Hae

5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuslain mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Yhteistyöllä tuetaan kasvatuksen ja opetuksen järjestämistä. Yhteistyö edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä. Yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan koulun henkilöstön aloitteellisuutta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa sekä muutoin monipuolista viestintää. Kodin ja koulun yhteistyötä toteutetaan sekä yhteisö-­ että yksilötasolla. Voidakseen huolehtia kasvatustehtävästään huoltajan tulee saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä sekä mahdollisista poissaoloista. Lisäksi huoltajan kanssa keskustellaan opetuksen järjestämisen keskeisistä asioista, kuten opetussuunnitelmasta, oppimisen tavoitteista, oppimisympäristöistä ja työtavoista, oppimisen tuesta ja opiskeluhuollosta, arvioinnista ja todistuksista sekä opiskeluun liittyvistä valinnoista ja lukuvuoden erilaisista tapahtumista. Kannustavat ja oppilaan oppimista ja kehitystä myönteisesti kuvaavat viestit ovat tärkeitä. 

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa kodin ja koulun yhteistyön tapoja.

Koulu
Ei lisäyksiä

Kodin ja koulun yhteistyö 

Saaristen koulussa kodin ja koulun yhteistyötä pidetään tärkeänä osana koulutyötä. Oppilaidemme ympärillä työskentelee usein moniammatillinen työryhmä, tämä lisää avoimen yhteyden tärkeyttä. Avoin yhteys tukee, sekä turvaa oppilaan kasvua ja kehitystä. Opettajiin ja ohjaajiin on aina matala kynnys ottaa yhteyttä.  

Koulumme oppilailla on käytössään yksilöllisiä, kommunikointia tukevia ja korvaavia menetelmiä. Kodin ja koulun välisessä viestinnässä oppilas voi käyttää esimerkiksi puhelaitteita, AAC-kansiota, Ipadin sovelluksia Moi tai GoTalk kertoakseen päivän tapahtumista. Reissuvihko, Wilma-viestintä ja puhelin sekä verkostotapaamiset ovat totuttuja ja luontevia viestinnän kanavia.  

Vanhempainiltoja järjestetään vähintään kerran lukuvuodessa. Vanhempainyhdistyksen toiminta yritetään saada toimintaan. Vuosittaista Koulun ja kodin päivää vietetään ulkoillen, retkeillen tai koulun toimintaan tutustuen. Ensimmäisen luokan oppilaiden huoltajille mahdollistettiin syyskuussa kouluruokapäivä. 

Aamu- ja iltapäivätoiminta on oleellinen osa kokonaiskoulupäivää; oppimista, osallisuutta ja hyinvointia

Oleellinen osa kodin ja koulun välisessä yhteistyössä ja perheiden tukemisessa on aamu- ja iltapäivähoito.

Melkein kaikki koulumme oppilaat osallistuvat Saaristen koulun aamu- ja iltapäivätoimintaan, joka on järjestetty saumattomasti koulupäivän ympärille. 

Aamulla oppilaille tarjotaan aamupala, ja mahdollistetaan rauhallinen alku päivälle. Oppilaiden pelit ja leikit toistensa kanssa, sekä aikuisen tuella lisää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tilaa on tarvittaessa myös levolle. 

Iltapäivätoiminnan pohjana on etukäteen suunniteltu ja teemoiteltu "lukujärjestys", joka mahdollistaa monipuoliset vaihtoehdot tekemiseen. Lepo ja oma aika huomioidaan tarvittaessa. Tätä suunnitelmaa muokataan tarvittaessa.