4.1.1. Opetuksen järjestäminen
Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille
OPPIMISEN EDELLYTYKSIÄ TUKEVAT OPETUSJÄRJESTELYT
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat koulussamme laajasti käytössä. Näistä luokanopettajan päivittäisinä työkaluina ovat mm. ennakointi, struktuuri ja kuvatuki. Luokkatyöskentely perustuu vahvaan ryhmäyttämiseen, suunnitelmallisuuteen, sekä kielitietoiseen opetukseen.
Kasvatustyö perustuu yhteistyöhön, jossa mukana ovat luokanopettajan lisäksi koulun muut aikuiset sekä huoltajat. Opetuksessa hyödynnetään eriyttämistä, samanaikaisopetusta, konkreettisia oppimisen apuvälineitä sekä jakotunteja. Lisäksi oppilaiden joustava ryhmittely ja koulunkäynnin ohjaajan tuki sekä erityisopettajan konsultaatio ovat käytössä jokaisessa luokassa.
OPPIMISEN TUEN JÄRJESTÄMINEN
Jokainen koulumme oppilas on oikeutettu ryhmäkohtaiseen tukeen, joka muodostuu a) yleisestä tukiopetuksesta, b) opetuskielen tukiopetuksesta sekä c) erityisopettajan muun opetuksen yhteydessä antamasta opetuksesta.
Kaikille oppilaille kuuluva yleinen tukiopetus (a) tarkoittaa joko oppitunnin sisällä tai koulupäivän ulkopuolella tapahtuvaa ennaltaehkäisevää oppimisen tukea. Yleistä tukiopetusta voi antaa oppilaan oma opettaja tai joku muu koulun opettajista.
Opetuskielen tukiopetuksella (b) tarkoitetaan opetusta, jonka tarkoituksena on vahvistaa oppilaan sanavarastoa sekä tukea hänen oppimistaan opetuskielellä. Opetuskielen tukea annetaan oppilaan normaalien oppituntien sisällä toisen aikuisen toimesta. Luokassa työskentelee tällöin siis kaksi aikuista.
Erityisopettajan muun opetuksen yhteydessä antama opetus (c) tarkoittaa erityisopettajan antamaa, koko ryhmään kohdistuvaa tukea, joka tapahtuu muun opetuksen yhteydessä. Erityisopettajan antama opetus voidaan järjestää samanaikaisopetuksena yhdessä luokanopettajan kanssa samassa tilassa, tai pienryhmäopetuksena eri tilassa.
Mikäli edellä mainitut ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä oppilaan oppimisen edistämiseksi, tulee arvioida oppilaskohtaisten tukitoimien tarve yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa. Oppilaskohtaisen tukipäätöksen myötä oppilas on oikeutettu saamaan erityisopettajan antamaa opetusta säännöllisemmin joko omassa ryhmässä, pienryhmässä tai erityisluokalla.