Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Opiskeluhuolto koostuu yhteisöllisestä ja yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta sekä yhteistyöstä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.  Opiskeluhuollon tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.

Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona.

 

5.3.1 Myllymäen koulun opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt

Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano:

  • Rehtori (puheenjohtaja ja sihteeri) Outi Kärki
  • Laaja-alainen erityisopettaja (toimii yksilöllisen oppilashuollon asiantuntijoiden koollekutsujana) Ilona Nikanto
  • Koulukuraattori, Jenni Sten
  • Terveydenhoitaja, Niina Kulju
  • Koulupsykologi Antti Laaksonen
  • Oppilaskunnan ohjaava opettaja, Helena Huosianmaa
  • huoltajien edustaja 
  • oppilasjäsen

 

Ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa tai tarvittaessa useammin suunnittelemaan ja arvioimaan opiskeluhuollon toteutumista. Opiskeluhuoltotyöryhmän kokoukset alkavat tulevana lukuvuotena pääsääntöisesti klo 13.30, jos muuta ei ole sovittu.

Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä toteutuu erityistyöntekijöiden yhteisissä kokoontumisissa yhdessä koulun moniammatillisen ryhmän sekä oppilaan ja huoltajien kanssa. Asiantuntija-apua saadaan ”nepsyvalmentajilta”, lastensuojelusta, ankkuripoliisilta, sosiaalityöntekijöiltä, sairaalakoulusta, konsultoivilta erityisopettajilta ja tarvittaessa myös seurakunnalta.

Yksilöllinen opiskeluhuoltotyöryhmä kokoontuu kuukausittain opettajan ja / tai vanhempien aloitteesta pohtimaan oppilaan asioita. Aika tapaamiseen varataan laaja-alaiselta erityisopettajalta. Yksilöllisten opiskeluhuoltotyön palavereihin määritellään osallistujat huoltajan ja oppilaan toiveita kuunnellen. Palavereissa on tärkeää säilyttää moniammatillisuus.

Koulun tehtävänä on yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä tunnistaa keskeisimmät kehittämistä edellyttävät aiheet ja asettaa niiden parantamiseksi 2 – 3 tavoitetta ja toimenpidettä. Myllymäen keskeisimmät kehittämisen koheet ovat yksinäisyys ja kiusaamisen. Lisäksi suunnittelimme toimenpiteitä lukutaidon edistämiseksi.

 

  1. Ystävyyssuhteet, yksinäisyys ja kiusaaminen 

Vahvistamme toisista välittämisen kulttuuria, arjen kohtaamisia sekä vahvaa positiivista yhteishenkeä osallisuuden kautta. Puutumme kiusaamiseen sekä opettelemme sosiaalisia taitoja ja pidämme kiinni yhdessä sovituista säännöistä.

Kehitämme oppilaiden osallisuutta hyödyntäen olemassa olevia rakenteita kuten oppilaskunta- sekä verso- ja välkkäritoimintaa. Vahvistamme kummioppilas- ja oppilasagenttitoimintaa. Koulussamme on oppilaiden toimintaa kiusaamisen ehkäisemiseksi, ”Et ole yksin” -toiminta.

Kiinnitämme huomiota positiivisen ilmapiirin luomiseen ja positiivisen palautteen antamiseen. Pyrimme siihen, että jokainen oppilas huomaat omat vahvuutensa.

Oppilaille ja opettajille teetetään viikolla 44 ja viikolla 8 kyselyt kiusaamiseen liittyen. Tulokset analysoidaan ja niiden pohjalta suunnitellaan tukitoimenpiteitä luokkiin. Opettajille suunnattujen kyselyiden pohjalta järjestetään yhteisöllisen opiskeluhuoltotyöryhmän ”konsultaatiotapaamiset” kevätlukukaudella 23.1.2025 ja 20.2.2025.

