Hae

8. KOULUN TOIMINTASUUNNITELMAN TOTEUTUMISEN ARVIOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
 
Opetuksen järjestäjän tehtävänä on arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua toimintansa ulkopuoliseen arviointiin. Arvioinnin tarkoitus on koulutuksen kehittäminen ja oppimisen edellytysten parantaminen. Paikallisen opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman toteutumisen seuranta, säännöllinen arviointi ja kehittäminen ovat osa tätä tehtävään.

 

Opetussuunnitelman perusteet 2014 

Koulu
Ei lisäyksiä

8. Koulun toimintasuunnitelman toteutumisen arviointi 

8.1 Koulun arvopohja  

Koulun arvot pohjautuvat Hämeenlinnan arvoihin yhdenvertaisuus, yhteisöllisyys, luovuus, rohkeus, palveluhenkisyys, asukaslähtöisyys ja kestävä elämäntapa. Eteläisissä lukuvuonna 2023-2024 on erityisesti korostettu yhteisöllisyyttä ja kunnioittavaa kohtaamista. Hyvinvoinnin vuosikello koottiin yhdessä henkilökunnan kanssa ja se tehtiin näkyväksi oppilaille ja sidosryhmille.  

8.2 Oppilaiden, huoltajien ja henkilöstön osallistaminen  

Koulussamme toimii vanhempainyhdistys, johon kaikki vanhemmat kuuluvat. Yhdistys on mukana koulun erilaisissa tapahtumissa, sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Kuluneena lukuvuotena kokoukset on pidetty sekä lähikokouksina koululla että etäkokouksina Teams-ohjelman välityksellä. Jokaiselta luokalta on ollut edustus kokouksissa. Näin tieto päätöksistä on saatu luokille helposti. Kevätlukukaudella vanhempainyhdistys osallistui Iltamat-tapahtuman organisointiin kanttiinin osalta. Vanhempainyhdistys ideoi pääsiäiskorttitempauksen, jossa oppilaat saivat lähettää postikortin sukulaiselle tai tuttavalle. Lisäksi vanhempainyhdistys tarjosi jäätelöt palkaksi oppilaille heidän osallistuttuaan koulun ympäristön roskienkeräykseen.   

Vanhempainyhdistys on ollut osallisena myös koulun tärkeissä toiminnoissa, kuten esimerkiksi vanhempainilloissa, yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä, koulun terveydellisten olojen kartoituksessa ja kutsuttuna tarpeen mukaan opettajien kokouksiin. Yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä oli mukana myös oppilaiden edustajat. Lisäksi vanhempainyhdistys jakoi stipendin äidinkielen osaajalle 1.-2. Luokalta ja vieraan kielen osaajan 3.-6.luokalta sekä 6.lk:n parhaan keskiarvon stipendin.       

Yhteisten tapahtumien ja rakenteisiin sidotun toiminnan lisäksi toteutettiin avointa keskusteluyhteyttä kotien kanssa. Huoltajille tarjottiin mahdollisuutta vaikuttaa esimerkiksi ottamalla yhteyttä kouluun matalalla kynnyksellä. Syksyllä toteutettiin vanhempainillat lähitapaamisena. Keväällä järjestettiin perinteinen toiminnallinen perheilta eskareiden, 1. luokkalaisten ja 2. luokkalaisten perheille.  

Koulussamme toimii oppilaskunta, johon kaikki koulun oppilaat kuuluvat. Oppilaskunnan hallituksessa on edustaja ja varaedustaja jokaiselta luokka-asteelta. Oppilaskunnan hallitus on pitänyt kokouksia kerran kuukaudessa. Kokouksissa on harjoiteltu oikeita kokouskäytänteitä, toimeenpantu koulun kehitykseen liittyviä hankkeita sekä innovoitu uusia kehittämiskohteita. Oppilaskunnan hallituksen edustajat ovat keränneet ideoita koulun oppilailta. Lukuvuoden aikana on mm. järjestetty pukeutumisviikko ja ystävänpäivätapahtuma, tarkennettu Keinarin sääntöjä ja organisoitu pääsiäismunien metsästys. Oppilaskunta toimii yhteistyössä Pyörät pyörimään -valinnaiskurssin kanssa.  

