Hae

4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään

Koulu
Ei lisäyksiä

Toiminta-alueittain järjestettävä opetus ja laaja-alainen osaaminen 

Saaristen koulun arvot ja laaja-alaisen osaamisen toteutuminen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja valinnaisissa aineissa kulkevat käsi kädessä sekä tukevat toistensa toteutumista koulun arjen tilanteissa ja kohtaamisissa.  

Laaja-alaisen osaamisen alueet ovat aikuisten työskentelyn tausta-ajatus ja käytännön työskentelyn toimintatapa. Laaja-alaisen osaamisen kaikki seitsemän osa-aluetta toteutuvat mukautuen eri toiminta-alueisiin. Toiminta-alueittainen opetus on jo lähtökohtaisesti monialaista ja ilmiöpohjaista. Eri toiminta-alueissa laaja-alaisen osaamisen osa-alueet painottuvat eri tavoin ja eri vahvuisina. 

Saaristen koulussa on poimittu jokaisesta laaja-alaisen osaamisen alueesta erityisesti toiminta-alueittaisessa opetuksessa toteutettavia asioita. Laaja-alaisen osaamisen alueita on mukautettu ja yksinkertaistettu soveltumaan vaikeimmin vammaisten opetukseen. Samalla on poimittu avainasioita ja –sanoja, joiden avulla ylläpidetään laaja-alaisen osaamisen peruslähtökohtia. 

Laaja-alainen osaaminen, painotukset: 

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (kognitiiviset taidot, päivittäisten toimintojen taidot ja valinnaisaineet) 

1) moniaistisuus  

Opetus on suunniteltu ja järjestetty niin, että oppilaat pääsevät oppitunneilla käyttämään kaikkia aistejaan. Aistien stimuloinnissa huomioidaan oppilaiden yksilölliset aistiyli- ja aliherkkyydet. 

2) itsenäisyys 

Koulussa tuetaan ja kannustetaan oppilaita mahdolliseen itsenäiseen toimintaan, erityisesti päivittäistoimintojen taidoissa. Oppilailla on oikeus tehdä valintoja ja toisaalta harjoitellaan myös tilanteita, joissa ei voi valita.  

3) luova ajattelu ja oivaltamisen ilo 

Leikit, pelillisyys, fyysinen aktiivisuus, kokeellisuus ja muut toiminnalliset työtavat sekä taiteen eri muodot edistävät oppimisen iloa ja vahvistavat edellytyksiä luovaan ja itsenäiseen ajatteluun. 

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (valinnaisaineet ja sosiaaliset taidot) 

1) Hyvät tavat 

Päivittäin harjoitellaan toisten kohtaamista ja huomioonottamista sekä opetellaan hyvien tapojen mukaista käytöstä. Henkilökunnan tehtävänä on toimia esimerkkinä ja ylläpitää hyvää ilmapiiriä.  

2) Oman mielipiteen ilmaiseminen 

Jokaista oppilasta tuetaan ja rohkaistaan omien mielipiteiden ilmaisuun. Valintojen tekemistä harjoitellaan päivittään esimerkiksi kuvien ja puhelaitteiden avulla.  

3) Käsillä tekeminen ja oman kehon arvostaminen ja hallinta 

Oppilaita kannustetaan käsien aktiiviseen käyttöön esimerkiksi kuvataidetunneilla, käsityötunneilla sekä päivittäisissä arjen tilanteissa. Tuetaan kehonhallinnan harjaantumista esimerkiksi motoristen harjoitusten avulla. Pyritään liikkumaan mahdollisimman paljon. Harjoitellaan omasta kehosta huolehtimista. 

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (päivittäisten toimintojen taidot ja motoriset taidot) 

1) Arjen taidot 

Oppilaat harjoittelevat päivittäin oman elämän ja tulevaisuuden kannalta tärkeitä arjen taitoja, kuten pukemista, ruoan ottamista, ympäristön siistinä pitämistä ja omista tavaroista huolehtimista. 

2) Turvataidot  

Turvataitokasvatuksella vahvistetaan oppilaiden itseluottamusta, taitoja puolustaa itseään ja pitää huolta rajoistaan. Opetellaan ymmärtämään mitä tarkoittaa turvallisuus ja koskemattomuus. 

3) Omaksi itseksi kasvaminen 

Jokaisella oppilaalla on oikeus kokea olevansa hyväksytty ja tärkeä juuri sellaisena kuin on. Koulun tehtävänä on tukea oppilaiden persoonan kasvua ja huomioida jokaisen mielenkiinnon kohteet. 

Monilukutaito (kieli ja kommunikaatio ja kognitiiviset taidot) 

1) Tutustuminen  

Erilaisissa oppimistilanteissa oppilaat pääsevät tutustumaan sanallisiin, kuvallisiin ja auditiivisiin teksteihin eri välineiden avulla. Opetuksessa käytetään monipuolisesti muun muassa kirjoja, lehtiä, äänikirjoja sekä sähköisiä aineistoja tabletilla ja tietokoneella.  