Hymy-,mallin toteuttamista  jatketaan koko koululle. Hymy-mallin pohjana toimii opetussuunnitelmat ja Myllymäen koulun arvot. Hymy mallintaa Myllymäen koululla jo toteutuvaa hyvinvoinnin toimintakulttuuria ja sosiaalisten taitojen harjoittelun vuosisuunnitelmaa, joka pohjautuu vahvasti positiiviseen kasvatukseen ja läpileikkaa kaikki alakoulun ikäryhmät Käytämme myös aktiivisesti luokissa jo valmiita ikätasoa palvelevia tunnetaito- ja vuorovaikutusmateriaaleja.  

 

Järjestämme keväällä ”open vaihtopäivät” oppilastuntemuksen parantamiseksi.

Lisäämme ryhmäytymistä myös valinnaisaineissa. Yksinäisyyden kartoittamiseksi käytämme luokissa sosiogrammia. Pyrimme ehkäisemään ahdistuneisuutta oppilaantuntemuksella ja kaveritaitotunneilla.  Hyödynnämme aktiivisesti opiskeluhuollon palveluja. Järjestämme oppilaille esimerkiksi sometunteja tai muita ajankohtaisia sosiaalista ahdistuneisuutta helpottavia tunteja. Välituntivalvojat käyttävät huomioliivejä ja hoitavat valvonnan ajallaan. Kartoitamme missä kiusaamista tapahtuu ja teemme toimenpiteitä sen mukaisesti. Valvontaa on lisätty sisätiloissa ja ulkona.

 Hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia / hankkeita, joihin Myllymäen koulu toteuttaa lukuvuotena 2024-2025:

      • Yhteisen toimintakulttuurin rakentaminen uusiin tiloihin
      • Kiusaamien vastainen työ
      • ”Hymy mallin” jalkauttamisen jatkaminen koko koululle osaksi koulun arkea
      • osallisuuden lisääminen, yhteistyö huoltajien kanssa
      • nivelvaiheen tukeminen
      • koulukuraattori Jenni Sten ja koulupsykologi Antti Laaksonen suunnittelevat mahdollisuuksien mukaan luokissa tapahtuvaa hyvinvointityöskentelyä
      • Murrosikätunnit suunnataan viidesluokkalaisille kevätlukukaudella, terveydenhoitaja Niina Kulju
         
  1. Lukutaidon edistäminen

Seuraamme lukutaidon kehitystä aktiivisesti kartoituksilla. Nämä toteutetaan kaikilla 1. – ja 2. luokkalaisilla sekä kaikilla oppilailla jollain tasolla lukuvuoden aikana. Myllymäessä järjestetään yhteisölliset ”Myllymäki lukee” viikot kaksi kertaa vuodessa. Korostamme lukemisen tärkeyttä luokissa ja kannustamme erilaisten kirjojen tutkimiseen ja lukemiseen. Käytämme aktiivisesti kirjastoauton palveluja. Luokkiin hankitaan runsaasti houkuttelevia kirjoja kirjastoautolta oppilaiden luettavaksi. Hyödynnämme kirjaston palveluja, kirjavinkkauksia ja kirjailijavierailijoita. Luemme kirjoja vähintään yhden tunnin viikossa. Lukuhetkessä opettaja toimii esimerkkinä lukemalla myös itse. Vinkkaamme toisillemme hyviä käytänteitä, joiden olemme havainneet innostamaan oppilaita lukemiseen.
 

5.3.2 Yhteistyö oppilaan ohjauksessa siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa

Oppilaan koulupolkua tuetaan erityisesti nivelvaiheissa. Eskarista koululaiseksi siirryttäessä olemme kiinteässä yhteistyössä päiväkotien eskariopettajien ja erityisopettajien kanssa. Kuudennelta luokalta yläkouluun siirryttäessä varmistamme tukitoimien siirtymisen ja erityistarpeiden huomioimisen yläkoulussa.