8.3 Koulun kehittämistavoitteet ja itsearviointi  

 Lukuvuosi 2023 - 2024 oli kokonaisuudessaan hyvä ja toiminnantäyteinen. Pienen koulun etuna on toiminnan järjestäminen matalalla kynnyksellä. Lisäksi näkemyksemme on, että olemme päässeet pikaisellakin aikataululla toteuttamaan puheen tasolla käytyä keskustelua yhteiseksi toiminnaksi. Vuoden aikana on pyritty säilyttämään vanhoja perinteitä, joista esimerkkinä on koulumme pihalla kuusen valojen sytyttäminen yhdessä koko koulun kanssa, syksyinen laavuretki syyslomaa edeltäneenä perjantaina sekä Iltamat keväällä. Näissä tapahtumissa korostuu koulumme vahvuudet Me-henki ja oppilaiden yhteen kasvaminen.    

Lukuvuoteemme on mahtunut mm. seuraavat yhteiset tapahtumat:  

  • Hauhon alueen koulujenväliset yleisurheilukilpailut 14.9.2023 

  • Syksyinen laavuretki 13.10.2023 

  • Talent-show 22.11.2023   

  • Joulukuusen valojen sytytys 1.12.2023  

  • Kauneimmat joululaulut Hauhon kirkolla/yhteislaulut Hauhon yhtenäiskoululla 15.12.2023 

  • Koulun yhteinen joulujuhla 20.12.2023 

  • Paluu lomalta kouluun -ulkoilupäivä 8.1.2024 

  • Ystävänpäivä-tapahtuma 14.2.2024  

  • Iltamat-tapahtuma 27.3.2024 

  • Kieli- ja kulttuuripäivä 23.4.2024 

  • Kevätretki Evolle 22.5.2024  

  • Kevätjuhla 1.6.2024 

Lukuvuonna 2023-2024 koulussamme toimi neljä yhdysluokkaa. Uusien asioiden pariin pysähtyminen, yhteisen toiminnan linjaus sekä arkisten asioiden vastuun ja luottamuksen jakaminen työyhteisössä sujuvoittavat toimintaa. Tavoitteena onkin jatkaa jo sujuvaa moniammatillista yhteistyötä sekä kehittää sitä tiiviiksi työkaluksi osaksi koulun arkea. 

8.4 Muu toiminta      

Liikuntakasvatus 

Liikkuminen eri muodoissa on kuluneenakin lukuvuonna ollut koulussamme hyvin vireää. Välituntiliikunta on ollut erittäin aktiivista. Monenlaiset pelit, leikit, keinuminen ym. ovat aktivoineet oppilaita.  Liikuntakasvatusta on toteutettu liikuntatunneilla ja valinnaisessa liikunnassa. Lähiympäristössä liikkuminen on ollut osana muitakin oppitunteja.     

Kulunut talvi tarjosi lumen ja pakkasen puolesta hyvät olosuhteet talviliikuntaan, ja oppilaat pääsivät luistelemaan ja hiihtämään talven aikana.  Koulumme jokainen luokka pääsi lukuvuoden aikana käymään kolme kertaa uimahallissa ja jokaiselle ryhmälle oli tarjolla myös uimaopetusta.   

Hauhon koulujenväliset yleisurheilukilpailut järjestettiin onnistuneesti syksyllä. Oppilaat onnistuivat lajeissaan hyvin ja yleinen ilmapiiri oli kannustava ja yhteisöllinen. Lisäksi 6. luokan oppilaat edustivat Eteläisten koulua Hauho Games –tapahtumassa kädenväännössä, pingiksessä ja shakissa. Dodgeball-mestaruudesta taisteltiin pitäjien välisessä turnauksessa, johon koulumme 5.-6. luokan oppilaat pääsivät osallistumaan.   

Liikuntadiplomien palkinnot jaettiin viimeisellä kouluviikolla. Liikuntadiplomin suoritti n. 20 oppilasta. Palkinnoksi monipuolisesta liikkumisesta he saivat juomapullon.    

Kansainvälisyyskasvatus 

Kansainvälisyyskasvatus näkyi koulussamme lukuvuoden aikana eri oppiaineissa opetussuunnitelman mukaisessa opetustoiminnassa läpileikkaavana teemana.   

