Hae

5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuslain mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Yhteistyöllä tuetaan kasvatuksen ja opetuksen järjestämistä. Yhteistyö edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä. Yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan koulun henkilöstön aloitteellisuutta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa sekä muutoin monipuolista viestintää. Kodin ja koulun yhteistyötä toteutetaan sekä yhteisö-­ että yksilötasolla. Voidakseen huolehtia kasvatustehtävästään huoltajan tulee saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä sekä mahdollisista poissaoloista. Lisäksi huoltajan kanssa keskustellaan opetuksen järjestämisen keskeisistä asioista, kuten opetussuunnitelmasta, oppimisen tavoitteista, oppimisympäristöistä ja työtavoista, oppimisen tuesta ja opiskeluhuollosta, arvioinnista ja todistuksista sekä opiskeluun liittyvistä valinnoista ja lukuvuoden erilaisista tapahtumista. Kannustavat ja oppilaan oppimista ja kehitystä myönteisesti kuvaavat viestit ovat tärkeitä. 

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa kodin ja koulun yhteistyön tapoja.

Koulu
Ei lisäyksiä

5.2. Koulun ja kodin yhteistyö   

5.2.1 Vanhempainyhdistys  

Koulullamme toimii vanhempainyhdistys. Yhdistyksen tavoitteena on tukea koulun toimintaa ja oppilaiden hyvinvointia.   

Vanhempainyhdistys järjestää yhdessä koulun kanssa erilaisia tapahtumia. Lisäksi yhdistys kerää varoja, joilla hankitaan välituntivälineitä ja oppilaiden todistuskansiot. Yhdistys jakaa vuosittain oppilaille stipendit ja osallistuu välillä myös muihin kustannuksiin (esim. kevätretkibusseihin, roskienkeruun palkkiojäätelöihin tms.).  

Vanhempainyhdistyksen edustaja osallistuu koulun yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksiin ja terveydellisten olojen tarkastukseen. Lisäksi vanhempainyhdistys on osallisena koulun toiminta- ja kehittämissuunnitelman laadinnassa. Vanhempainyhdistys tekee myös yhteistyötä oppilaskunnan kanssa.  

5.2.2 Vanhempainillat  

  • Syyslukukaudella järjestetään yksi koko koulun yhteinen vanhempainilta, jossa on mahdollisuus myös luokkakohtaisiin tilaisuuksiin.   

  • Kevätlukukaudella järjestetään toiminnallinen perheilta erikseen luokille 1 – 2 (koulutulokkaat mukana) 

5.2.3 Arviointikeskustelut   

Arviointikeskustelujen on tarkoitus olla yhteistyön välinen kodin ja koulun välillä. Luokilla 3 – 6 arviointikeskustelut ovat luonteeltaan formatiivisia, oppimista ohjaavia tilaisuuksia. Luokilla 1 – 2 arviointikeskustelut ovat osa summatiivista arviointia ja korvaavat välitodistuksen.   

Aikataulu:   

  • 1. – 2. luokat joulu – helmikuu    

  • 3. – 5. luokat marras – helmikuu      

  • 6. luokka tammi – maaliskuu      

  • Arviointikeskustelun kesto on 30 min/oppilas.    

Lisää arvioinnista ks. TOKE 6. luku