Hae

3.1 Koulun johtamisrakenne

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungin peruskoulujen johtamisrakenne

Pedagoginen johtaminen

Pedagoginen johtaminen tarkoittaa, miten koulun johto ja hallinto suunnittelevat, organisoivat ja ohjaavat opetus- ja oppimisprosesseja. Käytännön esimerkkeinä mainittakoon mm. tuntikehyksen ja työjärjestysten suunnittelu ja tekeminen. On hyvä luoda koulun visio ja strategia sen toteuttamiseksi. Pedagogisella johtamisen kautta voimme vaikuttaa opetuksen laadun paranemiseen, oppimistulosten edistämiseen ja oppimisympäristön kehittämiseen opettajien ja oppilaiden tarpeet huomioon ottaen.

Pedagoginen johtaminen sisältää mm. seuraavia osa-alueita:

Opetussuunnitelmatyön johtaminen

Valtakunnallisen ja kuntakohtaisen ops:n toteuttaminen

Oppilaiden oppimisen edistäminen ja tukeminen

Koulukohtaisen innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen

Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin johtaminen

Oppimista ja yhteisön jäsenyyttä vahvistavan ilmapiirin ja toiminnan johtaminen yhteisöllisen opiskeluhuoltotiimin kanssa

Oppilaiden osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen

Yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

Koulun henkilöstön ammatillisen kehittymisen tukeminen

Henkilöstön osaamisen kehittäminen

Oppimisympäristön kehittäminen

Tiedolla johtaminen

Tiedolla johtaminen koulussa on lähestymistapa, jossa päätöksenteko perustuu systemaattiseen tietoon ja analyysiin opetuksesta, oppimisesta ja koulun toiminnasta yleisesti.

Tiedolla johtamisella on mahdollista hyödyntää erilaisia tietolähteitä, kuten oppimistuloksia (valtakunnalliset kokeet, lukemisen ja matematiikan seulat), oppilaiden arvioinnit, opettajien palautteet (esi. työhyvinvointikyselyt), oppilaiden ja vanhempien kyselyt (esimerkiksi kouluterveyskysely) sekä muita koulun sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä (koulukohtaiset kyselyt ja Move-mittaus).

Turvallisuusjohtaminen

Pakollisten asiakirjojen laatiminen ja päivittäminen sekä vieminen käytäntöön.

Keskeisiä turvallisuusjohtamisen asiakirjoja ovat: Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma, Kriisisuunnitelma, Suunnitelma oppilaiden kiusaamiselta väkivallalta ja häirinnältä, Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, riskien arviointi sekä huolehtia Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden ja yhteisen hyvinvoinnin tarkastuksessa ilmenneiden asioiden edistämisestä.

Jaettu johtaminen

Jaettu johtajuus korostaa yhteistyötä, avoimuutta ja osallistavaa päätöksentekoa kouluyhteisön eri jäsenten välillä, mikä edistää koulun ilmapiiriä, oppimistuloksia ja yhteisöllisyyttä, Jaettu johtajuus koulussa ymmärretään lähestymistapana, jossa vastuu päätöksenteosta ja johtajuudesta jaetaan useiden eri henkilöiden tai ryhmien kesken. Delegointipäätöksessä (1.3.2024) rehtoreille määritelty päätösvalta on jakamaton, mutta jaettuun johtamiseen perustuvien toimintamallien avulla oppilaita, opettajia, vanhempia ja koulun muuta henkilökuntaa voidaan osallistaa päätöksentekoon ja koulun toiminnan suunnitteluun.

Jaettu johtaminen edellyttää rakenteen. Hyväksi havaittu keino jaetun johtajuuden rakenteen toteuttamiseen isoimmissa kouluissa on tiimiorganisaatio. Tiimiorganisaation perusperiaatteiden mukaan opettajista koostuvat tiiminvetäjät johtavat luokkataso- tai muilla perusteilla koottuja tiimejä. Tiiminvetäjät usein kuuluvat koulun johto- tai kehittämistiimiin. Myös pienemmissä kouluissa voidaan toteuttaa jaettua johtajuutta koulun koon mahdollistamalla tavalla.

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Rehtori, Outi Kärki toimii koulun pedagogisena kasvatus- ja opetustyön johtajana. Laaja pedagoginen johtajuus muodostuu ja kehittyy vuorovaikutus- ja kehittämisprosessien verkostossa. Rehtorin keskeistä pedagogista johtamista on opetussuunnitelman, toimintakulttuurin, visioiden ja strategioiden sekä perustehtävän laatimis-, toteuttamis-, arviointi- ja kehittämisprosessien johtaminen. Jaettu johtajuus on ehdoton edellytys laajan pedagogisen johtamisen onnistumiselle.

