Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Eteläisten koulun koulukohtaisen yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän muodostavat lukuvuonna 2025-2026:
- Puheenjohtaja rehtori Timo Koskela
- vararehtori Hanna Ahtila
- koulupsykologi Kirsi-Maria Ahonen
- kouluterveydenhoitaja Irene Ahola
- erityisopettaja Hanna-Kaisa Nikunen
- koulukuraattori Tiina kuusi
- sekä tarvittaessa koulun opettajat, huoltajien ja oppilaiden edustajat
Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu 1 – 2 kertaa lukuvuodessa ja yksilöllinen tarpeen mukaan, kuitenkin noin 3 – 5 kertaa lukukaudessa. Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on ennaltaehkäistä ja puuttua esiin nouseviin ilmiöihin.
Sisältöjä:
Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:
- Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket.
- Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen
Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana:
- Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
- Palauteboksi opehuoneen ovessa
Yksinäisyys ja kiusaaminen:
- Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
- Liikunnalliset välitunnit
- Kummitoiminta
Toimintakyky ja fyysinen kunto:
- Välkkäritoiminta.
- Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon.
- Palloilulajien kohdalla mietitään ikätason mukaiset ryhmät.
- Riittävästä unesta keskustelu.
- Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa.
Yksilöllinen opiskeluhuolto
Koulumme yksilöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano vaihtelee tarpeen mukaan. Ryhmä kootaan oppilaan ja huoltajan suostumuksella ja siihen pääsääntöisesti osallistuu luokan opettaja, erityisopettaja, huoltaja, oppilas ja oppilashuollon työntekijä(t) sekä mahdolliset koulun ulkopuoliset tahot.
Oppilashuoltoryhmän koollekutsuja sopii oppilashuoltoryhmän muiden jäsenten kanssa tapaamisajoista lukukausittain ja ilmoittaa niistä muille opettajille opettajanhuoneen ilmoitustaululla.
Kokousajat sovitaan niin, että kokouksia on säännöllisesti koko lukuvuoden ajan. Kokousten aikataulutus sovitaan tapauskohtaisesti käsiteltävien asioiden määrän ja kiireellisyyden mukaan. Syksyn viimeisessä, yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä käsitellään koulun omaa oppilashuoltosuunnitelmaa, jonka laadintaan osallistuu oppilashuollon henkilöstö, erityisopettaja ja rehtori.
Eteläisten koulun yhteisölliset toimenpiteet ja tapahtumat lukuvuonna 2025-2026 (kts. 5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö, 5.4 opintoretket, leirikoulut ja tapahtumat ja 7. tapahtumakalenteri)
Tunne- ja vuorovaikutusopetus
Koulussamme vietetään Hyvinvoinnin viikkoa (kts. 4.3)
1-2.luokat (Kts. luku 4.1)
3-4. luokat Hyvän mielen taitomerkki
5-6. luokat Huomaa hyvä! -vahvuuspedagogiikka, Hyvän mielen taitomerkki
Eteläisten aurinkokello - Hyvinvoinnin vuosi

Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Eteläisten koulun koulukohtaisen yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän muodostavat lukuvuonna 2025-2026:
- Puheenjohtaja rehtori Timo Koskela
- vararehtori Hanna Ahtila
- koulupsykologi Kirsi-Maria Ahonen
- kouluterveydenhoitaja Irene Ahola
- erityisopettaja Hanna-Kaisa Nikunen
- koulukuraattori Tiina kuusi
- sekä tarvittaessa koulun opettajat, huoltajien ja oppilaiden edustajat
Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu 1 – 2 kertaa lukuvuodessa ja yksilöllinen tarpeen mukaan, kuitenkin noin 3 – 5 kertaa lukukaudessa. Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on ennaltaehkäistä ja puuttua esiin nouseviin ilmiöihin.
Sisältöjä:
Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys:
- Säännöllinen kirjastoautolla käynti ja säännölliset lukuhetket.
- Hyvän kouluohjaajatilanteen vaaliminen
Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana:
- Aikuisen aito kohtaaminen koulupäivän aikana.
- Palauteboksi opehuoneen ovessa
Yksinäisyys ja kiusaaminen:
- Aikuisen tuki muiden pariin hakeutumisen taitojen vahvistamisessa tärkeää
- Liikunnalliset välitunnit
- Kummitoiminta
Toimintakyky ja fyysinen kunto:
- Välkkäritoiminta.
- Välitunneilla liikutaan ja pelataan paljon.
- Palloilulajien kohdalla mietitään ikätason mukaiset ryhmät.
- Riittävästä unesta keskustelu.
- Aikuisten valvonta kouluruokailussa, jotta kaikki saavat riittävästi energiaa.
Yksilöllinen opiskeluhuolto
Koulumme yksilöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano vaihtelee tarpeen mukaan. Ryhmä kootaan oppilaan ja huoltajan suostumuksella ja siihen pääsääntöisesti osallistuu luokan opettaja, erityisopettaja, huoltaja, oppilas ja oppilashuollon työntekijä(t) sekä mahdolliset koulun ulkopuoliset tahot.
Oppilashuoltoryhmän koollekutsuja sopii oppilashuoltoryhmän muiden jäsenten kanssa tapaamisajoista lukukausittain ja ilmoittaa niistä muille opettajille opettajanhuoneen ilmoitustaululla.
Kokousajat sovitaan niin, että kokouksia on säännöllisesti koko lukuvuoden ajan. Kokousten aikataulutus sovitaan tapauskohtaisesti käsiteltävien asioiden määrän ja kiireellisyyden mukaan. Syksyn viimeisessä, yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä käsitellään koulun omaa oppilashuoltosuunnitelmaa, jonka laadintaan osallistuu oppilashuollon henkilöstö, erityisopettaja ja rehtori.
Eteläisten koulun yhteisölliset toimenpiteet ja tapahtumat lukuvuonna 2025-2026 (kts. 5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö, 5.4 opintoretket, leirikoulut ja tapahtumat ja 7. tapahtumakalenteri)
Tunne- ja vuorovaikutusopetus
Koulussamme vietetään Hyvinvoinnin viikkoa (kts. 4.3)
1-2.luokat (Kts. luku 4.1)
3-4. luokat Hyvän mielen taitomerkki
5-6. luokat Huomaa hyvä! -vahvuuspedagogiikka, Hyvän mielen taitomerkki
Eteläisten aurinkokello - Hyvinvoinnin vuosi
