Hae

2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Lukuvuoden 2025-2026 keskeisiä teemoja ovat: 

- TUNNETAIDOT JA MIELEN HYVINVOINTI

- VUOROVAIKUTUS

- LUKUTAIDON JA KIELELLISTEN VALMIUKSIEN VAHVISTAMINEN

- VALINNAISAINEET

Lukuvuonna 2025-2026 painottuu oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä lukivalmiuksien ja S2 kehittäminen ja mielen hyvinvointi.

Teemat kattavat kaikki oppitunnit sekä epävirallisemmat tilanteet. Työskentelyssä käytetään erilaisia saatavilla olevia materiaaleja, joita sovelletaan oppilas- ja ryhmäkohtaisesti. Leikit sekä pelit vahvistavat ymmärrystä vastavuoroisuudesta ja syy-seuraussuhteista sosiaalisissa tilanteissa. Tavoitteena on lisätä oppilaiden itsetuntemusta ja taitoja ilmaista itseään.

Vuorovaikutustaitojen kehittymiseksi pyritään luomaan luonnollisia mahdollisuuksia aloitteiden tekemiseen. Samalla ohjataan oppilaita huomaamaan yhdessä tekemisen ilo ja hyöty kuitenkin jokaisen omat tarpeet ja lähtökohta huomioiden.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen kulkee osittain käsikädessä vuorovaikutustaitojen ja itseilmaisun kanssa. Kielellisissä valmiuksissa huomioidaan S2 oppilaiden oppilaskohtaiset tuen tarpeet.

Erilaisissa oppimistilanteissa oppilaat pääsevät tutustumaan sanallisiin, kuvallisiin ja auditiivisiin teksteihin eri välineiden avulla. Opetuksessa käytetään monipuolisesti muun muassa kirjoja, lehtiä, äänikirjoja sekä sähköisiä aineistoja tabletilla ja tietokoneella.  

Kuvia käytetään koulun arjessa ymmärtämisen, ilmaisun ja oman toiminnan ohjauksen tukena. Opetuksessa käytetään aktiivisesti tukiviittomia ja kuvia puhutun puheen rinnalla. Oppilaat harjoittelevat kuvalukua sekä viittomien ymmärtämistä ja tuottamista, kukin omien tavoitteidensa mukaisesti. 

Lukutaitotyön koko kaupungin tavoitteet näkyvät Saaristen koulussa seuraavasti:

Vahvistaa lukevaa kulttuuria koulun arjessa.

Kieli, mieli ja lukeminen -lukutaito-ohjelmaan osallistuminen

Kirjastoyhteistyön kehittäminen toiminta-alueittaisessa opetuksessa, yhteistyökumppanina Ulla Karila ja Katja Malmi

Lukutaitotiimin perustaminen, tavoitteiden asettaminen ja lukeva koulu tavoitteiden mukaisen toiminnan aloittaminen sekä toimivien käytänteiden vahvistaminen.

Luoda pysyviä lukemista tukevia rakenteita koulun toimintakulttuuriin.

Kirjastoyhteistyön kehittäminen toiminta-alueittaisessa opetuksessa, yhteistyökumppanina Ulla Karila ja Katja Malmi

Oman kirjaston kehittämisen jatkaminen.

Lukulumon käyttö

S2-opettajan osaamisen hyödyntäminen.

Luki-taitojen vahvistaminen loruttelu, riimittely, kuvaluku, sadutus draama

Innostaa ja kannustaa lapsia ja nuoria lukutaidon parantamiseen systemaattisesti yhdessä koko kouluyhteisön kanssa.

Oppikirjahankinnat ja sähköinen oppimateriaali

Kirjastoyhteistyö

Tunnetaitojen saralla opetellaan tunnistamaan omia ja toisten tunteita sekä nimeämään niitä. Tutkitaan tunteiden ilmenemistä omassa kehossa ja opetellaan tunnistamaan itselle sopivimpia keinoja rauhoittua. Tunnetaitojen kehittämisessä käytetään välineinä niin liikettä, musiikkia kuin kuvallisia menetelmiä.

Lukuvuoden 2025-2026 aikana rakennetaan oppilaille valinnaisaineiden tarjotin, josta oppilaat pääsevät valitsemaan valinnaisaineensa seuraavina lukuvuosina.

Saaristen koulu arvoihin kuuluu oppilaiden osallisuuden, vahvuuksien ja oman mielenkiinnon kohteiden kertominen ja niiden huomiointi opetuksessa ja arjen eri tilanteissa. Koulun kehittämistavoitteena on tarjota oppilaille valinnaisuutta sekä mahdollisuuden opintojen painotusta oman mielenkiinnon mukaan. Tavoitteena on luoda Saaristen koulun valinnaiset oppiaineet.  Esimerkkejä Saaristen koulun valinnaisista oppiaineista: 

  • Sirkus koulu 

  • Leivotaan! 

  • Tekniikkakerho, tvt- taitoja 

  • Matkusta maailman ympäri, kielet, kulttuuri, maantieto 

  • Kaupunki suunnistusta ja puistoja, liikutaan urbaanissa ympäristössä 

  • Tehdään musiikkia 

  • Ommellaan! Suunnitellaan ja valmistetaan oma pehmolelu 

  • Mini Teatteri, tutustutaan teatterin tekemiseen, kuten nukketeatteri