Hae

1.2. Koulun toimintakulttuuri

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Välittäminen ja huolenpito toisesta 

Myllymäen koulu muodostuu oppilaista, oppilaiden perheistä, sekä kaikista koulun aikuisista. 

Myllymäessä toteutetaan yhteiskasvattajuutta, jossa kaikki koulun aikuiset kantavat vastuuta jokaisesta oppilaasta. Samalla oppilaat oppivat tuntemaan kaikki koulumme aikuiset. Tämä lisää oppilaiden kokemaa turvallisuudentunnetta ja on merkittävä pienen koulumme etu. 

Arjen järjestelyt kuten työjärjestykseen rakennettu yhteisopettajuus, opettajien opettamat tunnit muille kuin omalle ryhmälle, valinnaisaineryhmät sekä rinnakkaisluokkayhteistyö lisäävät osaltaan tuntemusta toisistamme ja kasvattaa näin myös yhteenkuuluvuuden tunnetta. 

Luokka-asteiden 3-4 ja5-6 valinnaisaineet toteutetaan yhteisinä ryhminä, jolloin eri luokka-asteiden oppilaat tutustuvat paremmin toisiinsa. 

Kummitoiminnalla tuetaan pienten oppilaiden kotiutumista kouluyhteisöön, kummius on merkittävä asia myös isoille oppilaille. 

Koulumummit ja -vaarit tukevat yhteisöllisyyttä ja turvallisuudentunnetta välittävinä aikuisina. 

  

Kannustaminen ja kunnioittaminen 

Kohtaamme toisemme tasa-arvoisesti ja olemme läsnä. Olemme oikeudenmukaisia ja reiluja toisiamme kohtaan.  
Toteutamme oppilaslähtöistä opetusta. Ohjaamme oppilaita kannustamaan ja huomioimaan toisia. 

  

Osallisuuden vahvistuminen 

Osallisuus vahvistaa yhteisöön kuulumista. Oppilailla osallisuus alkaa luokasta pienistä arjen tilanteista kohti koko koulun yhteisiä asioita. Oppilailla on mahdollisuus vaikuttaa kouluarkeensa koko koulupolkunsa ajan. Koulussamme toimintaa ohjaa “Hymy-malli”. 

Oppilaiden mielipiteitä, ajatuksia ja ehdotuksia kuunnellaan aktiivisesti.  

Oppilaat vaikuttavat koulun hyvinvointiin esimerkiksi Välkkäri, Verso sekä “Et ole yksin” -toiminnan avulla. 

Oppilaskuntatoiminnalla on merkittävä rooli koulussamme ja se päättää monista oppilaita koskevista asioista. Oppilaskunta järjestää tapahtumia koko koululle ja vaikuttaa oppilaiden mielekkään koulupäivän rakentumiseen. 

  

Kasvatuskumppanuus 

Oppilaan kasvua ja oppimista tuetaan kasvatuskumppanuuden avulla. Tuemme ja kunnioitamme kotien kasvatustyötä. 

Korostamme yhteistyössä kotien kanssa avoimuutta ja luottamusta.  

Olemme valmiita tarkastelemaan ja kehittämään toimintaamme oppilailta, perheiltä ja yhteistyökumppaneilta saamamme palautteen perusteella. 

Pyrimme osallistamaan vanhemmat osaksi koulun arkea.  

Koulun vanhempainyhdistystoiminta on aktiivista. Koululla on vahva vanhempien tuki. 

  

Luovuus ja rohkeus 

Tavoitteenamme on luova, ilmaisukykyinen ja jatko-opiskelukelpoinen oppilas. Opetusjärjestelyjen suunnittelussa ja opetuksessa korostetaan yksilöllisyyttä ja yhteistyötaitoja pyrkien itsetunnon terveeseen kehittämiseen. 

Tarjoamme oppilaille runsaasti mahdollisuuksia esiintyä ja harjoitella esiintymistaitoja. 

  

Omien elintapojen ja kulutustapojen vastuullisuus 

Luonnon monimuotoisuuden kunnioittaminen ja ihmisarvon vaaliminen on meille tärkeää.  

Pyrimme eettisesti kestävään ja oikeudenmukaiseen tulevaisuuteen. 

Vaikutamme valinnoillamme luonnon tasapainon säilymiseen.