Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Osallisuuden vahvistuminen

Osallisuus vahvistaa yhteisöön kuulumista. Oppilaiden osallisuus kehittyy ja kasvaa luokan pienistä arjen tilanteista kohti koko koulun yhteisiä asioita. Oppilailla on mahdollisuus vaikuttaa kouluarkeensa koko koulupolkunsa ajan. Oppilaiden mielipiteitä kuunnellaan aktiivisesti. Oppilaat vaikuttavat koulun hyvinvointiin suoraan esimerkiksi välkkäritoiminnan ja vertaissovittelun eli Verso-toiminnan avulla. Oppilaskuntatoiminnalla on merkittävä rooli koulussamme ja se päättää monista oppilaita koskevista asioista. Oppilaskunta järjestää tapahtumia koko koululle ja vaikuttaa oppilaiden mielekkään koulupäivän rakentumiseen.

Oppilaskuntatoiminta

Myllymäen koulussa tuetaan oppilaiden kasvua aloitekykyisiksi kansalaisiksi, jotka aktiivisesti osallistuvat yhteisten asioiden hoitamiseen. Oppilaskuntatoiminnalla pyritään edistämään oppilaiden mahdollisuuksia vaikuttaa heille tärkeisiin asioihin ja osallistua koulun päätöksentekoon. Oppilaskuntaan kuuluvat kaikki koulumme oppilaat. Oppilaskuntaa edustaa oppilaskunnan hallitus, jonka jäsenet valitaan lukuvuosittain pidettävillä vaaleilla. 

Hallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa sekä tarpeen mukaan keskustelemaan esille tulleista asioista. Oppilaskunnan hallituksen keskeinen tehtävä on käsitellä oppilaiden esille nostamia ideoita, asioita ja toiveita sekä järjestää toimintaa ja erilaisia tilaisuuksia oppilaiden hyväksi. Oppilaskunnan hallitus edistää kaikkien koulun oppilaiden vaikutusmahdollisuuksia ja osallistumista koulun yhteisiin tapahtumiin ja niiden suunnitteluun. 

Oppilaskunta valitaan syyskuussa pidettävillä vaaleilla, jossa ehdokkaina voivat olla kaikki ne oppilaat, jotka haluavat oppilaskunnan hallitukseen. Jokaiselta luokalta valitaan yksi varsinainen ja yksi varaedustaja. Oppilaskunnan hallitus laatii toimintasuunnitelman toimikautensa alussa.  Oppilaskunnan toiminnasta tiedotetaan keskusradion, ilmoitustaulujen ja hallituksen jäsenten kautta. Oppilaskunnan toimintaa kehitetään jatkuvasti oppilaiden hyvinvoinnin, kouluviihtyvyyden sekä osallisuuden lähtökohdista käsin. 

Oppilaskunnan ohjaavana opettajana toimii Helena Huosianmaa.

Vertaissovittelu

Koulussamme on käytössä vertaissovittelu eli Verso. Versossa koulutetut sovittelijaoppilaat luokilta 4.-6. ratkovat muiden oppilaiden arjen pieniä ristiriitatilanteita. Koulun vanhimmat Verso-sovittelijat kouluttavat vuosittain uusia sovittelijoita. Verso-toiminnan ohjaavina opettajina toimivat vuoroviikoin koulun kaikki opettajat paitsi rehtori.

Välkkäri-toiminta

Koulussamme toimii koulutuksen saaneita välituntiohjaajia eli välkkäreitä. Välkkärioppilaat ovat luokilta 4.-6. Välkkärioppilasryhmät järjestävät ja ohjaavat liikuntaleikkejä koulun oppilaille 1-2 kertaa viikossa välituntien aikana. Uusia välkkäreitä koulutetaan vuosittain.

Kummioppilastoiminta

Kummitoiminnalla tuetaan pienten oppilaiden kotiutumista kouluyhteisöön, kummius on merkittävä asia myös isoille oppilaille. Kouluun tullessaan uudet ekaluokkalaiset saavat oman koulukummin vanhemmasta oppilaasta. Kummiluokat tekevät keskenään yhteistyötä, jonka tavoitteena on tutustuttaa pienet oppilaat koulun tapoihin. Vanhemmat kummioppilaat ovat välillä apuna oppitunneilla ja auttavat myös koulupäivän arjen asioissa lisäten näin pienempien oppilaiden turvallisuutta. Vanhemmat kummioppilaat oppivat kantamaan vastuuta pienemmistä oppilaista.