Rehtori vastaa koulun hallinto- ja talousjohtamisesta. Hän koordinoi ja kontrolloi koulutyötä niin, että toiminta tapahtuu säädöksissä määritellyissä rajoissa taloudelliset resurssit tarkoituksenmukaisesti hyödyntäen.

Rehtori toimii koulun henkilöstöjohtana. Henkilöstöjohtaminen perustuu pitkälti hyviin ja avoimiin vuorovaikutustaitoihin, mutta myös selkeisiin ennalta määriteltyihin tavoitteisiin ja tehtäviin. Henkilöstöä kuunnellen varmistetaan, että tehtävät ja työpanos on mitoitettu kunkin kohdalla oikein. Osaamisten kehittymistä mahdollistetaan kouluttautumisen tukemisella. Rehtori toimii myös koulun kehitys- ja muutosjohtajana, joka vastaa koulun kehittämistä.

Rehtori toimii esittelijänä, huolehtii päätösten toimeenpanosta ja tiedottamisesta sekä järjestää opettajainkokoukset ja muut työkokoukset. Rehtori laatii myös lukuvuoden työsuunnitelmat. Rehtori toimii  yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän puheenjohtajana.

Vararehtori, Ilona Nikanto 24.1. asti ja Sami Panttila 25.1.alkaen toimii rehtorin työparina. Hän osallistuu aktivisesti koulun kehitystyöhön yhdessä rehtorin kanssa. 

Työtehtäviin kuuluu:

  • toimii rehtorin työparina aktiivisesti vaikuttaen. Rehtori ja vararehtori keskustelevat koulun keskeisistä asioista viikottain. Keskustelujen tarkoituksena on linjata koulun toimintaa sekä valmistella asioita johtoryhmän tai opettajankokouksten käsiteltäväksi.
  • vastaa pelastus- ja turvallisuussuunnitelman päivitystyöstä yhdessä turvallisuustiimin kanssa
  • johtaa opettajainkokouksia rehtorin ollessa estynyt.
  • huolehtii erikseen sovittavista, koulun arkeen liittyvistä järjestelytöistä
  • hoitaa rehtorin tehtäviä rehtorin ollessa estynyt 1-5 työpäivää

Turvallisuustiimi:

Pj. Outi Kärki, Sami Panttila ja Kalle Penttilä

Turvallisuustiimin tehtävänä on seurata ja kehittää koulun rakenteellista turvallisuutta. Tiimi seuraa turvavälineiden kuntoa sekä eri henkilöstöryhmien koulutusta ja turvallisuuskäyttäytymistä. Turvallisuustiimi  käsittelee ja tekee tarvittavia toimenpiteitä havaitsemiinsa epäkohtiin.

Turvallisuustiimi laatii ja ylläpitää pelastussuunnitelmaa sekä pelastautumisohjeita ja valmistelee koulun sisäiset turvatarkastukset.

Aikatauluja:

  • Pelastautumisharjoitus oppilaille ja koko henkilöstölle ulos ja sisälle 10.9.2024
  • Turvallisuussuunnitelmien läpikäyminen ja turvallisuuskävely koko henkilökunnalle 25.9.2024

Johtoryhmä:

  • Rehtori, vararehtori sekä luokanopettajat Maarit Mäkimarttunen ja Minttu Alkula sekä laaja-alainen erityisopettaja Ilona Nikanto muodostavat koulun johtoryhmän.
  • Johtoryhmä kokoontuu erikseen sovittuina aikoina noin kerran kuukaudessa, tarvittaessa useammin.
  • Myllymäen koulun johtoryhmä on koulun kehittämiseen ja hyvinvointiin keskittyvä työryhmä

    Johtoryhmän tarkoitus  ja tehtävät
  • Esimieskokouksissa tai muissa kokouksissa esille otettujen merkittävien asioiden käsittely
  • Erilaisten koulun toimintaan liittyvien asioiden suunnittelu, valmistelutyö sekä linjaaminen ja tarvittaessa päätöksenteko
  • Toimintamallien luominen asioiden viemiselle eteenpäin opettajakokouksiin tai muihin ryhmiin
  • Toimintasuunnitelman päivittäminen, toteuttaminen ja arviointi yhdessä oppilaiden, huoltajien ja henkilöstön kanssa
  • Henkilöstön näkemysten kuunteleminen ja huomioiminen  
  • Henkilöstövalintojen valmistelu ja haastattelu
  • Koulun tulevaisuuden ja yhteisen vision rakentaminen  
  • Johtoryhmän työskentely pyritään saamaan mahdollisimman läpinäkyväksi. Kokouksista on koulun henkilöstön yhteisessä Teams-kansiossa muistiot keskeisimmistä johtoryhmän kokouksissa käsiteltävistä asioista 
     

Tiimit lukuvuotena 2024-2025

Muodostamme koko henkilöstön kanssa Myllymäen koulun yhteisen tiimin. 
Opettajat hakeutuvat vahvuuksiensa mukaisiin tiimeihin. Tiimien vetäjät ovat johtorymän jäseniä.

