Oppilashuoltotyö Seminaarin koululla
Seminaarin koululla oppilashuoltotyö koostuu yhteisöllisestä ja yksilökohtaisesta oppilashuollosta.
<u>Yksilökohtainen oppilashuolto</u>
Monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltoa toteutetaan aina tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä kokoontuu muun muassa silloin, jos opettajalla herää huoli oppilaan oppimisesta tai kouluhyvinvoinnista. Asiantuntijaryhmän kokoaa se, jolla huoli herää. Seminaarin koululla yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän puheenjohtajana toimii pääsääntöisesti rehtori tai apulaisrehtori. Laaja-alainen erityisopettaja kirjaa jokaisesta palaverista muistion. Yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano muutoin riippuu käsiteltävän aiheen luonteesta.
<u>Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Seminaarin koululla</u>
Koulumme monialainen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä koordinoi ja kehittää oppilashuoltotyötä koulussa. Se osallistuu koko kouluyhteisön hyvinvointia edistävään työhön arvioimalla hyvinvointitilannetta koulun ja luokan tasolla, sekä toimii asiantuntijana terveellisen ja turvallisen opiskeluympäristön kehittämisessä.
Kokoonpano 2024-2025
PERUSRYHMÄ (aina mukana)
LAAJENNETTU RYHMÄ (joka toisella kokoontumiskerralla mukana)
Koulukohtaisen ohr:n tehtävät ja tavoitteet:
- Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä pyrkii tekemään laadukasta moniammatillista yhteistyötä, joka perustuu asiantuntemuksen jakamiseen eri toimijoiden välillä. Asiantuntemuksen jakamisen ja erilaisten näkemysten myötä pyrimme kehittämään kouluyhteisön toimintaa oppilaiden ja koko koulun hyvinvointia tukevaksi.
- Yhtesiöllisen oppilashuoltotiimin jäsenet järjestävät koululla erilaisia tapahtumia, tempauksia ja toimintatapoja hyvinvoinnin, oppimisen ja esimerkiksi kouluun kiinnittymisen tukemiseksi yhdessä pohdittujen kehittämistavoitteiden pohjalta.
- Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmän jäsenet saattavat järjestää esimerkiksi erilaisia yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia. Viime lukuvuonna järjestettiin muun muassa ystävänpäiväkorttitempaus, jossa oppilaat tekivät ystävänpäiväkortteja ikäihmisille.
- Oppilashuoltoryhmän yksi tärkeitä tehtäviä on tehdä yhteistyötä myös vanhempien kanssa, muun muassa osallistamalla vanhempainyhdistystä tapaamisiin.
- Työtä tehdään paitsi oppilaita varten, myös yhteistyössä heidän kanssaan. Laajennetun oppilashuoltoryhmän kokouksiin osallistuu pääsääntöisesti kaksi oppilaskunnan hallituksen jäsentä.
- Yhteisöllisen oppialshuoltotyön yhtenä tavoitteena on madaltaa kynnystä avun saamiselle ja kehittää toimintaa sellaiseksi, että oppilaat pääsevät palveluiden piiriin helposti ja varhaisessa vaiheessa. Koulullamme on esimerkiksi kehitetty matalan kynnyksen terveydenhoitajanpalvelua avaamalla välituntiajat ajanvarauksettomiksi vastaanotoiksi.
- Oppilashuollon keskeisenä tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia. Ryhmä muun muassa pohtii yhdessä sellaisia toiminnan rakenteita, jotka tukevat koko kouluyhteisän hyvinvointia -
- Kiusaamisen vastaisen työn edistäminen kuuluu myös yhteisöllisen oppilashuollon vastuisiin
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuolto on ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, joka kattaa kaikki ikäluokat koko kouluajan. Seminaarin koululla työskentelee kaksi terveydenhoitajaa, olemme paikalla pääsääntöisesti joka arkipäivä. Pyrimme tapaamaan jokaisen ikäluokan kouluvuoden aikana terveystarkastuksissa. Terveydenhoitajaan saa ja kannattaa aina olla yhteydessä matalla kynnyksellä, jos jokin lapsen tai perheen asia mietityttää. Mietitään sitten yhdessä, miten edetään. Terveydenhoitajaan voi olla yhteydessä wilma-viestillä, soittamalla tai tekstiviestillä. Vapaa vastaanotto terveydenhoitajalle on klo 10.05 ja 12.15 alkavilla välitunneilla, silloin terveydenhoitajan luokse saa tulla käymään ilman ajanvarausta.
