Oppimisen tuen uudistus osana koulun toimintakulttuuria
Oppimisen tuen uudistus tuo mukanaan merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttavat koko koulun toimintakulttuuriin. Uudistuksen ytimessä on ajatus siitä, että jokainen oppilas saa tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti, osana yhteisöä ja arjen opetusta.
Yhteisöllisyys ja inklusiivisuus
Koulumme toimintakulttuuri perustuu yhteisölliseen oppimiseen, jossa jokainen oppilas kuuluu ryhmään ja saa tukea omassa luokassaan. Uudistus vahvistaa tätä periaatetta: tuki on osa jokapäiväistä opetusta. Samanaikaisopetus, joustava ryhmittely ja eriyttäminen ovat keskeisiä toimintatapoja.
Varhainen ja ennakoiva tuki
Toimintakulttuurimme painottaa ennaltaehkäisevää työotetta. Oppimisen haasteisiin puututaan varhain, ja tukea tarjotaan matalalla kynnyksellä. Tämä edellyttää tiivistä yhteistyötä opettajien, erityisopettajien ja oppilashuollon välillä sekä jatkuvaa havainnointia ja arviointia.
Yhteistyö ja jaettu vastuu
Uudistus korostaa koko kouluyhteisön vastuuta oppimisen tukemisessa. Opettajat, koulunkäynninohjaajat ja oppilashuollon ammattilaiset toimivat yhdessä, ja tuki suunnitellaan oppilaan tarpeiden mukaan. Tämä vahvistaa koulun kulttuuria, jossa jokainen aikuinen on mukana tukemassa oppimista.
Joustavat rakenteet ja resurssit
Koulun toimintakulttuuri kehittyy kohti joustavampia rakenteita. Opetusryhmät muotoutuvat oppimisen tavoitteiden mukaan, ja erityisopettajien osaamista hyödynnetään laajasti. Tuki ei ole sidottu yksittäisiin päätöksiin, vaan se elää oppilaan tilanteen mukana.
Käytännön toimenpiteitä tuen toteuttamiseksi
Opetusryhmien pedagoginen muodostaminen niin, että oppilaskohtaista tukea saavien oppilaiden lukumäärä on enintään viisi.
Ryhmien kokoonpanoa tarkastellaan vuosittain ja muutetaan tarvittaessa.
Lukujärjestykset on muodostettu mahdollisimman yhtenäiseksi rinnakkaisluokan kanssa.
Oppimista tukevia järjestelyitä on otettu johdonmukaisesti käyttöön ja niiden käyttöä yhtenäistetään siirtymävuoden aikana.
Yhteissuunnittelua ja -opettajuutta lisätään ja vahvistetaan.
Kielitietoinen opetus tuodaan koko henkilöstölle tutuksi työtavaksi.
Vapaat luokkatilat hyödynnetään eriyttämiseen tuntikohtaisesti.
Kouluohjaajien resurssi kohdennetaan tarvetta vastaavasti.
Lisätään yhteistyötä huoltajien kanssa kutsumalla heitä osaksi koulun arkea.
Oppimisen tuen uudistus osana koulun toimintakulttuuria
Oppimisen tuen uudistus tuo mukanaan merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttavat koko koulun toimintakulttuuriin. Uudistuksen ytimessä on ajatus siitä, että jokainen oppilas saa tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti, osana yhteisöä ja arjen opetusta.
Yhteisöllisyys ja inklusiivisuus
Koulumme toimintakulttuuri perustuu yhteisölliseen oppimiseen, jossa jokainen oppilas kuuluu ryhmään ja saa tukea omassa luokassaan. Uudistus vahvistaa tätä periaatetta: tuki on osa jokapäiväistä opetusta. Samanaikaisopetus, joustava ryhmittely ja eriyttäminen ovat keskeisiä toimintatapoja.
Varhainen ja ennakoiva tuki
Toimintakulttuurimme painottaa ennaltaehkäisevää työotetta. Oppimisen haasteisiin puututaan varhain, ja tukea tarjotaan matalalla kynnyksellä. Tämä edellyttää tiivistä yhteistyötä opettajien, erityisopettajien ja oppilashuollon välillä sekä jatkuvaa havainnointia ja arviointia.
Yhteistyö ja jaettu vastuu
Uudistus korostaa koko kouluyhteisön vastuuta oppimisen tukemisessa. Opettajat, koulunkäynninohjaajat ja oppilashuollon ammattilaiset toimivat yhdessä, ja tuki suunnitellaan oppilaan tarpeiden mukaan. Tämä vahvistaa koulun kulttuuria, jossa jokainen aikuinen on mukana tukemassa oppimista.
Joustavat rakenteet ja resurssit
Koulun toimintakulttuuri kehittyy kohti joustavampia rakenteita. Opetusryhmät muotoutuvat oppimisen tavoitteiden mukaan, ja erityisopettajien osaamista hyödynnetään laajasti. Tuki ei ole sidottu yksittäisiin päätöksiin, vaan se elää oppilaan tilanteen mukana.
Käytännön toimenpiteitä tuen toteuttamiseksi
Opetusryhmien pedagoginen muodostaminen niin, että oppilaskohtaista tukea saavien oppilaiden lukumäärä on enintään viisi.
Ryhmien kokoonpanoa tarkastellaan vuosittain ja muutetaan tarvittaessa.
Lukujärjestykset on muodostettu mahdollisimman yhtenäiseksi rinnakkaisluokan kanssa.
Oppimista tukevia järjestelyitä on otettu johdonmukaisesti käyttöön ja niiden käyttöä yhtenäistetään siirtymävuoden aikana.
Yhteissuunnittelua ja -opettajuutta lisätään ja vahvistetaan.
Kielitietoinen opetus tuodaan koko henkilöstölle tutuksi työtavaksi.
Vapaat luokkatilat hyödynnetään eriyttämiseen tuntikohtaisesti.
Kouluohjaajien resurssi kohdennetaan tarvetta vastaavasti.
Lisätään yhteistyötä huoltajien kanssa kutsumalla heitä osaksi koulun arkea.