Hae

2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2024-2025

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Pitkän aikavälin tavoitteet

Lukutaito

Englanninkielinen opetus

Ruotsinkielinen kielikylpy

Kestävyysosaaminen

Painotukset

Lumakeskuksen kehittäminen

Koulu
Ei lisäyksiä

2.1 KOULUN PITKÄN AIKAVÄLIN KEHITTÄMISTAVOITTEET AJALLE 2024-2025

KEHITTÄMISKOHDE

PITKÄN AIKAVÄLIN KEHITTÄMISTAVOITTEET 2024-2025

LUKUVUODEN 2024-2025 TOIMENPITEET

TOISISTA VÄLITTÄVÄ JA OSALLISTUVA OPPILAS

Vahvistamme toisista välittämisen kulttuuria, arjen kohtaamisia sekä vahvaa positiivista yhteishenkeä osallisuuden kautta. Puutumme kiusaamiseen sekä opettelemme sosiaalisia taitoja ja pidämme kiinni yhdessä sovituista säännöistä.

Kehitämme oppilaiden osallisuutta hyödyntäen olemassa olevia rakenteita kuten oppilaskunta- sekä verso- ja välkkäritoimintaa. Vahvistamme kummioppilas- ja oppilasagenttitoimintaa.

Kiinnitämme huomiota positiivisen ilmapiirin luomiseen ja positiivisen palautteen antamiseen. Pyrimme siihen, että jokainen oppilas huomaat omat vahvuutensa.

Luotamme tulevaisuuteen, uskomme itseemme ja huolehdimme osaltamme kestävän elämän edellytyksistä.

 

Kiusaamisen vastaisen työn kehittäminen. Päivitämme ja kehitämme malliamme kiusaamiseen puuttumiseksi (Sopuisasti yhdessä -malli).

Kiusaamiskysely syyslukukaudella sekä kevätlukukaudella. Niiden pohjalta käytävät keskustelut yhteisöllisen asiantuntijatiimin kanssa.

Järjestys- ja välituntisääntöjen sekä luokkien omien sääntöjen päivittäminen tarvittaessa.

Verso-toiminnan aktiivinen käyttäminen ja uusien sovittelijoiden kouluttaminen.

Oppilaskuntatoiminnan kehittäminen.

Uusien välkkäreiden kouluttaminen ja toiminnan kehittäminen.

Oppilasagenttitoiminnan kehittäminen.

Kiinnitämme huomiota tervehtimiseen sekä tapaan puhua toisillemme.

Kestävän kehityksen ja luonnon hyvinvoinnin huomioiminen arjen teoissa.

VASTUULLINEN JA KOULUSSA VIIHTYVÄ OPPILAS

Ohjaamme oppilasta ottamaan vastuuta omasta oppimisesta, kotitehtävistä sekä kouluvälineistä ja -tavaroista. Arjen struktuurin avulla luomme edellytykset oppilaan oman kouluelämän hallinnan vahvistamiselle sekä koulutyötaitojen kehittymiselle.

Ohjaamme oppilaita yhteistyöhön sekä vastuullisuuteen. 

Opetamme ja kehitämme oppilaiden vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. 

Hyödynnämme monipuolisesti erilaisia oppimisympäristöjä koulun lähialueella ja kaupungin palveluiden osalta. 

 

Luomme oppilaille selkeän arjen struktuurin. 

Pidämme kiinni yhteisesti sovituista säännöistä/käytänteistä ja teemme syy-seuraussuhteet näkyviksi (esim. wilma-merkinnät).

Otamme joka luokassa käyttöön Hymy-mallin eli Hyvinvointia Myllymäessä -mallin. Sen pohjana toimii opetussuunnitelmat ja Myllymäen koulun arvot. Hymy mallintaa Myllymäen koululla jo toteutuvaa hyvinvoinnin toimintakulttuuria ja sosiaalisten taitojen harjoittelun vuosisuunnitelmaa, joka pohjautuu vahvasti positiiviseen kasvatukseen ja läpileikkaa kaikki alakoulun ikäryhmät Käytämme myös aktiivisesti luokissa jo valmiita ikätasoa palvevia tunnetaito- ja vuorovaikutusmateriaaleja.

