukset 

Seminaarin koulussa tuen tarpeen seulontaan on laadittu vuosikello, jonka mukaan erityisopettajat teettävät koko vuosiluokan kattavia testejä.  

Elokuussa kaikille ykkösluokkalaisille tehdään alkukartoitus, joka sisältää osioita mm. lukitaitoihin, laskemisen taitoihin, ja hahmotukseen liittyen. Lisäksi oppilaiden lukutaidon edistymisestä tehdään seurantaa koko ensimmäisen vuosiluokan ajan, aina ennen syys-, joulu-, talvi- ja kesälomaa.  

Syyskuussa kartoitetaan matematiikan keskeisiä taitoja vuosiluokilla 3 ja 5 (MAKEKO, Opperi Oy). 

Tammikuussa kaikkien vuosiluokkien (1-6) oikeinkirjoitustaitoja testataan Opinpa-materiaalilla (Opinpaikka Oy).  

Huhtikuussa vuosiluokille 1, 2, 3 ja 5 teetetään sähköinen Digilukiseula (Niilo Mäki -instituutti). Seula sisältää osiot lukemisen, oikeinkirjoituksen, luetun ymmärtämisen (3. ja 5. lk) ja peruslaskutaidon sujuvuuden arviointiin.  

Oppimisen haasteiden taustatekijöitä selvitetään tarvittaessa yksilöllisillä testeillä. 

Koulun yhteisöllinen opiskeluhuolto 

Seminaarin koululla kokoontuu säännöllisesti opiskeluhuoltoryhmä. Ryhmään kuuluu rehtori, psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, kouluohjaajien edustus sekä erityisopettajat. Lisäksi mukana on lukuvuosittain myös oppilaskunnan sekä vanhempainyhdistyksen edustus. Yhteisöllinen opiskeluhuolto vaalii toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään kouluyhteisön oppilaiden hyvinvointia, osallisuutta sekä oppimisympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta. Oppilashuoltotoiminnan suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista vastaa koko yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, apulaisrehtorin ohjaamana.