Hae

8. KOULUN TOIMINTASUUNNITELMAN TOTEUTUMISEN ARVIOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
 
Opetuksen järjestäjän tehtävänä on arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua toimintansa ulkopuoliseen arviointiin. Arvioinnin tarkoitus on koulutuksen kehittäminen ja oppimisen edellytysten parantaminen. Paikallisen opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman toteutumisen seuranta, säännöllinen arviointi ja kehittäminen ovat osa tätä tehtävään.

 

Opetussuunnitelman perusteet 2014 

Koulu
Ei lisäyksiä

LUKUVUODEN 2021-2022 ARVIOINTIA

Korona -pandemia leimasi lukuvuoden 2020-2021 jälkeen myös lukuvuotta 2021-2022. Syyslukukauden aikana osa oppilaista opiskeli sairastumisen tai karanteenien vuoksi etäopetuksessa ja koulussamme toteutettiin helmikuulle 2022 saakka hybridimallia, jossa osa oppilaista opiskeli etänä, osa lähiopetuksessa. Etäopetusta kehitettiin hurjasti ja siihen koulussamme oli erittäin selkeät yhtenäiset toimintatavat jo edelliseltä lukuvuodelta, niitä kehitettiin entisestään paremmin tilanteeseen soveltuvaksi.

Huoltajat olivat yhteistyökykyisiä ja aktiivisesti mukana erikoisessa ajassa ja yhteistyö kotien kanssa toimi hyvin. Pandemia toi koteja lähemmäs koulutyötä. Vanhempainyhdistyksen kanssa oltiin tiiviissä yhteistyössä.

Lukuvuoden aikana keskityimme ennen kaikkea ydintehtäväämme ja sen kehittämiseen. Jo hybridimallin pyörittäminen vaati paljon jatkuvaa työn muokkaamista. Tiimit tiivistivät yhteissuunnittelua entisestään, jotta yllättäviin, pitkiinkin poissaoloihin pystyttiin helposti varautumaan. Sähköisten ympäristöjen hyödyntämistä kehitettiin ja yhtenäistettiin ja sijaisille luotiin yhtenäiset alustat, jotta pitkienkin karanteenien ajan pystyttiin turvaamaan opetuksen laatu. Tiimien omille alustoille luodun yhteissuunnittelun myötä luokkatasojen opetuksen tasalaatuisuus on entistä parempaa ja laadukkaampaa.

Erityisopetuksen kehittämistä koulumme mallin yhteisopettajuuden parissa jatkettiin. Koulussamme opiskeli lukuvuoden aikana viisi yhteisopettajuusluokkaa ja sekä lasten, huoltajien että henkilökunnan palautteen perusteella malliin ollaan oltu tyytyväisiä. Yhteisopettajuutta on kehitetty systemaattisesti yhtenäistämällä materiaaleja, toimintatapoja, asiakirjojen täyttämistä ja luomista. Oma tiimi on ollut kehittämistyössä isossa roolissa.

Yhteisöllinen oppilashuolto oli lukuvuoden aikana merkittävässä roolissa. Kerran kuussa kokoontunut yhteisöllinen ohr käsitteli aina ennakoivasti ajankohtaiset asiat ja yhdessä sovittiin keinot, joilla lähdettiin kohdentamaan tukea sinne, missä sille nähtiin eniten tarvetta. 

Oppilaiden osallisuutta korostettiin ja mm. jo vakiintuneiden oppilastiimien ja oppilaskuntatoiminnan oheen käynnistettiin 5.luokan oppilaiden ideoima minivälkkärit -toiminta. Minivälkkärit kulkivat välitunneilla liiveissä ja ohjasivat yksin olevia oppilaita mukaan leikkeihin ja peleihin. Minivälkkärit pyrkivät myös ennakoiden tarkkailemaan tilanteita, joilla pystyttiin ennaltaehkäisemään kiusaamista ja yksin jäämistä. Toiminta ja toteutus oli täysin oppilaiden ideoimaa. Keväällä 2022 oppilaat ideoivat Ukraina -kävelyn, johon saimme vanhempainyhdistyksen mukaan ja jonka avulla oppilaamme keräsivät liikkuen huomattavan rahasumman Ukrainan lasten hyväksi.

Uutena toimintana aloitettiin oppilasagentti -toimintaa varioiden kässäkonkarit -toiminta. Ajatuksena on, että isommat oppilaat toimivat kuin tutoreina käsitöiden tunneille auttaen ja tukien pienempiä oppilaita uusissa tekniikoissa ja laitteissa. 

Kiusaamisen vastaista ja sitä ennalta ehkäisevää Helppi -toimintaa kehitettiin entisestään. 

Muutama vuosi aiemmin käynnistettyä urheilijan polkua laajennettiin ja mukaan saatiin lisää seuroja. Harrastus ihan lähellä -hankkeen avulla keväällä pilotoitiin kokeilu, jossa jokaiselle oppilaalle tarjottiin koulupäivän yhteyteen tunti lisää liikuntaa. Ryhmät täyttyivät nopeasti ja useat paikalliset urheiluseurat saatiin toimintaan mukaan. Jokaiselle luokkatasolle järjestettiin lisäliikuntaa lukujärjestyksen yhteyteen joko ennen tai jälkeen koulupäivän. Vaativan erityisen tuen lapsille lisäliikunta saatiin osaksi iltapäiväkerho -toimintaa.

Lukuvuonna näkyvässä roolissa olivat myös peruskorjaukset. D-rakennuksen peruskorjaus jatkui ja syksyllä 2021 myös B-rakennus jouduttiin yllättäen hetkellisesti ylipaineistamaan ja alkuvuodesta 2022 tyhjentämään rakenteista löytyneiden vikojen vuoksi. Kaikki oppilasryhmät saatiin mahtumaan kampukselle, mutta yhteisiä tiloja (toinen henkilökunnan taukohuone, kuvaamataidon luokat, kirjasto, Seminaarisali) jouduttiin ottamaan luokkien käyttöön.  

Peruskorjaushankkeet veivät osittain myös koulun välituntialuetta ja tämän seurauksena ideoitiin välitunteihin enemmän virikkeitä. Koulun pihalla oleva leikkimökki varusteltiin vanhempainyhdistyksen avustuksella monenlaisiin välituntitarvikkeisiin ja ideoitiin välituntiväline -lainaamo, josta oppilaat saavat virikkeitä välitunteihin. Toiminta saadaan käyttöön heti syyslukukauden 2022 alusta.

Vaikka lukuvuoteen 2021-2022 mahtui monenlaista yllättävää ja ennakoimatontakin, lukuvuosi sujui hyvin.