Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan keinot, joilla koulu edistää oppilaiden osallisuutta lukuvuonna 2025-2026.

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaiden osallisuus  

Saaristen koululle tärkeää on mahdollistaa oppilaan osallisuus mahdollisimman hyvin hänen oma taitotasonsa huomioiden. Olemme koulu kaikille, ja jokainen meistä on yhtä arvokas. Toiminnassamme mahdollistamme kaikkien oppilaiden osallisuuden koulun toimintaan mahdollisista rajoitteista riippumatta. Pyrimme kehittämään jatkuvasti oppimisympäristöämme vastaamaan paremmin oppilaidemme tarpeita. Osallisuutta tukeaksemme meille on tärkeää tukea oppilaan kommunikointia. Kehitämme mm. digitaalisia valintatauluja kommunikaation tueksi.   

Oppilaskunnan työskentely

Oppilaiden osallisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia kehitetään oppilaskuntatyöskentelyä harjoittelemalla. Saaristen koulun oppilaskunnan hallitukseen kuuluu 7-9. luokan oppilaat, ja osallistumaan pääsevät myös idearikkaat pienemmätkin oppilaat. Oppilaskunnan hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa, sekä lukuvuoden aikana ilmenevien tarpeiden ja ideoiden pohjalta, luontevasti. Lukuvuoden aikana suunnittelemme ja toteutamme vuodenaikojen mukaan toimintapäivät. Tuomme säännölliseksi koko koulun yhteisyyttä tukevan teemapäivän kerran kuukaudessa. Hallitus kuuntelee, välittää ja mahdollisuuksien mukaan toteuttaa koulun oppilaskunnan toiveita. Hallituksen jäsenet harjoittelevat yhdessäoloa, vuorovaikutustaitoja, oman mielipiteen ilmaisua, sekä opettelevat löytämään yhteisiä ratkaisuja eri kommunikointimenetelmiensä tuella.  

Oppimisympäristöjen kehittäminen 

Lukuvuonna 2025-2026 jatkamme edelleen eri luokkatilojen kehittämistä yhä paremmin oppilasta osallistaviksi ja oppimista tukeviksi ympäristöiksi.Tavoitteena on sisustuksella luoda ympäristöjä, jotka innostavat niin oppilaita kuin henkilökuntaakin monipuoliseen toimintaan, leikkiin ja luovuuteen.  

Valintataulut ja kommunikaatiosovellukset

Olemme aiemmin kehittäneet koulun eri tiloihin ja oppimisympäristöihin (mm. kirjasto  Siimekseen ja aistihuone Untoon) kuvavalintatauluja, joiden avulla oppilas voi hahmottaa, millaisia asioita kyseisissä tiloissa voi tehdä. Kuvien avulla hän voi myös tehdä toiminta-aloitteita ja kertoa omia toiveitaan. Oppilasta rohkaistaan valintataulujen avulla kertomaan, mitä hän haluaisi tehdä. Olemme saaneet hyviä kokemuksia myös sähköisiin toimintaympäristöihin soveltuvista valintatauluista: esim. youtuben selaamisen tueksi on laadittu valintakirja ja toisaalta arjen nopeisiin valintatilanteisiin on tehty pikavalintatauluja puhelaitteiden ja iPadin GoTalkNow-ohjelman avulla. Erityisen voimakasta kehitystyötä tehdään yhdessä AAC-ohjaajien ja puheterapeuttien kanssa oppilaskohtaisten ipadien hyödyntämisessä oppilaskohtaisen kommunikaation tukemiseksi eri opetustilanteissa sekä iltapäivätoiminnan aikana.