Hae

4. PEDAGOGISET JÄRJESTELYT JA LAAJA-ALAISEN OSAAMISEN TOTEUTTAMINEN

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

 

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.   Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN HÄMEENLINNAN OPETUSSUUNNITELMASSA

Kuvaa sovelletaan koulukohtaisesti.

Linkki: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014

Linkki: Laaja-alainen osaaminen Hämeenlinnan opetussuunnitelmassa

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Katse opetuksesta oppimiseen

Oppilaan mielenkiinnon kohteet ovat perustana motivaatiolle ja oppimiselle. Uusien asioiden opettelu tapahtuu tehokkaammin oppilasta kiinnostavien asioiden avulla - näitä pyritään etsimään ja kehittämään silloinkin, kun oppilas ei pysty ilmaisemaan kiinnostuksensa kohteita. Toisaalta opettajan pedagoginen vastuu sisältää myös ei niin kiinnostavien sisältöjen ja aihealueiden opettamista yksilökohtaisten tavoitteiden mukaisesti. Oppimista tapahtuu kaikissa oppilaan elämän tilanteissa niin koulussa kuin muissakin oppilaan arjen ympäristöissä. Oppimista pyritään edistämään tekemällä moniammatillista yhteistyötä muiden oppilaan elämään kiinteästi kuuluvien tahojen kanssa.

Fokus opettajasta oppilaaseen

Tapamme toimia on tehdä yhdessä: oppilas, opettaja ja ohjaaja yhteistyössä. Mahdollistamme oppilaan mahdollisimman suuren itsenäisyyden, osallisuuden ja henkilökohtaisen kehittymisen kaikilla toiminta-alueilla. Oppilaat saavat kokeilla asioita itse ja yhdessä vertaisten kanssa. Mahdollistamme kaikille oppilaille oivaltamisen ja oppimisen kokemuksia.

Monipuolinen oppimisympäristö

Saaristen koulun oppilaiden oppimisympäristönä toimii koko ympäröivä kaupunki. Käytännön taitoja opetellaan aidoissa toimintaympäristöissä, kuten: kauppa, kirjasto, urheilukentät, museot ja teatteri. Liikkuminen tapahtuu pääsääntöisesti kävellen. Lähiluonto ja -ympäristö toimivat muuttuvien vuodenaikojen havainnointipaikkoina.

Suunta luokkahuoneesta digipilveen

Olemme saavuttaneet digilaitteiden osalta tilanteen, jossa jokaista oppilasta kohden on yksi digilaite. Digilaitteet toimivat meillä niin oppimisen kuin opetuksenkin välineinä. Lisäksi laitteita hyödynnetään oppilaiden kommunikointia ja vuorovaikutusta tukevina ja lisäävinä välineinä. Olemme avoimia ja innostuneita  tietotekniikan tarjoamille mahdollisuuksille kaikilla toiminta-alueilla. 

Suljetusta avoimeen

Toimimme yhteistyössä oppilaiden muiden kumppaneiden kanssa ja kehitämme koulun oppimisympäristöjä osallisuutta ja avoimuutta lisäävään suuntaan. Otamme vastaan vierailijoita ja kerromme avoimesti koulun toiminnasta. Esittelyvideoiden avulla lisäämme ihmisten tietoisuutta koulustamme ja vaikeimmin vammaisten opetuksesta. Panostamme avoimeen tiedottamiseen aktiivisella "someotteella", esimerkiksi Instagramin kautta.

Yksilö osaajana – vuorovaikutus vahvistajana

Toimimme eri kokoisissa ryhmissä. Työskentely tapahtuu yksilö-, pari- ja ryhmätyönä. Oppilaalla on mahdollisuus työskennellä erilaisissa tilanteissa vaihtelevissa ryhmissä ja saada niistä monipuolisia kokemuksia. Ryhmätilanteissa harjoitellaan yhdessä tekemistä ja olemista sekä esimerkiksi oman vuoron käyttämistä ajallaan.

Lukuvuoden 2020-2021 arviointi lyhyesti: 

Edellisen lukuvuoden aikana on koulua, sen toimintaa sekä tukevaa tekniikkaa uudistettu aktiivisesti. Investointeja on tehty ja erilaisissa hankkeissa toimittu. Myös käytännön toiminta on kohdannut toimintasuunnitelman keskeiset etapit kiitettävästi.  Vahvan uudistumisen jälkeen on tarpeen keskittyä perustehtävään ja uudistettujen asioiden sisälstämiseen. Perustehtävän tukeminen ja koronan jälkeisen elämän "normalisoituminen" olkoonkin lukuvuoden 2021-2022 kattoteemana.