Hae

5.3 Opiskeluhuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa käytäntönsä tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisen edistämiseen.

Tähän osioon tullee kärkinostoja syyskuun loppupuolella, kun Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelman tavoitteet kirkastuvat sekä kouluterveyskyselyn tulokset ovat saatavilla.

Koulu
Ei lisäyksiä

Yhteisöllinen opiskeluhuolto

Eteläisten koulun koulukohtaisen yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän muodostavat lukuvuonna 2025-2026:

  • Puheenjohtaja rehtori Timo Koskela 
  • vararehtori Hanna Ahtila
  • koulupsykologi Kirsi-Maria Ahonen
  • kouluterveydenhoitaja Irene Ahola 
  • erityisopettaja Hanna-Kaisa Nikunen
  • koulukuraattori Tiina kuusi
  • sekä tarvittaessa koulun opettajat, huoltajien ja oppilaiden edustajat

Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu 1 – 2 kertaa lukuvuodessa ja yksilöllinen tarpeen mukaan, kuitenkin noin 3 – 5 kertaa lukukaudessa. Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on ennaltaehkäistä ja puuttua esiin nouseviin ilmiöihin.

Sisältöjä:

Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:  

  • Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket. 
  • Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen

Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana: 

  • Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
  • Palauteboksi opehuoneen ovessa

Yksinäisyys ja kiusaaminen: 

  • Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
  • Liikunnalliset välitunnit
  • Kummitoiminta

Toimintakyky ja fyysinen kunto: 

  • Välkkäritoiminta. 
  • Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon. 
  • Palloilulajien kohdalla mietitään ikätason mukaiset ryhmät.
  • Riittävästä unesta keskustelu.
  • Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa.

 

Yksilöllinen opiskeluhuolto

Koulumme yksilöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano vaihtelee tarpeen mukaan. Ryhmä kootaan oppilaan ja huoltajan suostumuksella ja siihen pääsääntöisesti osallistuu luokan opettaja, erityisopettaja, huoltaja, oppilas ja oppilashuollon työntekijä(t) sekä mahdolliset koulun ulkopuoliset tahot. 
Oppilashuoltoryhmän koollekutsuja sopii oppilashuoltoryhmän muiden jäsenten kanssa tapaamisajoista lukukausittain ja ilmoittaa niistä muille opettajille opettajanhuoneen ilmoitustaululla.

Kokousajat sovitaan niin, että kokouksia on säännöllisesti koko lukuvuoden ajan. Kokousten aikataulutus sovitaan tapauskohtaisesti käsiteltävien asioiden määrän ja kiireellisyyden mukaan. Syksyn viimeisessä, yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä käsitellään koulun omaa oppilashuoltosuunnitelmaa, jonka laadintaan osallistuu oppilashuollon henkilöstö, erityisopettaja ja rehtori.

Eteläisten koulun yhteisölliset toimenpiteet ja tapahtumat lukuvuonna 2025-2026 (kts. 5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö, 5.4 opintoretket, leirikoulut ja tapahtumat ja 7. tapahtumakalenteri)

Tunne- ja vuorovaikutusopetus

Koulussamme vietetään Hyvinvoinnin viikkoa (kts. 4.3) 

1-2.luokat (Kts. luku 4.1)

3-4. luokat Hyvän mielen taitomerkki

5-6. luokat Huomaa hyvä! -vahvuuspedagogiikka, Hyvän mielen taitomerkki

Eteläisten aurinkokello - Hyvinvoinnin vuosi