4.1.1. Opetuksen järjestäminen
Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille
Oppiaine jakoisuus ja TOI-opetus
Saaristen koulu on erityiskoulu, jossa toteutetaan oppilaskohtaista tukea vaikeimmin vammaisten opetuksessa. Oppilaat kuuluvat pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin ja opiskelevat oppiainejakoisesti tai toiminta-alueittaisesti (TOI-opetus). Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevassa suunnitelmassa on määritelty perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista ja luotu tavoitekokonaisuuksia oppilaskohtaisesti.
Koulussamme toimii viisi 6 oppilaan pienluokkaa. Lukuvuonna 2025-26 yksi luokista toimii Seminaarin koulun tiloissa. Luokkien oppilaat kuuluvat erityisen tuen piiriin ja pääsääntöisesti kaikilla on pidennetty oppivelvollisuus ja suurin osa oppilasta opiskelee TOI-opetuksessa, jossa oppiminen ja tavoitteet jaetaan viiteen toiminta-alueeseen: motoriset taidot, kognitiiviset taidot, sosiaaliset taidot, päivittäisten toimintojen taidot sekä kielen ja kommunikaation taidot.
Saaristen koulussa oppiaineittain jarjestettävän opetuksen oppilaiden oppimisen tavoitteet on rajattu, mutta he opiskelevat Hämeenlinnan kaupungin oppituntijaon mukaan oman luokka-asteensa määräämät oppiaineiden viikkotuntimäärät (liite: https://www.hameenlinna.fi/varhaiskasvatus-ja-koulutus/perusopetus/opetussuunitelma/tuntijakotaulukko/ ). Tällöin oppilas opiskelee oppiaineita hänelle laaditun oppimisen tuen suunnitelman mukaan rajattuja tavoitteita. Lisäsksi pidennetyn oppivelvollisuuden oppilas voidaan perustelluista syistä vapauttaa vieraan kielen opiskelusta.
Oppilaskohtaisen tuen toteutumista koskeva suunnitelma perusopetuksessa laaditaan tai tarkistetaan oppilaalle syksyllä ja arvioidaan keväällä. Kevätlukukaudella järjestetään arviointikeskustelu. Arviointiajankohdat ovat samat kuin muillakin oppilailla samalla luokka-asteella.
TOI-opetuksen käytänteet
Toiminta-alueittaisen opetuksen tavoitteet ja sisällöt pohjautuvat valtion erityiskoulujen Valteri-verkoston laatimaan Palapeli-malliin (liitteenä).
Toiminta-alueet (yksityiskohtaisempi kuvaus, ks. liite Palapelimalli):
<u>Motoriset taidot </u>
Kehon hahmotus; kokonaismotoriset ja hienomotoriset taidot; motoristen toimintojen suunnittelu ja ohjaus; fyysisten ominaisuuksien harjoittaminen
<u>Sosiaaliset taidot </u>
Vuorovaikutustaidot; tunnetaidot; itsesäätelytaidot
<u>Päivittäiset taidot </u>
Terveydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen; arjen taidot; asuminen; ympäristössä liikkuminen; vapaa-ajan vietto
<u>Kognitiiviset taidot </u>
Aistinvarainen toiminta; ajattelutaidot; muisti; lukemisen ja kirjoittamisen perusvalmiudet ja –taidot; matemaattiset perusvalmiudet ja –taidot; muut oppiainesisällöt
<u>Kieli ja kommunikaatio </u>
Vastavuoroisuus vuorovaikutustilanteissa; sopivien kommunikointikeinojen etsiminen ja käyttäminen; ymmärtäminen; tuottaminen; kielen käyttötaidot.
Saaristen koulussa tehdään oppituntikohtaisia joustavia ryhmäjakoja oppilaiden toimintakyvyn ja tavoitteiden perusteella. Näin ollen aina ei toimita luokkaryhmissä, vaan jakaudutaan mielekkäisiin toimintaryhmiin esimerkiksi musiikin ja liikunnan tunneilla.