  • Tehtävänä on kehittää koulun yhteisiä asioita sekä järjestää sovitut tilaisuudet ja teemapäivät.
  • Tiimin vetäjät vastaavat kokoontumisista ja arvioivat kokoustarpeen ys-ajan puitteissa.
  • Tiimien pedagogisena  tehtävänä on kehittää ja suunnitella toiminnallista oppilaslähtöistä opetusta luokka-astekokonaisuuksina. Lähtökohtana on opetussuunnitelman toteuttaminen huomioiden oppilaan tarpeet ja hyvinvointi.
  • Tiimit keskustelevat opetussuunnitelman keskeisistä asioista ja luovat yhtenäistä toimintakulttuuria sen pohjalta työhönsä.

Lukuvuotena 2024-2025 Myllymäen koulussa on neljä tiimiä:

  • Lukutiimi
  • Juhlat ja tapahtumat
  • Osallisuus
  • TVT

Oppimista ja kasvua tukevat tiimit:

"Sopuisasti yhdessä"-tiimi

  • pj. Ilona Nikanto, Maarit Mäkimarttunen, Kalle Penttilä, Eevamaria Pöytäkivi sekä Lasse Vartiainen
  • Esiin tulleiden kiusaamistapausten käsittely koulun toimintamallin mukaisesti.

Ennakoivan toimintamallin avulla pyritään lopettamaan kaikenlainen koulukiusaaminen. Kaikilla luokka-asteilla työstetään lukuvuoden aikana ryhmäyttämistä sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoja, jotta kiusaamista ei syntyisi. Mahdolliset kiusaamiseen altistavat tilanteet pyritään ennakoimaan ja tällä tavalla estämään kiusaaminen. Jokainen koulun aikuinen puuttuu esiin tulevaan kiusaamiseen ja siitä tiedotetaan aina luokanopettajaa ja tarvittaessa huoltajia. Opettajista koostuva tiimi selvittää vakavammat kiusaamistapaukset. Toimintamalliin kuuluu kuuleminen, keskustelut / selvittelyt, sopimuksen tekeminen kiusatun ja kiusaajan välillä sekä seuranta. Vanhempiin ollaan aina yhteydessä, kun lapsen asia on ollut käsiteltävänä tiimissä. Koulussa järjestetään kaksi kertaa vuodessa oppilaille kysely, jossa tiedustellaan myös kiusaamiseen liittyviä asioita. Esiin tulleisiin kiusaamisasioihin puututaan toimintamallin mukaisesti. Kyselyn tulokset käsitellään myös yhteisöllisessä oppilashuollossa.

Vertaissovittelu eli Verso-tiimi

  • pj. Mari Soikkeli
  • Koulussamme on käytössä vertaissovittelu eli Verso. Versossa koulutetut sovittelijaoppilaat luokilta 4.-6. ratkovat muiden oppilaiden arjen pieniä ristiriitatilanteita. Koulun vanhimmat Verso-sovittelijat kouluttavat vuosittain uusia sovittelijoita. Verso-toiminnan ohjaavina opettajina toimivat vuoroviikoin koulun kaikki opettajat paitsi rehtori.

Yhteisöllinen oppilashuoltotiimi

Oppilashuoltotiimin puheenjohtajana toimii rehtori.

Oppilashuoltotiimiin kuuluvat rehtori, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, psykologi, koulukuraattori sekä oppilaskunnan ohjaava opettaja.

Ryhmään kuuluvat henkilöt lukuvuotena 2024-2025: Outi Kärki, Ilona Nikanto, Niina Kulju, Jenni Sten, Antti Laaksonen, Helena Huosianmaa.

  • Oppilashuolto on sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
  • Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona.
  • Oppilashuolto kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville sekä oppilashuoltopalveluista vastaaville viranomaisille. Sitä toteutetaan hyvässä yhteistyössä kotien kanssa.
  • Yhteisöllinen oppilashuoltotiimi järjestää syksylla ja keväällä kyselyt oppilaille ja opettajille. Kyselyissä kartoitetaan luokkien työilmapiiriä ja työrauhaa. Esille tulleita asioita työstetään yhteisöllisessä oppilashuollossa opettajien kanssa ja esille tulleet kiusaamisasiat käsitellään koulun toimintamallin mukaisesti.
  • Yhteisöllinen oppilashuoltotiimi kokoontuu kuukausittain lukuvuoden aikana.