Käytämme sähköisiä oppimateriaaleja aktiivisesti. Kaikki koulumme oppilaat osaavat käyttää classroomia sekä meet-sovellusta.

Otamme käyttöön henkilökohtaiset iPadit uusilla neljäsluokkalaisilla.

Olemme linjanneet koulun ja luokka-asteiden yhteiset arviointikäytänteet kaupungin arviointiperusteiden mukaisesti.

Hyödynnämme erityisopettaja- ja kouluohjaajaresurssin suunnitelmallisesti.

Huomioimme huoltajilta saamamme palautteet sekä ideat koulun kehittämisen ja oppilaiden viihtymisen parantamiseksi.

HYVINVOIVA JA TERVE OPPILAS

Vaalimme kasvatuskumppanuutta yhdessä kotien kanssa. Tuemme lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia huomioiden lapsen yksilöllisen kasvun, kehityksen ja oppimisen. Kiinnitämme erityistä huomiota nivelvaiheisiin.

Osallistamme huoltajat koulun arkeen ja kehittämiseen. Lisäämme näin oppilaiden hyvinvointia ja luomme yhteisöllisyyttä koko kouluyhteisöön. Yhteistyön edellytys on säännöllinen yhteydenpito kodin ja koulun välillä.

 

 

Oppilashuoltosuunnitelman vuosittainen päivittäminen ja arviointi.

Tasa-arvosuunnitelman päivittäminen.

Kolmiportaisen tuen aktiivinen käyttäminen.

Yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän konsultointi "kiusaamiskartoituksen" jälkeen.

Säännöllinen yhteydenpito kodin ja koulun välillä. 

Wilman tuntimerkintöjen aktiivinen käyttäminen kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.

Vanhempien osallistaminen arviointiin ja oppilaan oppijana kehittymisen tukemiseen arviointikeskusteluiden ja vanhempainiltojen avulla.

Opettakunnan edustajan osallistuminen tarvittaessa vanhempainyhdistyksen kokouksiin.

TYÖSSÄÄN JAKSAVA JA KEHITTYVÄ OPETTAJA

Pyrimme avoimeen ja luottamukselliseen ilmapiiriin, jonka avulla lisäämme ja ylläpidämme hyvinvointia. Kohtaamme toisemme kunnioittavasti ja luomme mahdollisuuksia yhteistyölle.

Jaamme vastuuta tasapuolisesti. Hyödynnämme henkilöstön yksilöllisiä vahvuuksia ja osaamista auttaen näin työssä jaksamista ja viihtymistä.

Kehitämme yhteisopettajuutta. Teemme aktiivisesti yhteistyötä toistemme kanssa. 

Hyödynnämme yhteisöllisen oppilashuollon moniammatillista asiantuntijuutta ammatillisen kehittymisen välineenä.

 

Työhyvinvoinnin jatkuva kehittäminen. Jokainen henkilöstön jäsen on vastuussa yhteisestä hyvinvoinnistamme.

Lukuvuoden aikana kehitämme yhteistä hyvinvointiamme suunnitelmallisesti.

Vastuualueiden tasapuolinen jakaminen.

Henkilöstön osaamisen hyödyntäminen ammatillisen kehittymisen välineenä mahdollisuuksien mukaan.

Mahdollistetaan kouluttautuminen sekä jaetaan koulutuksissa saatu uusi tieto työyhteisössä.

Esimiehen kanssa käydään "onnistumisen keskustelut" kevätlukukaudella.

Pidämme huolta toisistamme, toisiamme aktiivisesti huomioiden.