Nivelvaiheiden vahva tuki mahdollistaa oppilaiden tukitoimien välittömän jatkumisen siirtymävaiheissa. Eskarilaisille ja heidän huoltajilleen järjestetään keväisin tutustumispäivä, jonka ajatuksena on helpottaa mahdollista jännitystä ja antaa tarpeellisia tietoja koulusta. Myös kuudesluokkalaisille järjestetään vastaavanlainen tilaisuus yläkoulussa.

5.3.3 Yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa  

Koulussamme pidetään kolmen vuoden välein oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus, johon osallistuu lähtökohtaisesti: 

  • rehtori
  • kouluterveydenhoidon edustaja (kouluterveydenhoitaja) 
  • terveydensuojelun edustaja (terveystarkastaja) 
  • kiinteistön omistajan edustaja 
  • kiinteistönhuollon edustaja 
  • henkilöstön edustaja
  • oppilaiden edustaja 
  • huoltajien edustaja
  • työsuojeluvaltuutettu 
  • sekä mahdollisesti muita asiantuntijoita 
     

Tarkastuksesta nousseita asioita esitellään koko henkilöstölle. Asioista keskustellaan avoimesti ja kehitetään tarkastuksessa ilmenneitä epäkohtia yhdessä paremmiksi. Seuraava tarkastus on sovittu pidettäväksi 9.12.2024 klo 12.00

 

5.3.4 Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä  

Viidesluokkalaisten laajan terveystarkastuksen ja Move-testien tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää osana liikunta- ja terveyskasvatusta. Terveydenhoidon ammattilaisten kanssa tehdään yhteistyötä ja konsultoidaan heitä tarvittaessa.

5.3.5 Järjestyssäännöt

Myllymäen koululla on ajantasaiset järjestyssäännöt. Sääntöjen tarkoitus on edistää Myllymäen koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssäännöt ovat liitteellä.

Myllymäen koulun oppilaskunta päivittää lukuvuoden alkaessa oppilaiden näkökulmasta tärkeät sisä- ja välituntisäännöt. Oppilaskunnan säännöt liitteellä.

Myllymäen koulun suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpitotoimien käytöstä on tehty syyslukukaudella 2023. Suunnitelma löytyy liitteellä.

Järjestyssäännöistä ja oppilaskunnan säännöistä keskustellaan sekä linjataan lukuvuoden alkaessa sekä aina tarvittaessa yhdessä oppilaiden ja huoltajien kanssa.

5.3.6 Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen 

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset liittyen suunnitelmalliseen poissaolojen seurantaan sekä puuttumiseen astuivat voimaan 1.8.2023. Uudistukset vastaavat perusopetuslain 26 § muutokseen, joka myös tuli voimaan 1.8.2023. Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa paikallisessa opetussuunnitelmassa toimintamallin oppilaiden poissaolojen ehkäisemiseksi ja suunnitelmalliseksi seuraamiseksi sekä niihin puuttumiseksi.  

Noudatamme Hämeenlinnan kaupungin ohjeistusta sekä linjauksia oppilaiden poissaolojen seurantaan.

Hyvän arjen vaaliminen

  • Myönteinen vuorovaikutus
  • Itsensä toteuttaminen
  • Ystävyyssuhteet
  • Ryhmien vuorovaikutus
  • Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
  • Osallistuminen
  • Kiusaamiseen puuttuminen
  • Virkistyminen ja lepo
  • Ruokailu

Hyvä arjen vaaliminen -sivulle

2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h

Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan

  • Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
  • Tarvittaessa perhepalaveri
  • Oppimisen yleinen tuki
  • Hyvinvoinnin tuki
  • Vanhemmuuden tuki
  • Jatkuva seuranta
  • Poissaolojen selvittäminen
  • Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse

Puheeksi ottaminen -sivulle

3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h

Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen

  • Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
  • Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
  • Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopiminen
  • Jatkuva seuranta

Selvittäen ja tukien -sivulle

4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h

Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä

  • Kuraattori arvioi palvelutarpeen
  • Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
  • Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
  • Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
  • Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
  • Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
  • Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa

Tiiviisti tukien -sivulle

Suunnittelemme koulumme yhteisöllisissä opiskeluhuoltoryhmissä poissaoloja ennalta ehkäiseviä toimia. Ryhmä vastaa myös toimien toteutuksesta ja arvioinnista. Poissaoloihin puuttumisen malli käydään läpi henkilökunnan kanssa lukuvuoden alussa. Seuraamme poissaoloja yksilö- ja ryhmätasolla Wilman kautta.

