Hae

7.3. Oppilaskohtaiset tukitoimet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppilaalla on oikeus oppilaskohtaisiin tukitoimiin, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä. Oppilasta opettavat opettajat tekevät arvion ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyydestä. Oppilaan kohdalla käynnistyy tällöin oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi ja hänelle laaditaan oppilaskohtaisen tuen toteuttamisen suunnitelma yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Jos oppilas tarvitsee samanaikaisesti useampia tukimuotoja ja tuen tarve on jatkuvaa, oppilas on oikeutettu oppilaskohtaisiin tukimuotoihin.

Oppilaalle laaditaan yhdessä oppilaan ja vanhemman kanssa oppilaskohtaisen tuen suunnitelma, johon arvioidaan toteutuneet ryhmäkohtaisen tuen keinot sekä kirjataan konkreettisesti kaikki hänen tarvitsemansa tuki.  

Oppilas jatkaa opiskelua pääsääntöisesti omassa opetusryhmässään ja hänen opetuksestaan vastaa edelleen luokan/-aineenopettaja. Opettaja tekee yhteistyötä oppilaan, vanhemman ja laaja-alaisen erityisopettajan sekä muiden oppilaan tukemiseen liittyvien asiantuntijoiden kanssa. Vastuunjaot kirjataan oppilaskohtaiseen tuen suunnitelmaan. 

Oppilaskohtaisen tuen suunnitelma laaditaan/ päivitetään kerran vuodessa lokakuun loppuun mennessä yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Toukokuun loppuun mennessä arvioidaan yhdessä oppilaskohtaisten tukitoimien toteutumista ja riittävyyttä. Lisäksi oppilaskohtaisen tuen suunnitelmaa päivitetään oppilaan tuen tarpeen muuttuessa – sen lisääntyessä tai vähentyessä.  

Oppilaskohtaisen tuen suunnitelman laatimisesta, päivittämisestä ja arvioinnista vastaa oppilaan luokanopettaja tai luokanvalvoja yhteistyössä erityisopettajan kanssa. Mikäli oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia jossain oppiaineessa enemmän kuin puolet oppiaineen opetuksesta, oppilaskohtaisen tuen suunnitelmasta vastaa kyseisen oppiaineen osalta ainetta opettava erityisopettaja tai erityisluokanopettaja. Oppilaan opiskellessa täysin erityisluokassa, oppilaskohtaisen tuen suunnitelman laatimisesta ja arvioinnista vastaa erityisluokanopettaja. 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osuuteen oppilaskohtaiset tukitoimet, niiden resursoinnin, rakenteelliset ratkaisut, vastuut ja järjestelyt. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaalla on oikeus oppilaskohtaisiin tukitoimiin, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä. Kaikki oppilaat opiskelevat erityisluokassa ja saavat erityisluokanopettajan antamaa erityisopetusta. Saaristen koulussa oppilaita opetta erityisluokanopettajat, joiden työpareina toimivat kouluohjaajat. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat toimimaan ryhmässä, mutta oppilaiden tuen tarpeen mukaisesti he saavat myös oppilaskohtaista tukea ryhmän ulkopuolella. Oppilaskohtaista tukea annetaan toiminta-alueittaisesti ja oppiaineittain oppimäärää rajaamalla.

Oppilaskohtaisessa tuen suunnitelmassa kuvataan oppilaan tuen tarpeet, suunnitellaan tukimuodot ja opetuksen sisällöt tavoitteineen sekä tehdään tuen riittävyyden arviointia. Yhteistyö oppilaiden opetukseen osallistuvien aikuisten kesken on tiivistä. Lisäksi tuen suunnitelmissa ovat mukana huoltajien ja oppilaan lisäksi mahdolliset muut oppilaan kasvua ja kehitystä tukevat tahot. Tuen suunnitelmaan kirjataan eri toimijoiden vastuut. 

Oppilaan tuen suunnitelma päivitetään vähintään kerran vuodessa ja aina, kun tuki muuttuu. Tuen suunnitelma arvioidaan keväisin. Tuen suunnitelman tekemisestä ja arvioinnista vastaa erityisluokanoppilaan/opettajat.