2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2025-2026
Kolme vuotta sitten aloitettu – luovuuteen ja rohkeuteen keskittynyt – kehityskaari on päättynyt viime kevätlukukauteen. Koronaepidemian vaikutus näkyi toiminnassamme lähes koko kolmivuotisen jakson ajan. Jouduimme tinkimään osasta tavoitteistamme, mutta toisaalta monessa asiassa, kuten esimerkiksi tieto- ja viestintätekniikan käytössä otettiin suuria askeleita eteenpäin. Kehittämisemme perustuu kaupunginstrategiassa määriteltyihin arvoihin ja päämääriin.
|
lukuvuosi |
Kaupungin strategian tavoite |
välitavoite: |
arviointi: |
|
2022 – 2023 |
Oppimisen ja hyvinvoinnin vah-vistaminen Digitaalinen toimintakulttuuri Kestävän elämäntavan opinpolku |
Oikeus oppia 1.0: Joustavan pienryhmätoiminnan jatkaminen Eteläisten koulussa ja toiminnan vakiinnuttaminen Oikeus oppia 2.0: Kieli, mieli ja lukeminen -mallin käyttöönotto ja kielellisten taitojen kehittymisen vahvistaminen sekä yhdenvertaisuus --> otetaan käyttöön koulullamme, Lukuvuodet-hanke 5.-6. luokilla Tasa-arvorahaa käytetään mm. Kouluohjaajan palkkaamiseen. Kerhot toimivat koululla (HIL ja Kerhoiloa-hanke) Digitaalinen toimintakulttuuri: OppilasAgentit toimivat ahkerasti ja digitaalisia työskentely- ja oppimistaitoja hyödynnetään laaja-alaisesti oppimisessa. (LUMA) TVT-strategia tunnetaan opettajien keskuudessa. |
Keväällä arviointipalave-rissa arvioidaan, mikä toimi ja mikä ei. Tämän pohjalta suunnitellaan seuraavan vuoden toimenpiteet. Asiakastyytyväi-syyskyselyn tulokset Kouluterveys-kyselyn tulokset Opeka, Oppika, Ropeka |
|
2023-2024 |
Edellä mainitut tavoitteet, joita täydennetään syksyllä uuden lukuvuoden alussa |
Kehitetään toimintakulttuuria edelleen: keskiössä lukutaidon ja kielellisten valmiuksien parantaminen ja osaamisen erojen tasaaminen (yhdenvertaisuus) Oppilasagenttitoiminta käynnistyy Oppilaiden hyvinvointi on parantunut. Opettajien kokemus omasta digiosaamista kasvanut |
Keväällä arviointipalaverissa arvioidaan, mikä toimi ja mikä ei. Tämän pohjalta suunnitellaan seuraavan vuoden toimenpiteet. |
|
2024-2025 |
Edellä mainitut tavoitteet, joita täydennetään syksyllä uuden lukuvuoden alussa |
Oikeus oppia –hankkeet: hankkeiden myötä koulun toimintakulttuuri on muuttunut ja vakiintunut. |
Keväällä arviointipalaverissa arvioidaan kolmen vuoden kehitystyön tulokset. |
|
2025-2026 |
Resto ja verso Oppimisen tuen uudistus Digiturvallisuus |
Yksi opettaja osallistuu restokoulutuksiin Yksi opettaja osallistuu tekoälykoulutuksiin |
Keväällä arviointipalaverissa arvioidaan kolmen vuoden kehitystyön tulokset. |