Englannin kielten tunneilla on lukuvuoden aikana käsitelty keskeisiä kielialueen juhlaperinteitä visailujen ja kertomusten kera. Kielten aktivointiseinän vaihtuvat teemat tukevat kieli- ja kulttuurikasvatusta koulussamme. Kouluvuoden aikana aktivointiseinällä vaihtui 13 eri teemaa. Vieraiden kielten opetus edustaa koulussamme kotikansainvälisyyttä parhaimmillaan.  

  

Erityisiä koko koulussa näkyneitä teemoja (kielten aktivointiseinän avulla ja englannin, saksan ja ruotsin tunneilla toiminnallisina tuokioina) lukuvuoden aikana olivat mm.  

  • Eurooppalaisten kielten päivä syyskuussa   

  • Halloween lokakuussa,   

  • ruotsalaisuuden päivä 6.11.   

  • lapsen oikeuksien viikko 47 

  • englannin-, saksan- ja ruotsinkielisten maiden jouluperinteet joulukuussa   

  • kiinalainen uusi vuosi tammikuussa   

  • Groundhog Day ja ystävänpäivä helmikuussa   

  • Laskiainen/karnevaalit Saksassa 

  • Pyhän Patrickin päivän Shamrock Run maaliskuussa   

  • pääsiäinen maailmalla huhtikuussa   

  • kieli- ja kulttuuripäivä 23.4.2024, kieliteema seinällä matkana Euroopan maissa. QR-koodien kautta mahdollisuus kuunnella eri eurooppalaisia kieliä.  

  • vappu maailmalla huhti-toukokuussa   

  • Eurooppa-päivä toukokuussa   

  

Lapsen oikeuksien päivää vietimme marraskuussa. Päivä oli esillä koulumme kielten aktivointiseinällä maailman lapsista ja heidän oikeuksistaan tehdyssä kollaasissa. Luokissa teemaa käsiteltiin erilaisia materiaaleja hyväksi käyttäen. 

  

St.Patrickin päivää vietettiin 15.3. apilanetsinnän (Shamrock Run), tietokilpailun ja irlantilaisen, päivään liittyvän runouden kera (englannin tuntien aikana).  

  

Vietimme koulussamme kieli- ja kulttuuriaiheisen teemapäivän 23.4.2024. Päivän aikana oppilaat vierailivat kahdeksassa eri vuorovaikutteisessa pajassa. Myös eskarioppilaat kävivät tutustumassa kahteen pajaan. Saimme päivään vieraita Filippiineiltä, Intiasta, Vietnamista, Meksikosta, Sri Lankasta, Argentiinasta, Pakistanista ja Trinidad ja Tobagosta. Päivän aikana oppilaat saivat tietoa kyseisten maiden kieliin ja kulttuureihin liittyvistä asioista, osallistuivat toiminnallisiin tuokioihin ja käyttivät rohkeasti englannin kieltä kommunikoidessaan vieraidemme kanssa. Päivässä oli mukana myös toimittaja Keski-Hämeestä. 

 

Unicefin kympin todistuksen vahvuudet olivat esillä ruokalan käytävän info -seinällä kaikkien oppilaiden pohdittavana. Kollaasin tavoitteena on muistuttaa lasta huomaamaan omat ja luokkakavereiden vahvuudet, sekä kannustaa kehumaan kaveria kouluarjessa. 

12 oppilasta koulumme 4.-6.-luokkalaisista opiskelee koulussamme A2-kieltä saksaa. He ovat lukuvuoden aikana tutustuneet mm. saksalaiseen jouluun, laskiaiseen/karnevaaleihin, satuihin ja tunnettuihin nähtävyyksiin. Kolmannen luokan oppilaat puolestaan saivat maistella saksan kieltä ja tutustua saksan kielen opiskeluun ja kulttuuriin kielivalintaa tukevalla tunnilla tammi- helmikuun aikana. Koteihin jaettiin Hauhon alueella kieli-infolehtinen valinnan tueksi. Lisäksi oli mahdollista olla yhteydessä opettajaan valintaan liittyvissä kysymyksissä. Tulevana lukuvuotena aloittaa uusi 4.lk:n ryhmä neljällä oppilaalla.   

 

Kulttuuripolku  

1.lk teatterivierailu toteutui huhtikuussa Hämeenlinnan teatterin tiloissa.  

2.lk kävi retkellä Sibeliuksen syntymäkodissa Hämeenlinnassa. Retken aikana tutustuttiin opastetulla kierroksella Sibeliuksen syntymäkotiin ja sen esineistöön ja miten ne liittyvät Sibeliuksen elämään. Retkellä myös askarreltiin ja kuunneltiin Sibeliuksen musiikkia. Samalla retkellä vierailtiin myös Sibelius-puistossa. 

