Hae

4.2 Valinnaisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään 

Koulu
Ei lisäyksiä

4.2 Valinnaisuus  

Kaikki valinnaisainekurssit ovat alle kolme vuosiviikkotuntia, joten ne arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista tunneilla ja myönteistä asennetta. Kaikki kurssit ovat 1 vuosiviikkotunnin mittaisia.  

4.2.1 Taito- ja taidevalinnaiset    

  

  

Tavoitteet 

Sisältö 

Arviointi 

Käsityö 

3-6 

Opetellaan suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia töitä yksin sekä ryhmätyönä. 

Oppilaan suunnittelutaidon ja ideoinnin kehittymien keskeinen tavoite. Oppilas on tietoinen omista taidoistaan ja kykenee toteuttamaan niiden avulla käsityöprojektin sekä harjoittelemaan uusia taitoja opettajan opastuksella. 

Tutustutaan erilaisiin materiaaleihin ja harjoitellaan niiden työstämistä. Oppilas/oppilaat ideoivat opettajan avustuksella toteutettavia töitä. 

Oppilaan tulee tuntien aikana suunnitella, toteuttaa ja raportoida tekemänsä käsityö/töitä. 

Oppilaan tulee osallistua tunneille. 

Kurssi arvioidaan osana emoaineen arviointia. 

Liikunta 

3-6 

Liikuntataitojen ja ryhmässä toimimisen kehittäminen. Liikunnan riemun löytäminen. 

Eri pallopelien harjoitteita sisällä ja ulkona. Pienpelejä ja pelaamista. Perusliikuntataitojen kehittämistä. Uusiin lajeihin tutustumista. 

Koulun liikunnallisten välituntien suunnittelemista ja muiden oppilaiden innostamista osallistumaan yhteisiin välituntitoimintoihin. 

Oppilaan tulee olla aktiivisesti mukana tuntien toiminnassa. 

Musiikki 

(ei ryhmää lukuvuonna 2024-25) 

3-6 

  • Tuntea tavallisimmat bändisoittimet 

  • Osata säestää soinnuilla, joillakin soittimilla melodiaa 

  • Esiintymisrohkeuden lisääminen 

 

  

Bändisoittimien perusteista yhteissoittoon. Osataan soittaa sointumerkeistä (kitara, ukulele, piano). Löydetään sävelet basson kaulalta. Nuotit ja rytmisoittimien rytmiikkaa tutuiksi. 

Suunnitellaan yhdessä ohjelmistoa ja esiinnytään koulun juhlissa ym. tilaisuuksissa erilaisissa kokoonpanoissa. 

  

Kuvataide 

3-6 

Kuvataiteen osaamisen syventyminen 

Harrastuneisuuden herääminen ja kehittyminen 

Oppimisen ilo ja onnistumisen kokemukset 

Kuvallisen työskentelyn/mielekkään tekemisen ja mielen hyvinvoinnin välisen yhteyden löytäminen ja sen vahvistuminen 

Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle. 

Kurssilla tutustutaan erilaisiin välineisiin, materiaaleihin ja tekniikoihin sekä mielekkään tekemisen vaikutuksiin ihmisen hyvinvoinnille. 

 Kurssi arvioidaan osana emoaineen arviointia. 

 

Arviointi koostuu oppilaan itsearvioinnista, vertaisarvioinnista sekä opettajan antamasta jatkuvasta arvioinnista kuvataideprosessin eri vaiheissa. 

   

4.2.2 Monialaiset valinnaisaineet lukuvuonna 2024 – 2025    

Muissa valinnaisissa on tarjolla viisi yhden vuosiviikkotunnin laajuista kurssia, joista 3. - 6. luokkien oppilaat valitsevat yhden. Samaa kurssia ei voi valita kahdesti.   

Valinnais-kurssi  

Tavoitteet  

Sisältö  

Emoaine / Arviointi 

Matikka – pulmia ja pähkinöitä 

Kehitetään matemaattista ajattelua ja loogista päättelykykyä pelien, tehtävien ja koodauksen parissa. Matkataan syvemmälle matematiikan maailmoihin ja otetaan myös muut luonnontieteet (fysiikka, kemia, biologia) matkalle mukaan. 

 

Oppilaiden kiinnostuksen kohteiden mukaan tutustutaan erilaisiin luonnontieteiden tehtäviin ja ilmiöihin. 

Sisältönä voi olla esimerkiksi erilaisia pelejä, ohjelmia, testejä ja kokeita.  

Sisällöissä painottuvat omakohtaiset, toiminnalliset menetelmät. 

Matematiikka L1, L3, L5, L7 

 

   

 

 

Pyörät pyörimään 

Lupa vaikuttaa oman kouluyhteisön kehittämiseen. Oppilaat havainnoivat ja ideoivat kehittämiskohteita. (YH, ÄI).   

Toimitaan yhteistyössä oppilaskunnan hallituksen kanssa. Arjen toiminnallisuuden parantamista ja koulun kehittämisprojektien toteuttaminen. 

Yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi L1, L5, L6, L7  

 Arjen supersankarit 

Kurssin tavoitteena on käsitellä hyvinvoinnin teemoja ja auttaa oppilaita löytämään oman hyvinvoinnin avaimet. Lisäksi tavoitteena on saada kokemuksia erilaisista toimintamalleista, jotka vahvistavat yksilön hyvinvointia.

Kurssin sisältöjä ovat kehonhuolto, mielenhuolto, terveelliset ravintotottumukset ja arjen rutiinit.

Ympäristöoppi

Liikunta

Yhteiskuntaoppi

 

Historiasta nykypäivään

(ei lukuvuonna 2024-25) 

Kurssin tavoitteena on pureutua, siihen mikä historian tunneilla on jäänyt käsittelemättä. 

Oppilaat oppivat hakemaan tietoa eri lähteistä ja tarkastelemaan lähteiden luotettavuutta. 

Aikajanan sekä syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen. 

Kiinnostuksen herättäminen historian opiskeluun ja tutkimiseen.  

Oppilaiden kiinostuksen kohteet muodostavat teemat, joiden pohjalta opettaja suunnittelee kokonaisuuden. 

Historia, (äidinkieli, kuvataide, ympäristöoppi) L1,L2,L5  

Suoritettavat tehtävät lukuvuoden aikana:  

  • Esitelmä (tvt) 

  • Juliste (kuvataide) 

  • vihkotyöskentely 

  • osallistuminen tunneille  

  • Historia-aiheinen lautapeli joko yksin tai parityönä (YYMP) 

  • muut opettajan antamat tehtävät 

 

  

  

4.2.3 Laaja-alaisen osaamisen toteutuminen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja valinnaisissa aineissa  

Laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueet toteutuvat monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja valinnaisissa aineissa, joissa opetus toteutuu eri ikäryhmien oppijoiden muodostamissa ryhmissä opetusta eheyttävinä kokonaisuuksina. Oppilaat osallistuvat sisältöjen ja työtapojen suunnitteluun, jolloin jokaisesta jaksosta muodostuu hieman omanlaisensa kokonaisuus.   

Musiikki (Ei lukuvuonna 2024 - 2025)  

L1: Musiikin valinnaisilla tunneilla käydään läpi yleisimmät bändisoittimet: rummut, kitara, basso, ukulele ja koskettimet, harjoitellaan laulua sekä koulusoittimia (ksylofonit, kellopeli, nokkahuilu, rytmisoittimet). Jokainen pääsee kokeilemaan useaa soitinta ja sitten valitaan jokaiselle soitin, jota ruvetaan harjoittelemaan enemmän. Tunneilla opetellaan soitonharjoittelun ja yhteissoiton periaatteet. Soittaminen kehittää keskittymiskykyä ja sinnikkyyttä, joista on apua kaikessa oppimisessa.    

L2: Tuntien ohjelmisto suunnitellaan oppilaiden mielipiteitä kuunnellen. Alussa lähdetään liikkeelle opettajan valitsemilla kappaleilla ja taitojen karttuessa ohjelmisto pyritään saamaan kootuksi oppilaiden omista ideoista ja ehdotuksista. Yhdessä tekeminen on toiminnan ytimessä, mutta oppilaita kannustetaan myös itsenäiseen harjoitteluun.   

L4: Yhteissoitossasoitossa tarvitaan monenlaista lukutaitoa. Tunneilla oppilaat tutustuvat nuotteihin (mahdollisesti tabulatuureihin), rytmien ja sointujen merkitsemiseen. Lisäksi opitaan lukemaan toisia soittajia.   

L5: Tietotekniikkaa käytetään apuna musiikin tekemisessä ja oppilaiden omien ideoiden toteuttamisessa.   

Kuvataide   

L1: Kurssilla käytetään mielikuvitusta ruokkivia aiheita ja tekniikoita. Oppilaat opettelevat kuvallisen työn suunnittelua ja kokonaisprojektin hallintaa suunnittelusta kohti lopputuotosta.   

L2: Työskentelytapoina käytetään yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä. Kurssilla opetellaan kuvanlukutaitoa ja taiteen tulkitsemista. Oppilaat harjoittelevat teostensa esittelyä ja rakentavan palautteen antamista toistensa teoksista.  Oppilaita kannustetaan kokeilemaan erilaisia ilmaisutapoja ja nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta.  

L4: Oppilaat tarkastelevat kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä. Kuvia tarkastelemalla pohditaan myös todellisuuden ja fiktion suhdetta. Oppilaita rohkaistaan keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista.  

L7: Oppilaat osallistuvat valinnaisainekurssin sisällön ja toteuttamisen suunnitteluun. Oppilaita kannustetaan huomioimaan kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan. Materiaaleina pyritään käyttämään mm. kierrätysmateriaaleja.   

