Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilashuoltotyö Seminaarin koululla

Seminaarin koululla oppilashuoltotyö koostuu yhteisöllisestä ja yksilökohtaisesta oppilashuollosta. 

<u>Yksilökohtainen oppilashuolto</u>

Monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltoa toteutetaan aina tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä kokoontuu muun muassa silloin, jos opettajalla herää huoli oppilaan oppimisesta tai kouluhyvinvoinnista. Asiantuntijaryhmän kokoaa se, jolla huoli herää. Seminaarin koululla yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän puheenjohtajana toimii pääsääntöisesti rehtori tai apulaisrehtori. Laaja-alainen erityisopettaja kirjaa jokaisesta palaverista muistion. Yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano muutoin riippuu käsiteltävän aiheen luonteesta. 

 

<u>Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Seminaarin koululla</u>

Koulumme monialainen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä koordinoi ja kehittää oppilashuoltotyötä koulussa. Se osallistuu koko kouluyhteisön hyvinvointia edistävään työhön arvioimalla hyvinvointitilannetta koulun ja luokan tasolla, sekä toimii asiantuntijana terveellisen ja turvallisen opiskeluympäristön kehittämisessä. 

Kokoonpano 2024-2025 

PERUSRYHMÄ (aina mukana)

  • pj. apulaisrehtori 

  • Koulukuraattori ja -psykologi

  • Laaja-alaiset erityisopettajat

  • Terveydenhoitajat

  • Vastuuohjaajat 

LAAJENNETTU RYHMÄ (joka toisella kokoontumiskerralla mukana)

  • Perusryhmä

  • Vanhempainyhdistyksen edustajat

  • Oppilaskunnan hallituksen edustajat 

 

Koulukohtaisen ohr:n tehtävät ja tavoitteet: 

  • Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä pyrkii tekemään laadukasta moniammatillista yhteistyötä, joka perustuu asiantuntemuksen jakamiseen eri toimijoiden välillä. Asiantuntemuksen jakamisen ja erilaisten näkemysten myötä pyrimme kehittämään kouluyhteisön toimintaa oppilaiden ja koko koulun hyvinvointia tukevaksi. 
  • Yhtesiöllisen oppilashuoltotiimin jäsenet järjestävät koululla erilaisia tapahtumia, tempauksia ja toimintatapoja hyvinvoinnin, oppimisen ja esimerkiksi kouluun kiinnittymisen tukemiseksi yhdessä pohdittujen kehittämistavoitteiden pohjalta.
    • Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmän jäsenet saattavat järjestää esimerkiksi erilaisia yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia. Viime lukuvuonna järjestettiin muun muassa ystävänpäiväkorttitempaus, jossa oppilaat tekivät ystävänpäiväkortteja ikäihmisille.
  • Oppilashuoltoryhmän yksi tärkeitä tehtäviä on tehdä yhteistyötä myös vanhempien kanssa, muun muassa osallistamalla vanhempainyhdistystä tapaamisiin.
  • Työtä tehdään paitsi oppilaita varten, myös yhteistyössä heidän kanssaan. Laajennetun oppilashuoltoryhmän kokouksiin osallistuu pääsääntöisesti kaksi oppilaskunnan hallituksen jäsentä.
  • Yhteisöllisen oppialshuoltotyön yhtenä tavoitteena on madaltaa kynnystä avun saamiselle ja kehittää toimintaa sellaiseksi, että oppilaat pääsevät palveluiden piiriin helposti ja varhaisessa vaiheessa. Koulullamme on esimerkiksi kehitetty matalan kynnyksen terveydenhoitajanpalvelua avaamalla välituntiajat ajanvarauksettomiksi vastaanotoiksi.
  • Oppilashuollon keskeisenä tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia. Ryhmä muun muassa pohtii yhdessä sellaisia toiminnan rakenteita, jotka tukevat koko kouluyhteisän hyvinvointia -
  • Kiusaamisen vastaisen työn edistäminen kuuluu myös yhteisöllisen oppilashuollon vastuisiin

Kouluterveydenhuolto

Kouluterveydenhuolto on ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, joka kattaa kaikki ikäluokat koko kouluajan. Seminaarin koululla työskentelee kaksi terveydenhoitajaa, olemme paikalla pääsääntöisesti joka arkipäivä. Pyrimme tapaamaan jokaisen ikäluokan kouluvuoden aikana terveystarkastuksissa. Terveydenhoitajaan saa ja kannattaa aina olla yhteydessä matalla kynnyksellä, jos jokin lapsen tai perheen asia mietityttää. Mietitään sitten yhdessä, miten edetään. Terveydenhoitajaan voi olla yhteydessä wilma-viestillä, soittamalla tai tekstiviestillä. Vapaa vastaanotto terveydenhoitajalle on klo 10.05 ja 12.15 alkavilla välitunneilla, silloin terveydenhoitajan luokse saa tulla käymään ilman ajanvarausta.