Hae

2.2 Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2024

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.   Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

Suunnitelmat

 

Keväällä 2024 päivitetään Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

Valmiussuunnitelma

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli 

 

 

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

2.2 Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Tavoitteet ja niiden pohjalta suunnitellut toimenpiteet pohjautuvat kaupungin strategiaan ja arvoihin.   

Lukuvuoden 2024-2025 keskeiset teemat koulussamme ovat kunnioittava kohtaaminen, liikunnanilo ja lukuinnostus. 

Olemme suunnitelleet toimenpiteitä seuraavasti 

  • Yhteisöllisyys edelleen keskeisimpänä arvona koulumme toiminnassa ja tätä pyritään edistämään muun muassa tapahtumien kautta.  

  • Iltamat Vanhempainyhdistyksen kanssa  

  • Urheilutapahtumat   

  • Juhlat  

  • 6.lk leirikoulu yhdessä muiden Hauhon alueen koulun kanssa

  • Retket, kuten syysretki laavulle ja kevätretki  

  • Yhdenvertaisuus ja hyvät tavat – osana kestävä opinpolkua  

  • Kohtelias kielenkäyttö ja muiden huomioiminen lisääntyy koulussamme   

  • Luodaan yhteiset pelisäännöt arjen sujuvuuden lisäämiseksi  

  • Kasvatuskumppanuus ohjaa toimintaamme  

  • Kunnioitetaan omaisuutta ja opitaan säästäväisyyteen  

  • Kirjastoauton aktiivinen käyttö 

  • Koko koulu lukee (lukutunnit, ääneenlukeminen) 

  • Liikuntavälkät 

  • Hyvinvoinnin ja lukuilon -viikko lokakuussa

Kansainvälisyyskasvatus

Kansainvälisyyskasvatus on näkyvä osa koulumme toimintakulttuuria ja sitä sisällytetään koulumme arkeen perinteisiä toimintatapojamme kunnioittaen ja uusia ideoita hyödyntäen. Kansainvälisyyskasvatus toteutuu globaalina näkökulmana opetettaviin asioihin eri oppiaineissa. Monikulttuurisen näkökulman ylläpitäminen toisten ihmisten arvostamista korostaen on koulussamme tärkeä arvo.

Vieraiden kielten opetus on näkyvä osa arjen kansainvälisyyskasvatusta ja kotikansainvälisyyttä parhaimmillaan. Koulussamme on mahdollista hankkia monipuolinen kielitaito valinnaisen A2-kielen kautta. Vieraat kielet tarjoavat hyvän mahdollisuuden avartaa kulttuurista osaamista englannin- ruotsin- ja saksankielisten maiden osalta. Avoimena yhteisönä koulumme ottaa vastaan vierailijoita eri kieli- ja kulttuurialueilta. Pyrimme hyödyntämään oman kaupunkimme vierasta syntyperää olevia vierailijoita kansainvälisyyskasvatuksen hengessä

Muu toteutuva kansainvälisyyskasvatus:

· Arjen kansainvälisyyskasvatus eri oppiaineiden tunneilla suvaitsevaisuus- ja globaalinäkökulmista (esim. aamunavaukset, ajankohtaiset tapahtumat, uutiset maailmalta). Luokkien 5-6 oppilaiden aktivoiminen vieraan kielen käyttämiseen vapaa-ajalla (esim. PostCrossing ja PenPalsSchools)

· Englanninkielisten, ruotsinkielisen (pohjoismaisen) ja saksankielisten maiden kulttuureihin kuuluviin perinteisiin tutustuminen lukuvuoden aikana.

· Kieliseinällä lukuvuoden aikana vaihtuvia teemoja liittyen koulussamme opetettavien kielten kielialueiden kulttuuriasioihin

· Euroopan kielten päivän asioita esillä koulussamme viikolla 39. Kieliseinällä tietoa Euroopan kielten päivästä ja eurooppalaisista kielistä.

· Halloween-juhlan historiaa ja käytänteitä englannin tuntien puitteissa 1.11.

· International Tongue Twister Day näkyy kieliseinällä marraskuussa. Kansainvälistä kielivoimistelulorujen päivää vietetään 13.11. Ruotsin-, englannin- ja saksankielisiä kielivoimisteluloruja maistellaan vieraiden kielten tunneilla.

· Svenska dagen 6.11. Ruotsalaisuuden päivään tutustutaan ruotsin tunnilla viikolla 45.

· Tutustutaan englantilaiseen, ruotsalaiseen ja saksalaiseen jouluun perinteineen viikolla 50/51. Ruotsin tunnilla lisäksi Lucia-dagen, Lucian päivään tutustumista.

· Satuja ja lastenkirjallisuutta englanniksi, ruotsiksi ja saksaksi toukokuussa.

· Lapsen oikeuksien päivä viikolla 47. Kielten seinällä YK:n lapsen oikeudet. Luokissa aiheen käsittely ikätasoon sopivalla tavalla.

· Ystävänpäivän historiaa ja perinteitä englannin tunneilla vko 7. Mahdollisesti myös luokkien/oppilaskunnan järjestämiä ohjelmia 14.2.

· Fasching/Karneval eli laskiainen saksalaiseen tapaan, vko 6-7.

· Shamrock Run – Pyhän Patrickin päivän apilanmetsästys pe 14.3. koulupäivän aikana.

· Kieli- ja kulttuuripäivä huhti-toukokuussa