Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaiden osallisuus  

Oppilaiden osallisuudesta huolehditaan Saaristen koulussa lukuvuonna 2023-2024 erityisesti oppilashuoltoryhmän työskentelyn, koulun erilaisten työryhmien, oppilaskuntatyöskentelyn sekä jatkuvan oppimisympäristöjä kehittävän otteen kautta. Digitaalisia kommunikaatiomateriaaleja ja niin digitaalisia kuin paperimuotoisia valintatauluja luodaan yhä runsaamman kommunikaation tukemiseksi.  

Oppilaskunnan työskentely

Oppilaiden osallisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia kehitetään oppilaskuntatyöskentelyä harjoittelemalla. Tämä sisältää koulun toiminnan ja käytettävien välineiden ideoimista ja erilaisten aloitteiden ja ideoiden välillä äänestämistä, kokoustyöskentelyä tai yksinkertaisimmillaan vain yhdessäoloa kenties hiukan vieraampien oppilaiden kanssa. Oman aktiivisuuden merkityksen oivaltaminen on sinällään ja lapselle/nuorelle kunnianhimoinen tavoite. Oppilaskunnan hallitukseen kuuluvat sovitut ja valitut jäsenet eri luokilta painottuen yläkoululaisiin oppilaisiin. Käsiteltävät asiat valitaan ja kokoontumiset pidetään lukuvuoden aikana ilmenevien tarpeiden ja ideoiden pohjalta, luontevasti..

Oppimisympäristöjen kehittäminen 

Lukuvuonna 2023-2024 jatkamme edelleen eri luokkatilojen kehittämistä yhä paremmin oppilasta osallistaviksi ja oppimista tukeviksi ympäristöiksi.Tavoitteena on sisustuksella luoda ympäristöjä, jotka innostavat niin oppilaita kuin henkilökuntaakin monipuoliseen toimintaan, leikkiin ja luovuuteen. 

Koulumme toimintaympäristöjen kehittäminen jatkuu siten, että ympäristö palvelee entistä paremmin myös näkövammaisia -nykyisiä ja mahdollisesti tulevia- oppilaitamme. Sokeus pyritään huomioimaan mahdollisuuksien mukaan kaikessa kehittämistyössämme ja opetusratkaisuissamme. Ajattelemme tämän olevan myös näkevien oppilaidemme edun mukaista, sillä monikanavaisuuden lisääminen auttaa kaikkia oppilaitamme.   

Valintataulut ja kommunikaatiosovellukset

Olemme aiemmin kehittäneet koulun eri tiloihin ja oppimisympäristöihin (mm. kirjasto  Siimekseen, aistihuone Untoon sekä Siniseen luokkaan) kuvavalintatauluja, joiden avulla oppilas voi hahmottaa, millaisia asioita kyseisissä tiloissa voi tehdä. Kuvien avulla hän voi myös tehdä toiminta-aloitteita ja kertoa omia toiveitaan. Oppilasta rohkaistaan valintataulujen avulla kertomaan, mitä hän haluaisi tehdä. Olemme saaneet hyviä kokemuksia myös sähköisiin toimintaympäristöihin soveltuvista valintatauluista: esim. youtuben selaamisen tueksi on laadittu valintakirja ja toisaalta arjen nopeisiin valintatilanteisiin on tehty pikavalintatauluja puhelaitteiden ja iPadin GoTalkNow-ohjelman avulla. Lukuvuonna 2023-2024 vastaavia valintatauluja luodaan ja kehitetään edelleen koulumme erilaisiin oppimisympäristöihin. Erityisen voimakasta kehitystyötä tehdään yhdessä AAC-ohjaajien ja puheterapeuttien kanssa oppilaskohtaisten ipadien hyödyntämisessä oppilaskohtaisen kommunikaation tukemiseksi eri opetustilanteissa sekä iltapäivätoiminnan aikana.