1.2. Koulun toimintakulttuuri
Saaristen koulu on Hämeenlinnalainen erityiskoulu, kyläkoulu keskellä kaupunkia. Toimimme 1881 valmistuneessa museoviraston suojelemassa rakennuksessa, joka on sisätiloiltaan muokattu vastaamaan yksilöllistä, oppilaskohtaista tukea tarvitsevien oppilaiden käyttöön. Koulussamme on viisi oppilasryhmää, joista yksi toimii Seminaarin koulun tiloissa.
Oppilaat kuuluvat pääsääntöisesti pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, saavat oppilaskohtaista tukea ja heidän opetuksensa tapahtuu pääsääntöisesti toiminta-alueittaisesti. Osa oppilaista opiskelee oppiainejakoisesti, jolloin oppiainetta on rajattu. Opetus on koulussamme ryhmämuotoista, ryhmäkoko kuusi oppilasta. Oppilaiden viikkotuntimäärä on sama kuin saman luokka-asteen yleisopetuksen oppilailla.
Oppilasryhmässä työskentelee erityisluokanopettaja ja neljä kouluohjaajaa. Aikuiset toimivat tiiviissä yhteistyössä keskenään. Lähimmät yhteistyötahomme ovat huoltajat ja eri moniammatillisen yhteistyön tahot.
Saaristen koulun toimintakulttuurissa yhdistyvät oppiminen, kasvatus, kuntoutus ja perushoito. Oppilaiden koulupäivä yhdessä aamu- ja iltapäivätoiminnan kanssa muodostaa kokonaisuuden, jossa oppilaat toimivat tutussa ja turvallisessa kouluympäristössä tuttujen aikuisten kanssa. Oppilaat siirtyvät joustavasti aamutoiminnasta koulupäivään ja oppituntien jälkeen iltapäivätoimintaan. Oppilaat hyötyvät kokonaiskoulupäivän ajatuksesta, jossa oppilaskohtaiset tavoitteet huomioidaan koulupäivissä, ap/ip- toiminnassa ja erilaisissa kerhoissa. Osalla oppilaiden päivän kulkuun kuuluvat erilaisten terapeuttien käynnit, jotka omalta osaltaan tukevat ja vahvistavat oppilaiden tuen tarpeisiin vastaamista.
Toimintakulttuurissamme perus ajatus on, että tuen tarpeista huolimatta näemme oppilaat oppijoina, joilla on myös omat vahvuutensa. Oppilaita tuetaan osallisuuteen ja toimijuuteen. Osallisuutta tuetaan etsimällä jokaiselle sopiva vuorovaikutuksen ja kommunikaation väline.
Pidämme tärkeänä kunnioittavaa kohtaamista, avoimuutta, luottamusta ja monikulttuurisuutta. Kohtaamme kaikki yhdenvertaisesti. Kiinnitämme erityistä huomiota yhteisömme ilmapiiriin ja hyvinvointiin. Puutumme epäkohtiin rakentavasti ja ratkaisukeskeisesti kaikkien vahvuuksia hyödyntäen.
Toimintakulttuuriimme kuuluu monipuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen. Harjoittelemme asioita kouluympäristössä ja arjen aidoissa toiminta ympäristöissä; kirjasto, kauppa, uimahalli esimerkiksi.
Liikkuva koulu -ajatus ohjaa meitä kohti aktiivista elämäntapaa, peruskunnon kasvamista ja kehittää motorisia taitoja. Kaupunkialueen lyhyet siirtymät teemme kävellen ja samalla oikeanlaista liikennekäyttäytymistä oppien.
Kestävän kehityksen periaatteet ohjaavat toimintaamme.