Oppilashuoltotyö Seminaarin koululla
Seminaarin koululla oppilashuoltotyö koostuu yhteisöllisestä ja yksilökohtaisesta oppilashuollosta.
<u>Yksilökohtainen oppilashuolto</u>
Monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltoa toteutetaan aina tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä kokoontuu muun muassa silloin, jos opettajalla herää huoli oppilaan oppimisesta tai kouluhyvinvoinnista. Asiantuntijaryhmän kokoaa se, jolla huoli herää. Seminaarin koululla yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän puheenjohtajana toimii pääsääntöisesti rehtori tai apulaisrehtori. Laaja-alainen erityisopettaja kirjaa jokaisesta palaverista muistion. Yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano muutoin riippuu käsiteltävän aiheen luonteesta.
<u>Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Seminaarin koululla</u>
Koulumme monialainen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä koordinoi ja kehittää oppilashuoltotyötä koulussa. Se osallistuu koko kouluyhteisön hyvinvointia edistävään työhön arvioimalla hyvinvointitilannetta koulun ja luokan tasolla, sekä toimii asiantuntijana terveellisen ja turvallisen opiskeluympäristön kehittämisessä.
Kokoonpano 2024-2025
PERUSRYHMÄ (aina mukana)
LAAJENNETTU RYHMÄ (joka toisella kokoontumiskerralla mukana)
Koulukohtaisen ohr:n tehtävät ja tavoitteet:
- Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä pyrkii tekemään laadukasta moniammatillista yhteistyötä, joka perustuu asiantuntemuksen jakamiseen eri toimijoiden välillä. Asiantuntemuksen jakamisen ja erilaisten näkemysten myötä pyrimme kehittämään kouluyhteisön toimintaa oppilaiden ja koko koulun hyvinvointia tukevaksi.
- Yhtesiöllisen oppilashuoltotiimin jäsenet järjestävät koululla erilaisia tapahtumia, tempauksia ja toimintatapoja hyvinvoinnin, oppimisen ja esimerkiksi kouluun kiinnittymisen tukemiseksi yhdessä pohdittujen kehittämistavoitteiden pohjalta.
- Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmän jäsenet saattavat järjestää esimerkiksi erilaisia yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia. Viime lukuvuonna järjestettiin muun muassa ystävänpäiväkorttitempaus, jossa oppilaat tekivät ystävänpäiväkortteja ikäihmisille.
- Oppilashuoltoryhmän yksi tärkeitä tehtäviä on tehdä yhteistyötä myös vanhempien kanssa, muun muassa osallistamalla vanhempainyhdistystä tapaamisiin.
- Työtä tehdään paitsi oppilaita varten, myös yhteistyössä heidän kanssaan. Laajennetun oppilashuoltoryhmän kokouksiin osallistuu pääsääntöisesti kaksi oppilaskunnan hallituksen jäsentä.
- Yhteisöllisen oppialshuoltotyön yhtenä tavoitteena on madaltaa kynnystä avun saamiselle ja kehittää toimintaa sellaiseksi, että oppilaat pääsevät palveluiden piiriin helposti ja varhaisessa vaiheessa. Koulullamme on esimerkiksi kehitetty matalan kynnyksen terveydenhoitajanpalvelua avaamalla välituntiajat ajanvarauksettomiksi vastaanotoiksi.
- Oppilashuollon keskeisenä tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia. Ryhmä muun muassa pohtii yhdessä sellaisia toiminnan rakenteita, jotka tukevat koko kouluyhteisän hyvinvointia -
- Kiusaamisen vastaisen työn edistäminen kuuluu myös yhteisöllisen oppilashuollon vastuisiin
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuolto on ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, joka kattaa kaikki ikäluokat koko kouluajan. Seminaarin koululla työskentelee kaksi terveydenhoitajaa, olemme paikalla pääsääntöisesti joka arkipäivä. Pyrimme tapaamaan jokaisen ikäluokan kouluvuoden aikana terveystarkastuksissa. Terveydenhoitajaan saa ja kannattaa aina olla yhteydessä matalla kynnyksellä, jos jokin lapsen tai perheen asia mietityttää. Mietitään sitten yhdessä, miten edetään. Terveydenhoitajaan voi olla yhteydessä wilma-viestillä, soittamalla tai tekstiviestillä. Vapaa vastaanotto terveydenhoitajalle on klo 10.05 ja 12.15 alkavilla välitunneilla, silloin terveydenhoitajan luokse saa tulla käymään ilman ajanvarausta.