4.1.1. Opetuksen järjestäminen
Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille
Joustavan opetuksen käytänteet
Saaristen koulu on erityiskoulu, jossa toteutetaan vaativaa erityisopetusta vaikeimmin vammaisten opetuksessa. Oppilaat kuuluvat pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin ja opiskelevat oppiainejakoisesti yksilöllistetyin tavoittein tai toiminta-alueittaisesti. Toiminta-alueittaisen opetuksen tavoitteet ja sisällöt pohjautuvat Valtion erityiskoulujen verkosto Valterin laatimaan Palapeli-malliin (liitteenä).
Toiminta-alueet (yksityiskohtaisempi kuvaus, ks. liite Palapelimalli):
Motoriset taidot
Kehon hahmotus; kokonaismotoriset ja hienomotoriset taidot; motoristen toimintojen suunnittelu ja ohjaus; fyysisten ominaisuuksien harjoittaminen
Sosiaaliset taidot
Vuorovaikutustaidot; tunnetaidot; itsesäätelytaidot
Päivittäiset taidot
Terveydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen; arjen taidot; asuminen; ympäristössä liikkuminen; vapaa-ajan vietto
Kognitiiviset taidot
Aistinvarainen toiminta; ajattelutaidot; muisti; lukemisen ja kirjoittamisen perusvalmiudet ja –taidot; matemaattiset perusvalmiudet ja –taidot; muut oppiainesisällöt
Kieli ja kommunikaatio
Vastavuoroisuus vuorovaikutustilanteissa; sopivien kommunikointikeinojen etsiminen ja käyttäminen; ymmärtäminen; tuottaminen; kielen käyttötaidot.
Saaristen koulussa tehdään oppituntikohtaisia joustavia ryhmäjakoja oppilaiden toimintakyvyn ja tavoitteiden perusteella. Näin ollen aina ei toimita luokkaryhmissä, vaan jakaudutaan mielekkäisiin toimintaryhmiin esimerkiksi musiikin ja liikunnan tunneilla.
Saaristen koulu tekee yhteistyötä Seminaarin koulun kanssa oppilaskohtaisissa integraatiotilanteissa.