Arvot ovat osa kivijalkaa, jolle arkinen koulutyö perustuu ja rakentuu. Yhdessä käytävän arvokeskustelun tarkoituksena on luoda arvoperusta, johon voimme kaikki Myllymäen koulussa sitoutua ja tukeutua. Arvokeskustelulla pyritään myös ohjaamaan oppilaita kohtaamaan ja nimeämään sekä tarkastelemaan arvoja kriittisesti ja tätä kautta rakentamaan omaa arvoperustaansa.
Myllymäen koulun arvojen kivijalkana on Hämeenlinnan kaupungin arvoperusta. Myllymäen koulun arvot: välittäminen, luottamus tulevaisuuteen, vastuullisuus ja hyvinvointi valikoituivat arvokeskustelun pohjalta keskeisimmiksi arvoiksi.
Välittäminen on puhetta ja tekoja lasten sekä aikuisten kesken arjen kohtaamisissa. Huolehdimme toisistamme ja autamme toisiamme.
- Kannamme vastuuta itsestämme sekä toisista ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Puutumme kiusaamiseen. Välitämme toisistamme. Rakennamme positiivista yhteishenkeä.
- Huomioimme toisemme. Kohtelemme toisiamme ystävällisesti.
- Pidämme kiinni yhteisesti sovituista säännöistä.
Luottamus tulevaisuuteen tarkoittaa suhtautumista asioihin positiivisesti. Uskomme itseemme ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
- Huolehdimme kestävän elämän edellytyksistä. Luonnon kunnioittaminen ja ihmisarvon vaaliminen on meille tärkeää. Pyrimme vähentämään jätemäärää, kierrättämään sekä lajittelemaan materiaalia. Perehdymme säästäväisyyteen. Vaikutamme osaltamme valinnoillamme luonnon tasapainon säilymiseen.
- Annamme positiivista palautetta. Pyrimme siihen, että jokainen oppilas huomaa omia vahvuuksiaan.
- Opiskelemme elämän perustaitoja tulevaisuutta varten sekä kriittistä ajattelua.
Vastuullisuus on itsestä huolehtimista sekä huolehtimista toisista ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan.
- Ohjaamme oppilaita ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, ympäristöstään, huolehtimaan kotitehtävistä, opiskeluvälineistä ja -tavaroista.
- Pyrimme siihen, että ymmärrys omien tekojen seurauksista kehittyy.
Hyvinvointi on lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemista yhdessä kodin kanssa.
- Aikuisten hyvinvointi on edellytys lasten hyvinvoinnille. Aikuiset toimivat esimerkkinä yhteisössämme.
- Pyrimme siihen, että oppilas, huoltajat ja koulun aikuiset kokevat olevansa osa yhteisöä.
Arvot ovat osa kivijalkaa, jolle arkinen koulutyö perustuu ja rakentuu. Yhdessä käytävän arvokeskustelun tarkoituksena on luoda arvoperusta, johon voimme kaikki Myllymäen koulussa sitoutua ja tukeutua. Arvokeskustelulla pyritään myös ohjaamaan oppilaita kohtaamaan ja nimeämään sekä tarkastelemaan arvoja kriittisesti ja tätä kautta rakentamaan omaa arvoperustaansa.
Myllymäen koulun arvojen kivijalkana on Hämeenlinnan kaupungin arvoperusta. Myllymäen koulun arvot: välittäminen, luottamus tulevaisuuteen, vastuullisuus ja hyvinvointi valikoituivat arvokeskustelun pohjalta keskeisimmiksi arvoiksi.
Välittäminen on puhetta ja tekoja lasten sekä aikuisten kesken arjen kohtaamisissa. Huolehdimme toisistamme ja autamme toisiamme.
- Kannamme vastuuta itsestämme sekä toisista ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Puutumme kiusaamiseen. Välitämme toisistamme. Rakennamme positiivista yhteishenkeä.
- Huomioimme toisemme. Kohtelemme toisiamme ystävällisesti.
- Pidämme kiinni yhteisesti sovituista säännöistä.
Luottamus tulevaisuuteen tarkoittaa suhtautumista asioihin positiivisesti. Uskomme itseemme ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
- Huolehdimme kestävän elämän edellytyksistä. Luonnon kunnioittaminen ja ihmisarvon vaaliminen on meille tärkeää. Pyrimme vähentämään jätemäärää, kierrättämään sekä lajittelemaan materiaalia. Perehdymme säästäväisyyteen. Vaikutamme osaltamme valinnoillamme luonnon tasapainon säilymiseen.
- Annamme positiivista palautetta. Pyrimme siihen, että jokainen oppilas huomaa omia vahvuuksiaan.
- Opiskelemme elämän perustaitoja tulevaisuutta varten sekä kriittistä ajattelua.
Vastuullisuus on itsestä huolehtimista sekä huolehtimista toisista ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan.
- Ohjaamme oppilaita ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, ympäristöstään, huolehtimaan kotitehtävistä, opiskeluvälineistä ja -tavaroista.
- Pyrimme siihen, että ymmärrys omien tekojen seurauksista kehittyy.
Hyvinvointi on lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemista yhdessä kodin kanssa.
- Aikuisten hyvinvointi on edellytys lasten hyvinvoinnille. Aikuiset toimivat esimerkkinä yhteisössämme.
- Pyrimme siihen, että oppilas, huoltajat ja koulun aikuiset kokevat olevansa osa yhteisöä.