2) Kuvaluku, viittomat, symbolien lukeminen 

Kuvia käytetään koulun arjessa ymmärtämisen, ilmaisun ja oman toiminnan ohjauksen tukena. Opetuksessa käytetään aktiivisesti tukiviittomia ja kuvia puhutun puheen rinnalla. Oppilaat harjoittelevat kuvalukua sekä viittomien ymmärtämistä ja tuottamista, kukin omien tavoitteidensa mukaisesti. 

3) Sähköisten laitteiden käyttö 

Sähköiset laitteet, kuten tablettitietokoneet, tietokoneet, ja älytaulu ovat aktiivisessa käytössä opetuksessa. Oppilaiden kanssa harjoitellaan tietoteknisten välineiden käyttöä monipuolisesti jokaisen omien taitojen mukaan. 

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (kognitiiviset taidot, kieli ja kommunikaatio) 

1) Tutkiva ja luova toiminta 

TVT-laitteita hyödynnetään monipuolisesti tiedonhaussa. Erilaisten sovellusten avulla voidaan toteuttaa myös esimerkiksi musiikin tai kuvataiteen opetusta. 

2) Vuorovaikutus ja vaikuttamisen keinot 

TVT-laitteita käytetään kommunikaation tukena erilaisten sovellusten avulla. Valintojen tekemistä voidaan harjoitella esimerkiksi valitsemalla peli tai video, jota halutaan katsoa.   

3) Vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti 

Kiinnitetään huomiota käytettävien sovellusten ja aineistojen sisältöihin ja ikärajoihin. Hyvä työskentelyasento on tärkeä oppilaiden jaksamisen kannalta.  

Työelämätaidot ja yrittäjyys (sosiaaliset taidot, kognitiiviset taidot) 

1) työskentely itsenäisesti ja toisten kanssa 

Opetus järjestetään pääasiassa ryhmämuotoisesti. Oppituntien sisällä opetusta voidaan toteuttaa myös yksilö- pari tai pienryhmätyöskentelynä. Ryhmät muodostetaan mahdollisimman hyvin oppilaiden tarpeita palveleviksi. Yhteisiin tapahtumiin osallistuu mahdollisuuksien mukaan kaikki, jolloin harjoitellaan myös isossa ryhmässä toimimista. 

2) Tutustuminen ja kokemukset työelämästä 

8-luokkalaiset päääsevät tutustumaan työelämään TET-päivänä. TET-päivä toteutetaan jokaisen oppilaan kohdalla yksilöllisesti joko koulun sisällä tai ulkopuolella. Kouluohjaaja on tarvittaessa mukana oppilaan TET-päivässä.  

3) Asianmukainen käyttäytyminen ja yhteistyötaidot 

Koulussa harjoitellaan asianmukaista käytöstä erilaisissa tilanteissa ja paikoissa, niin koulun sisällä kuin sen ulkopuolellakin.  

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (sosiaaliset taidot) 

1) Valinnaisuus 

Valintojen tekemistä harjoitellaan päivittäin koulun arjessa. Oppilailla on ops:n mukainen oikeus valinnaisaineisiin. Oppilaat tekevät valinnat yhdessä huoltajien kanssa. 

2) Menneisyys, nykyisyys, tulevaisuus 

Ajan hahmottamista harjoitellaan päivittäin esimerkiksi aamunavaustunneilla. Kuvalliset struktuurit (kuten kuvalukujärjestykset), päiväkirjat ja sähköinen MOI-ohjelma ovat tärkeitä ajan hahmottamisen apuvälineitä.  

3) Osallisuuden vahvistaminen 

Oppilaiden mielipiteet ja ideat otetaan huomioon opetusta ja koulun tapahtumia suunniteltaessa. Koulun vanhimmat oppilaat pääsevät myös oppilaskunnan hallitustoiminnan kautta vaikuttamaan ja harjoittelemaan päätöksentekoa.  

Oppiaineittain järjestettävä opetus

Oppiaineittain järjestettävässä opetuksessa osa oppiaineista on yhdistetty monialaisiksi oppiainekokonaisuuksiksi

Fysiikka ja kemia: Fysiikka ja kemia -oppainekokonaisuudessa perehdytään kyseisten oppiaineiden ydinsisältöihin tavoitteita ja sisältöjä vahvasti yksilöllistäen. Oppiainekokonaisuudessa keskitytään arkipäivän ilmiöihin ja tapahtumiin. Oppimisessa painottuvat kokemuksellisuus, elämyksellisyys ja itse tekeminen. 

Tietotunti: Tietotunnilla käsitellään historian, yhteiskuntaopin ja maantiedon oppiainesisältöjä tavoitteita ja sisältöjä vahvasti yksilöllistäen. Painopiste on oppilaiden omassa kokemusmaailmassa sekä ajankohtaisissa, oppilaiden elämää koskettavissa aihepiireissä. 

Ympäristöoppi: Ympäristöopissa yhdistyvät biologian ja maantiedon oppiainesisällöt tavoitteita ja sisältöjä vahvasti yksilöllistäen.