Hae

7.2. Ryhmäkohtaiset tukimuodot

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnassa ryhmäkohtaisia tukimuotoja toteutetaan joustavasti opetusryhmän tuen tarpeet huomioiden jokaisen opettajan opetuksessa, jokaisessa opetusryhmässä. Opetuksen järjestäjä huolehtii opettajien riittävästä osaamisesta toteuttaa monipuolisia ryhmätuen keinoja opetuksessaan. Jokainen opettaja suunnittelee ja ennakoi jokaista opettamaansa ryhmää ajatellen käyttämänsä pedagogiset tukimuodot, hyödyntäen kaupungin intrasta löytyvää pedagogisten tukitoimien tsekkauslistaa.  

Opetusryhmiä opettavat opettajat suunnittelevat yhdessä ryhmäkohtaisia tukikeinoja opetusryhmilleen. Suunnittelutyöhön varataan yhteissuunnittelutyöaikaa. Koulun rehtori vastaa siitä, että lain edellyttämiin ryhmäkohtaisiin tuen keinoihin varataan vuosittain aikaa koulun tuntikehyksessä ja sen kohdentumista arvioidaan ja muokataan tuen tarpeen muuttuessa. Yleiseen tukiopetukseen, opetuskielen tukiopetukseen, erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä tai pienemmissä opetusryhmissä sekä jakotunteihin varataan resurssia koulun tuntikehyksessä. Resurssin kohdentumista arvioidaan ja tarvittaessa kohdennetaan uudelleen lukuvuoden aikana. 

Luokanopettaja/ -valvoja, koulun rehtori/ apulaisrehtori ja erityisopettaja käyvät lukuvuoden aikana vähintään kerran arvioivan keskustelun opetusryhmien ryhmäkohtaisen tuen toteutumisesta ja riittävyydestä.  

Yhteisopettajuus 

Hämeenlinnan kaupungissa yhteisopettajuutta toteutetaan erityisluokan ja yleisopetuksen luokan, kahden tai useamman erityisluokan sekä kahden tai useamman yleisopetuksen luokan välisenä yhteisopettajuutena. Koulut kuvaavat omat toimintamallinsa koulukohtaisessa lukuvuosisuunnitelmassaan (TOKE). 

Yhteisopettajuutta toteutetaan oppilaslähtöisesti koulun ja tilojen mahdollisuuksien mukaan, mm. samanaikaisopettajuutena. Oppilaiden joustava ryhmittely helpottaa tehokkaan ryhmäkohtaisen tuen toteuttamista.  

 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osioon koulunsä järjestelyt ryhmäkohtaisista tukimuodoista sekä yhteis- ja samanaikaisopettajuuden järjestelyistä.

Koulu
Ei lisäyksiä

Käytännön järjestelyjä ryhmäkohtaisen tuen toteuttamiseksi

Myllmäen koulussa on sidottua ys-aikaa yksi oppitunti.

Muun yhteissuunnitteluajan rinnakkaisluokan opettajat voivat sopia keskenään. Vusiluokkien keskeiset tavoitteet määritellään rinnakkaisluokan opettajan kanssa yhteneviksi.

Pedagogisen tuen keinot otetaan jokaisella luokalla käyttöön koulun suunnítelman puitteissa.

Opettajien työjärjestykset on rakennettu siten, että jokaisella luokalla on kiinteä tukiopetuksen paikka.

Koulussamme ryhmäkohtaista tukea antaa resurssiopettaja, kaksi erityisopettajaa, kouluohjaajat ja rehtori.

Ryhmäkohtainen tuki täyttää jokaisella lain edellyttämän minimin. Tuki jakautuu tuen tarpeen mukaan eri luokille.

Ryhmäkohtainen tuki merkitään wilmaan tai opettaja huolehtiin merkinnöistä muulla tavoin.

Ryhmäkohtainen tukiopetus on yleensä koko ryhmälle samanaikaisesti annettavaa tukea tai pienempään ryhmään kohdistuvaa tukea.

Ryhmäkohtaisen tuen painopiste on ennakoivassa tuessa.