3.lk osallistui suureen kuoroprojektiin, joka huipentui Verkatehtaalla pidettyyn “Poika, joka katseli puiden latvoja”-konserttiin.   

4.lk vieraili Hämeenlinnan taidemuseossa.  

5.lk vieraili Hämeen linnassa ja Museo Militariassa.  

6.lk osallistui itsenäisyyspäivän juhlaan Verkatehtaalla.   

Kulttuuripolku on koettu tärkeänä osana koulun kulttuurikasvatusta ja sen sisältöjä on pidetty laadukkaana kokonaisuutena. Lastenkulttuurin asiantuntijat ovat osanneet tarjota jokaiselle luokka-asteelle sopivaa sisältöä.    

Laaja-alainen erityisopetus 

Lukuvuonna 2023-2024 laaja-alainen erityisopetus sisälsi keskimäärin 7 vuosiviikkotuntia. Osa-aikaista erityisopetusta oli tarjolla tiistaisin ja joka toisena perjantaina. Luokille 1-2 on tehty kaupungin yhteisen linjauksen mukaisesti NMI:n Lukimatin äidinkielen ja matematiikan testit syksyllä ja talvella sekä Digilukiseulat keväällä luokille 1, 2, 3 ja 5. Syksyllä saneluiden avulla seurataan luokkien 3-6 kirjoittamisen edistymistä. Osa-aikaisen erityisopetuksen pääpaino on ollut alkuopetuksessa oppimaan oppimisen kehittymisen tukemisessa sekä luki- ja matemaattisten perustaitojen kehittymisen tukemisessa. Luokilla 3-6 oppimisen tuki on ollut oppimisstrategioissa ja jo opitun kertaamisessa. Tarvittaessa oppilaalle voidaan tehdä lukitestauksia ja mahdollisesti ohjausta koulupsykologin jatkotutkimuksiin, jos oppilaan edistymisessä ja koulutyössä ilmenee haasteita, joihin yhdessä kotien kanssa toivotaan selvitystä.    

Työhyvinvointi ja osaaminen 

Koulussamme käydään onnistumiskeskustelut vuosittain. Tänä vuonna keskustelut käytiin huhtikuun aikana. Onnistumiskeskusteluissa käydään läpi työmotivaatioon ja työyhteisön tilaan liittyviä asioita. Lisäksi keskusteluissa työntekijä yhdessä esimiehen kanssa käy läpi työnkuvaan ja vastuualueisiin liittyviä asioita. Keskusteluissa annetaan palautetta työskentelystä puolin ja toisin. Onnistumiskeskusteluiden sekä syksyn työpaikkaselvityksen perusteella työhyvinvointi on hyvällä tasolla.     

Henkilöstön osaamisen kehittäminen ja koulutus 

  • Eteläisten aurinkokello eli hyvinvoinnin vuosikello rakennettiin syyskuussa Hyvin sanottu –keskustelufestivaalien yhteydessä. Opettajat kävivät myös seuraamassa festivaaleilla Erätauko-menetelmällä ohjattuja julkisia keskusteluja. 

  • Terapeutti Marjo Juutilaisen luento kunnioittavasta kohtaamisesta 

  • Lukufestarit Hämeenlinnan kirjastolla maaliskuussa 

Ensiapukoulutukseen osallistuivat ohjaaja Eija Raitio-Löyttyniemi ja luokanopettaja Anna-Emilia Salminen 

Työturvallisuus 

Työturvallisuutta on käyty läpi henkilökunnan kesken opettajakokouksissa ja oppilaiden kanssa oppitunneilla. Turvallisuusohjeita on annettu oppilaille lukuvuoden kuluessa erilaisissa arjen tilanteissa, esim. kulkureitit pidetään vapaina vaatteista ja repuista.  

Kriisisuunnitelma on päivitetty ja käsitelty opettajakokouksessa henkilökunnan kesken. Lisäksi henkilöstö on tehnyt turvallisuuskävelyn, jossa on käyty katsomassa yhteisesti turvaseinät (ohjeistukset kriisin sattuessa) ja palosammutusvälineet.  Olemme myös sopineet henkilöstön kanssa hälytyskoodin uhkaavaa tilannetta varten. 