5.3.7 Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus  

Henkilökunnasta suurin osa on käynyt ensiapukoulutuksen. Päivitämme taitojamme vuosittain tarpeen vaatiessa. Tapaturman sattuessa annamme ensiapua ja ohjaamme jatkohoitoon. Toimintaohjeet löytyvät koulun pelastautumissuunnitelmasta. Suunnitelma päivitetään vuosittain. Koko henkilöstö tutustuu suunnitelmaan ja se löytyy sähköisenä sekä myös tulostettuna versiona henkilöstön taukotilasta.

 5.3.8 Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen

Koulussa suositellaan liikunnan lisäämistä oppitunneille. Oppitunnit sisältävät mahdollisuuksien mukaan myös runsaasti toiminnallisia opetusmenetelmiä. Oppilaita kannustetaan kulkemaan koulumatkat kävellen tai polkupyörällä. Kuljemme opintoretkille pääsääntöisesti jalan tai polkupyörillä. Hyödynnämme ympärillämme olevia sisä- ja ulkoliikuntapaikkoja mahdollisimman paljon. Kannustamme oppilaita liikkumaan välituntisin. Koulumme välkkärioppilaat liikuttavat myös aktiivisesti oppilaita välitunneilla.

Vietämme yhteisöllisiä liikunnallisia teemapäiviä lukuvuoden aikana. Lukuvuonna 2024-2025 näitä ovat esimerkiksi syksyn yleisurheilupäivä Kaurialan kentällä, talviliikuntapäivä helmikuussa. 

5.3.9 Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen  

Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö koulussa on kielletty. Pyrimme ennaltaehkäisemään päihteiden ja tupakkatuotteiden käyttöä asianmukaisella valistuksella. Olemme aktiivisesti yhteydessä huoltajiin ja tarvittaessa viranomaisiin, mikäli havaitsemme päihteiden käyttöä tai huolta niiden johdosta. 

 5.3.10 Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet 

Myllymäen koulussa on muutamia kuljetusoppilaita. Kuljetusoppilaita on vastassa aamulla koulumme kouluohjaaja. Oppilaat siirtyvät ohjaajan valvonnassa piha-alueelle odottamaan oppitunnin alkua. Iltapäivisin ohjaaja saattaa ja valvoo, että kuljetusoppilaat pääsevät kotimatkalle turvallisesti. Kuljetusoppilaita koskevista poikkeuksista ilmoitetaan suoraan kuljetusyrittäjälle. Koulun rakennuksen viereen on sovittu turvallinen koulukyydin odotuspaikka. 

5.2.1.Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä  

Toimintaohjeita löytyy koulumme pelastussuunnitelmasta. Koulussamme on käytössä kiusaamiseen puuttumisen malli, sopuisasti yhdessä-malli. Koulussamme on toimiva verso eli vertaissovittelutoiminta. Kartoitamme vuosittain kahdesti kiusaamiseen liittyviä asioita kyselyllä. Koulussamme on oppilaiden toimintaa kiusaamisen ehkäisemiseksi, ”Et ole yksin” -toiminta. Olemme ottaneet joka luokassa käyttöön Hymy-mallin eli Hyvinvointia Myllymäessä -mallin. Koulukohtainen tasa-arvosuunnitelma on laadittu ja päivitetty keväällä 2023

5.3.12 Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa. 

Koululle laaditaan lukuvuonna 2024-2025 uusi kriisisuunnitelma.