Käsityö   

L1: Harjoitellaan näkemään käsityötuotteen tekeminen prosessina, suunnittelusta arviointiin.  Erilaisten kokeilujen ja epäonnistumisten kautta jalostetaan taitoja ja kehitetään omaa osaamista ja luovuutta.   

L2: Omat kiinnostuksen kohteet ja harrastukset voivat luovasti näkyä käsityötuotteen suunnittelussa ja toteutuksessa.  Töitä voidaan suunnitella yhdessä toisten kanssa.   

L5: Oppilaat käyttävät tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyksi työn suunnittelussa, taltioinnissa ja arvioinnissa.   

Liikunta   

L1: Näillä tunneilla opetellaan eri lajien tekniikoita monipuolisten harjoitteiden avulla. Etenkin suunnistuksen opettelussa (kartanluku, reitinvalinnat) ajattelun taidot korostuvat.   

L3: Jotta liikunta olisi mielekästä, tilanteenmukainen pukeutuminen on tärkeää. Itselle sopivat liikuntavälineet, kuten polkupyörä, sukset, luistimet, helpottavat oppimista ja osallistumista eri lajien harjoitteluun.   

L7: Oppilaat saavat osallistua tuntien suunnitteluun sekä vaikuttaa niiden sisältöihin.   

Pulmia ja pähkinöitä 

L1: Ajattelun taitoja harjoitellaan etsimällä ratkaisuja ongelmiin ja päättelyä vaativiin tehtäviin. Työskentelytavat edistävät uteliaisuutta, mielikuvitusta, kekseliäisyyttä ja toiminnallisuutta. Kurssilla vahvistetaan taitoa asettaa kysymyksiä ja hakea niihin vastauksia itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa havaintoja tehden sekä erilaisia tietolähteitä ja apuvälineitä hyödyntäen. 

L3: Yhteisessä työskentelyssä parin tai ryhmän kanssa oppilaat voivat kehittää sosiaalisia taitojaan. Pelien ja yhteisten tehtävien yhteydessä opitaan ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitystä. 

L5: Kurssilla harjoitellaan erilaisten laitteiden ja ohjelmistojen käyttämistä sekä niiden käyttö- ja toimintalogiikan ymmärtämistä. Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista. 

L7: Kurssin sisältö rakennetaan oppilaiden omien toiveiden ja kiinnostuksen kohteiden pohjalta. Oppilaat saavat vaikuttaa ja osallistua kurssin sisällön toteuttamiseen. 

Pyörät pyörimään  

L1: Oppilaat tutustuvat vaikuttamisen keinoihin. Tavoitteena on, että jokaiselle oppilaalle tulisi käsitys siitä, kuinka yhteiskunta toimii ja mitä päätöksenteossa tulee ottaa huomioon. Kurssilla keskitytään koulun kehittämiseen oppilaan näkökulmasta.   

L5: Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään mm. yhteydenpitoon (ryhmän sisällä ja ulospäin) ja viestintään (harjoitellaan sähköpostien kirjoittamista), suunnitteluun ja mahdollisesti esittämiseen.   

L6: Oppilaat harjoittelevat kurssilla yhteydenottamista koulun henkilökuntaan sekä myös ulkopuolisiin tahoihin, esimerkiksi kaupungin virkamiehiin ja muiden sidosryhmien edustajiin (esimerkiksi seurakunta, urheiluseurat, yrittäjät). Samalla harjoitellaan kohteliasta käytöstä ja luontevaa esiintymistä.   

L7: Kurssin tarkoituksena on kehittää koulua. Oppilaat pääsevät oikeasti vaikuttamaan ja osallistumaan   

Totta ja tarua 

L1: Kurssilla harjoitellaan työskentelyä yksin, parin kanssa ja ryhmässä joko fyysisesti vierekkäin tai tietokoneen välityksellä. Kurssilla oppilaat pääsevät näyttämään omaa osaamistaan tieto- ja viestintäteknologian parissa sekä jakamaan osaamistaan muille. Oppilaat pääsevät ratkaisemaan yksin ja yhdessä erilaisia koodaamiseen liittyviä ongelmatilanteita. Lisäksi oppilaat saavat käyttää mielikuvitustaan ja harjoitella tiedonhakutaitojaan fiktio- ja faktatekstien kirjoittamisessa.  

L3: Oppilaita ohjataan teknologian vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön koko kurssin ajan.  

L4: Harjoitellaan tiedonhakua erilaisista lähteistä ja arvioidaan lähteiden laatua ja luotettavuutta.  

L5: Tieto- ja viestintäteknologia on pääosassa kurssilla. Kaikki toiminta tapahtuu pääasiassa teknologisilla laitteilla. Laitteilla haetaan tietoa internetistä, koodataan, pidetään yhteyttä toisiin ja kirjoitetaan erilaisia tekstejä.  

L7: Kurssin sisällöt koostuvat oppilaiden omista kiinnostuksen kohteista. Oppilaat saavat vaikuttaa ja osallistua kurssin sisältöjen rakentamiseen.