Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Eteläisten koulun koulukohtaisen yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän muodostavat lukuvuonna 2024-2025:
- Puheenjohtaja rehtori Timo Koskela
- vararehtori Anneli Hallapelto
- koulupsykologi Wanda Wolkovski
- kouluterveydenhoitaja Sanna Majaniemi
- erityisopettaja Susanna Heikkilä
- koulukuraattori Tiina kuusi
- sekä tarvittaessa koulun opettajat, huoltajien ja oppilaiden edustajat
Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu 1 – 2 kertaa lukuvuodessa ja yksilöllinen tarpeen mukaan, kuitenkin noin 3 – 5 kertaa lukukaudessa. Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on ennaltaehkäistä ja puuttua esiin nouseviin ilmiöihin.
Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön koulukohtaiset tavoitteet kouluterveyskyselyn pohjalta on määritelty yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön kokouksessa 12.10.2023.
Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:
- Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket.
- Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen
Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana:
- Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
- Keskustelupurkki joka luokkaan.
Yksinäisyys ja kiusaaminen:
- Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
- Liikkarivälkät
- Kummitoiminta
Toimintakyky ja fyysinen kunto:
- Välkkäritoiminta.
- Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon.
- Palloilulajien kohdalla mietitään ikätason mukaiset ryhmät.
- Riittävästä unesta keskustelu.
- Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa. Kaikki luokan osallistuivat välipala-työpajaan viikolla 41.
Yksilöllinen opiskeluhuolto
Koulumme yksilöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano vaihtelee tarpeen mukaan. Ryhmä kootaan oppilaan ja huoltajan suostumuksella ja siihen pääsääntöisesti osallistuu luokan opettaja, erityisopettaja, huoltaja, oppilas ja oppilashuollon työntekijä(t) sekä mahdolliset koulun ulkopuoliset tahot.
Oppilashuoltoryhmän koollekutsuja sopii oppilashuoltoryhmän muiden jäsenten kanssa tapaamisajoista lukukausittain ja ilmoittaa niistä muille opettajille opettajanhuoneen ilmoitustaululla.
Kokousajat sovitaan niin, että kokouksia on säännöllisesti koko lukuvuoden ajan. Kokousten aikataulutus sovitaan tapauskohtaisesti käsiteltävien asioiden määrän ja kiireellisyyden mukaan. Syksyn viimeisessä, yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä käsitellään koulun omaa oppilashuoltosuunnitelmaa, jonka laadintaan osallistuu oppilashuollon henkilöstö, erityisopettaja ja rehtori.
Eteläisten koulun yhteisölliset toimenpiteet ja tapahtumat lukuvuonna 2024-2025 (kts. 5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö, 5.4 opintoretket, leirikoulut ja tapahtumat ja 7. tapahtumakalenteri)
Tunne- ja vuorovaikutusopetus
Koulussamme vietetään Hyvinvoinnin viikkoa (kts. 4.3)
1-2.luokat (Kts. luku 4.1)
3-4. luokat Hyvän mielen taitomerkki
5-6. luokat Huomaa hyvä! -vahvuuspedagogiikka, Hyvän mielen taitomerkki
Eteläisten aurinkokello - Hyvinvoinnin vuosi

Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Eteläisten koulun koulukohtaisen yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän muodostavat lukuvuonna 2024-2025:
- Puheenjohtaja rehtori Timo Koskela
- vararehtori Anneli Hallapelto
- koulupsykologi Wanda Wolkovski
- kouluterveydenhoitaja Sanna Majaniemi
- erityisopettaja Susanna Heikkilä
- koulukuraattori Tiina kuusi
- sekä tarvittaessa koulun opettajat, huoltajien ja oppilaiden edustajat
Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu 1 – 2 kertaa lukuvuodessa ja yksilöllinen tarpeen mukaan, kuitenkin noin 3 – 5 kertaa lukukaudessa. Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on ennaltaehkäistä ja puuttua esiin nouseviin ilmiöihin.
Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön koulukohtaiset tavoitteet kouluterveyskyselyn pohjalta on määritelty yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön kokouksessa 12.10.2023.
Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:
- Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket.
- Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen
Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana:
- Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
- Keskustelupurkki joka luokkaan.
Yksinäisyys ja kiusaaminen:
- Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
- Liikkarivälkät
- Kummitoiminta
Toimintakyky ja fyysinen kunto:
- Välkkäritoiminta.
- Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon.
- Palloilulajien kohdalla mietitään ikätason mukaiset ryhmät.
- Riittävästä unesta keskustelu.
- Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa. Kaikki luokan osallistuivat välipala-työpajaan viikolla 41.
Yksilöllinen opiskeluhuolto
Koulumme yksilöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano vaihtelee tarpeen mukaan. Ryhmä kootaan oppilaan ja huoltajan suostumuksella ja siihen pääsääntöisesti osallistuu luokan opettaja, erityisopettaja, huoltaja, oppilas ja oppilashuollon työntekijä(t) sekä mahdolliset koulun ulkopuoliset tahot.
Oppilashuoltoryhmän koollekutsuja sopii oppilashuoltoryhmän muiden jäsenten kanssa tapaamisajoista lukukausittain ja ilmoittaa niistä muille opettajille opettajanhuoneen ilmoitustaululla.
Kokousajat sovitaan niin, että kokouksia on säännöllisesti koko lukuvuoden ajan. Kokousten aikataulutus sovitaan tapauskohtaisesti käsiteltävien asioiden määrän ja kiireellisyyden mukaan. Syksyn viimeisessä, yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä käsitellään koulun omaa oppilashuoltosuunnitelmaa, jonka laadintaan osallistuu oppilashuollon henkilöstö, erityisopettaja ja rehtori.
Eteläisten koulun yhteisölliset toimenpiteet ja tapahtumat lukuvuonna 2024-2025 (kts. 5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö, 5.4 opintoretket, leirikoulut ja tapahtumat ja 7. tapahtumakalenteri)
Tunne- ja vuorovaikutusopetus
Koulussamme vietetään Hyvinvoinnin viikkoa (kts. 4.3)
1-2.luokat (Kts. luku 4.1)
3-4. luokat Hyvän mielen taitomerkki
5-6. luokat Huomaa hyvä! -vahvuuspedagogiikka, Hyvän mielen taitomerkki
Eteläisten aurinkokello - Hyvinvoinnin vuosi
