Hae

4.1 Pedagogiset järjestelyt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

4.1.1. Opetuksen järjestäminen

 

Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

4.1 Pedagogiset järjestelyt   

4.1.1 Yhteisopettajuus, yhteistyömuodot sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyö 

Luokkia ovat 1. ja 2. sekä yhdysluokat 3.-4. ja 5.-6.  Esi- ja alkuopetus tekevät yhteistyötä (tunne- ja vorovaikutustaitojen harjoittelua) projektiluontoisesti. Yhteistyössä ovat mukana esiopettaja, luokanopettajat sekä esi-, 1.- ja 2. luokan oppilaat. Tunneilla keskitytään tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Näitä taitoja harjoitellaan toiminnallisissa ryhmissä eri tavoin (esim. Liikunnan, kädentaitojen tai pelien avulla). Tunnit toteutetaan muutaman viikon projekteina 1 h/viikko. Projekteja suunnitellaan yhteistyössä sekä niitä arvioidaan jaksojen lopussa. Lisäksi vietetään yhteisiä kaveritaitojuhlia keväällä. 

   
4.1.2 Laaja-alainen erityisopetus   

Koulussamme on käytössä laaja-alaisen erityisopetuksen resurssia yhteensä 10 vuosiviikkotuntia. Koulumme erityisopettajana toimii Susanna Heikkilä. Erityisopetuksen pääpaino syyslukukaudella on alkuopetuksessa. Syyslukukaudella luokille 1. - 6. on laaja-alaista erityisopetusta varattu vähintään yksi tunti.  

Perusopetuksen erityisopettajan tehtävä on määriteltynä “Oppilaan tukeminen Hämeenlinnan esi- ja perusopetuksessa” -oppaassa. Tehtävänä on lapsen yksilöllisten tuen tarpeiden tunnistaminen, tutkimusten tarpeellisuuden arvioiminen sekä tukitoimien järjestäminen lapsen arkeen. Tämä tapahtuu yhteistyössä koulun luokanopettajien, lapsen huoltajien ja mahdollisten muiden lapsen ja perheen kanssa työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Erityisopetuksessa painotetaan ennaltaehkäisevää tukea, jotta oppilaan koulunkäynnin haasteet eivät pääsisi kasautumaan.   

Erityisopetuksen tavoitteena on oppilaan koulumenestyksen ja -viihtyvyyden parantaminen. Tavoitteeseen pyritään kehittämällä oppilaan taitoja välineaineissa, kuten äidinkielessä ja matematiikassa. Ehdotukset erityisopetuksen piiriin voivat tulla myös luokanopettajien, huoltajien tai oppilashuollon aloitteesta. Esiopetuksesta kouluun siirtymävaiheessa erityislastentarhanopettaja ja/ tai esikoulun opettaja voivat ehdottaa oppilaantuntemuksen ja Mavalkan tai kouluvalmiustutkimusten perusteella erityisopetusta.