Hae

2. KOULUN KEHITTÄMISTAVOITTEET

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Vuoden 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2025

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Oppilaskohtaista tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2024

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2024

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

Suunnitelmat

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli

Lukutaito-ohjelma

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma, päivitys

Valmiussuunnitelma; erityisesti väistötilasuunnitelma

 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan vähintään koulussa tehtävä lukutaitotyö.

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen Myllymäen koulun arjessa

Koulumme lukutaitotyö rakentuu suunnitelmallisesta ja yhteisöllisestä toimintakulttuurista, jossa lukeminen on näkyvä osa arkea. Tavoitteena on vahvistaa oppilaiden lukutaitoa ja kielellisiä valmiuksia monipuolisesti ja innostavasti, osana koko kouluyhteisön toimintaa.

Lukemisen vuosikello

Tiimi laatii lukemisen vuosikellon, joka kokoaa yhteen koulun lukemiseen liittyvät tapahtumat ja painopisteet. Vuosikello tukee pitkäjänteistä suunnittelua ja varmistaa, että lukeminen on esillä läpi lukuvuoden.

Lukutunnit ja lukuvälitunnit

Jokaiselle luokalle suunnitellaan kiinteä lukutunti, joka merkitään lukujärjestykseen ja päiväjärjestykseen. Lisäksi koulussa järjestetään viikoittainen lukuvälkkä keskiviikkoisin klo 9.45–10.00, jossa oppilaat lukevat hiljaisesti omia kirjojaan. Lukuvälkkä käynnistyy syysloman jälkeen, ensimmäinen kerta on ke 22.10.

Lukuagentit

Isompien luokkien (4.–6. lk) oppilaat toimivat lukuagentteina, jotka valvovat lukuvälkkiä ja edistävät lukemiskulttuuria. Agentit koulutetaan tehtävään, ja he osallistuvat myös lukutapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen.

Kirjallisuuspäivä

Pe 10.10. järjestetään koko koulun kirjallisuuspäivä.

Monipuolinen lukeminen

Luettavien kirjojen määrää ja sisältöä suunnitellaan luokka-asteittain. Lukuvuoden aikana oppilaat lukevat esimerkiksi:

  • runokirjan
  • tietokirjan
  • opettajan valitsemia lukupiirikirjoja
  • oma valintaisia kirjoja

Yhteistyö ja näkyvyys

Lukemista tuodaan esiin koulun arjessa mainoksin, kuulutuksin ja tapahtumin. Näyttötaululle tehdään lukuvälkkämainos, ja lukuagentit vievät tiedotteita luokkiin. Lukeminen näkyy ja kuuluu – se on osa koulun identiteettiä.