Hae

1.1 Koulun arvopohja

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuksen arvoperusta 

1. Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen

2. Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia

3. Kulttuurinen moninaisuus rikkautena

4. Kestävän elämäntavan välttämättömyys

Opetussuunnitelman perusteet 2014

Sivut 14 - 24

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Koulumme arvot ovat yhdenmukaiset kaupungin strategian perustana olevien arvojen kanssa.   

Yhteisöllisyys – Eteläisten supervoima  

Yhteisöllisyyden vahventamista tukevia teemoja ja toimintatapoja koulussamme on toteutettu ja toteutetaan jatkossakin seuraavien toimien kautta:   

  • "Eteläisten koulussa oppilas tulee nähdyksi ja kuulluksi"   

  • Kunnioittava kohtaaminen 

  • ilo oppia, yhdessä tekeminen   

  • yhteiset teemapäivät ja -tapahtumat; (yu-kilpailut, iltamat)   

  • oppilaskuntatoiminta, Pyörät pyörimään -kurssi (monialainen valinnaisaine)  

  • Koko kylä kasvattaa - kasvatuskumppanuuden hengessä kehitetään yhteistyötä vanhempien ja alueen muiden yhteisöjen kanssa. Koulumme opettaja on mukana vanhempainyhdistyksen kokouksissa, jolloin viesti kulkee molempiin suuntiin.   

Luovuus ja rohkeus   

Arjen työssä annetaan tilaa oppilaiden luovuudelle ja rohkeudelle suosimalla mahdollisuuksien mukaan oppilaiden mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan monin eri tavoin:   

  • Keskeistä hyvän ilmapiirin luominen ja kiusaamisen sekä kaikenlaisen syrjinnän kitkeminen   

  • Oppilaiden tuotosten jakamisen tärkeyttä korostetaan: oppilaille luodaan mahdollisuuksia esitellä oppilastöitä (luokkatilat, käytävien seinät)   

  • oppilaita kannustetaan koulun arjessa oma-aloitteisuuteen, omatoimisuuteen ja yritteliäisyyteen   

  • oppilaille tarjotaan tilaisuuksia esiintymisvalmiuksien kehittämiseen (puheiden pitäminen, esitelmät, tuotosten esittely, juhlat, teemapäivät)    

  • ihmisten erilaisuuden hyväksyminen ja yhteisöllisyyteen kasvattaminen (KiVa-koulu, me-henki)   

Kestävä elämäntapa   

Koulumme keskeisiä kestävää elämäntapaa tukevia yhteisiä käytänteitä ovat: 

  • ajattelun, omatoimisuuden ja yritteliäisyyden korostaminen  

  • tutkitun tiedon lisääminen ja valeuutisten tunnistaminen   

  • paperittomuuden suosiminen, kierrätys --> uutta – ei mitään uutta   

  • toimitaan kuten opetetaan   

Yhdenvertaisuus   

Yhdenvertaisuuden toteutumista tuetaan:   

  • kiusaamisen vastaisella toiminnalla (KiVa-koulu)   

  • opettajien sitoutumisella koulun yhteisiin kehittämistavoitteisiin  

  • Oppilaskuntatyö  

  • Ystävyysagentit   

Asukaslähtöisyys ja palveluhenkisyys   

Koulu toimii monipuolisessa yhteistyössä usean eri lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä tukevan sidosryhmän kanssa. Koulumme aktiivisimpia sidosryhmiä ovat   

  • koulun vanhempainyhdistys (yhteiset tapahtumat)   

  • paikalliset liikunta- ja urheiluseurat  

  • Hauhon seurakunta (päivänavaukset)  

  • muut yhdistykset    

  • Hauhon kirjasto 

Kasvatuskumppanuus   

Oppilaan hyvän koulupolun turvaamisen perusajatuksena on avoin ja luottamuksellinen yhteistyö oppilaan, tämän vanhemman/vanhempien ja opettajan välillä. Tavoitteena on luoda hyvä yhteistyösuhde oppilaan ja tämän vanhempien kanssa heti koulupolun alettua. Yhteistyö tukee oppilaan edistymistä koulutyössä ja estää/ selvittää mahdollisia ongelmatilanteita. Hyvään yhteistyöhön kuuluu mm. avoin ja välitön tiedottaminen lapsen asioista opettajan ja huoltajan välillä sekä matala kynnys yhteydenottoon puolin ja toisin.   

Wilma toimii koulussamme opettajien ja vanhempien sähköisenä päiväkirjana ja yhteydenpitovälineenä oppilaan edistymisen tukemiseksi. Avoimella yhteistyöllä pyritään huolehtimaan oppilaan motivaatiosta vastuulliseen koulunkäyntiin. Alakoulun aikana oppilaiden toivotaan saavuttavan yhteistyön tuloksena riittävän vahvat toimintatavat itsenäisen työskentelyn ja itseohjautuvuuden saavuttamiseksi yläkouluopiskelua varten.