Kaikille luokille on pidetty poistumisharjoitus. Harjoituksessa on käyty läpi toimintaohjeet erilaisia vaaratilanteita varten. Harjoituksessa on harjoiteltu ikkunasta poistuminen kokoontumispaikalle sekä selvitetty varakokoontumispaikka.    

Koulukuljetukset 

Kuljetusyhteistyö liikennöitsijän kanssa on sujunut hyvin. Oppilailla ei ole tänä lukuvuonna ollut pitkiä odotteluaikoja. Kuljetusyhtiö on reagoinut nopeasti ja myönteisesti aikataulumuutoksiin.    

Valinnaisuus  

Lukuvuonna 2023–2024 monialaiset valinnaiset toteutuivat Totta vai tarua tietokoneella (äidinkieli), Pulmia ja pähkinöitä (matematiikka) ja Pyörät pyörimään (yhteiskuntaoppi) -pajoina. Kukin oppilas osallistui lukuvuoden aikana kahteen pajaan. Taito- ja taidevalinnaisaineita olivat käsityöt, liikunta ja kuvataide.    

Pyörät pyörimään -ryhmän periaatteena on oppilaslähtöinen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Uskallus luottamukseen ja siihen, että oppilaat keksivät ja ideoivat tärkeitä asioita ja tapahtumia. Lukuvuonna 2023–2024 askarreltiin yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän pyynnöstä kysymyslaatikot jokaiseen luokkaan. Tuolivarasto siivottiin ja järjesteltiin. Järjestimme liikuntavälineet omiin koreihinsa ja poistimme kuluneet/rikkinäiset. Tila on nyt helppo pitää järjestyksessä. Lajittelimme vanhoja oppimateriaaleja runsain määrin kiertoon ja toteutimme vuosikellon mukaisia koristeluja. Joulukalenteri suunniteltiin, organisoitiin ja toteutettiin lapsijohtoisesti.  

Kummioppilastoiminta 

Kummioppilastoimintaa on ollut jonkin verran pitkin lukuvuotta. Kummiparit (1. ja 6. luokan oppilaat) ovat leikkineet ja pelanneet yhdessä sisällä ja ulkona. Kummitunnit ovat olleet toivottuja ja odotettuja niin kummien kuin kummioppilaidenkin taholta. 

Retket 

  • 1. luokkalaiset tekivät retken lastenteatteriin Hämeenlinnan kaupunginteatterille.   

  • 2. luokkalaiset olivat tutustumassa keväällä Sibeliuksen syntymäkotiin ja Sibelius-puistoon Kulttuuripolun sisältöjen puitteissa.   

  • 3. luokkalaiset tekivät vierailun Verkatehtaalle Suuren Kuoroprojektin tiimoilta.  

  • 4. luokkalaiset vierailivat taidemuseossa.  

  • 5. luokkalaiset vierailivat museo Militariassa ja Hämeen linnassa, Lukuvuodet-hankkeen päätöstapahtumassa Biorexissa ja Särkänniemessä.  

  • 6. luokkalaiset vierailivat Verkatehtaalla, Kohti yläkoulua -messuilla Loimua-areenalla, Lukuvuodet-hankkeen päätöstapahtumassa Biorexissa, Hauho Games-tapahtumassa, leirikoulussa nuorisokeskus Marttisessa ja Särkänniemessä.  

  • Kevätretki Evolle.  

  • Syysretki Vähäjärven laavulle.  

  • Uimahalliretket syksyllä ja keväällä, kaikki luokat kolme kertaa yhteensä. 

 

Lukuvuonna 2024-2025 huomioitavat asiat ja kehittämiskohteet  Riikka, Anneli, Ida 

  • kohtelias kielenkäyttö ja muiden huomioiminen  

  • Lukutaidon kehittäminen 

  • 4.-6.lk: tabletti työvälineenä - yhteiset säännöt ja toimintatavat oppilaille selviksi (vastuuoppilastoiminta) 

  • Vanhempien osallistaminen     

  • Turvallisuus ja yhteisöllinen oppilashuolto   

  • Lukuvuoden tasapaino huomioon: huomion kiinnittäminen huhti-toukokuun sumaan ja kalenterit näkyvillä. Vuosikello!   

  • Syysretki laavulle  ja kevätretki 

 

ulle