Hae

4.1 Pedagogiset järjestelyt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

4.1.1. Opetuksen järjestäminen

 

Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Joustavan opetuksen käytänteet 

Saaristen koulu on erityiskoulu, jossa toteutetaan vaativaa erityisopetusta vaikeimmin vammaisten opetuksessa. Oppilaat kuuluvat pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin ja opiskelevat oppiainejakoisesti yksilöllistetyin tavoittein tai toiminta-alueittaisesti. Toiminta-alueittaisen opetuksen tavoitteet ja sisällöt pohjautuvat Valtion erityiskoulujen verkosto Valterin laatimaan Palapeli-malliin (liitteenä).  

Toiminta-alueet (yksityiskohtaisempi kuvaus, ks. liite Palapelimalli): 

Motoriset taidot 

Kehon hahmotus; kokonaismotoriset ja hienomotoriset taidot; motoristen toimintojen suunnittelu ja ohjaus; fyysisten ominaisuuksien harjoittaminen 

Sosiaaliset taidot 

Vuorovaikutustaidot; tunnetaidot; itsesäätelytaidot 

Päivittäiset taidot 

Terveydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen; arjen taidot; asuminen; ympäristössä liikkuminen; vapaa-ajan vietto 

Kognitiiviset taidot 

Aistinvarainen toiminta; ajattelutaidot; muisti; lukemisen ja kirjoittamisen perusvalmiudet ja –taidot; matemaattiset perusvalmiudet ja –taidot; muut oppiainesisällöt 

Kieli ja kommunikaatio 

Vastavuoroisuus vuorovaikutustilanteissa; sopivien kommunikointikeinojen etsiminen ja käyttäminen; ymmärtäminen; tuottaminen; kielen käyttötaidot. 

Saaristen koulussa tehdään oppituntikohtaisia joustavia ryhmäjakoja oppilaiden toimintakyvyn ja tavoitteiden perusteella. Näin ollen aina ei toimita luokkaryhmissä, vaan jakaudutaan mielekkäisiin toimintaryhmiin esimerkiksi musiikin ja liikunnan tunneilla. 

Saaristen koulu tekee yhteistyötä Seminaarin koulun kanssa oppilaskohtaisissa integraatiotilanteissa.