Päivitetään
4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
- Ajattelu ja oppiminen L1
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaiseminen L2
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3
- Monilukutaito L4
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5
- Työelämän taidot ja yrittäjyys L6
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L7
Noudatamme valtakunnallista sekä Hämeenlinna kaupungin laatimaa laaja-alaisen osaaminen suunnitelmaa (vuosiluokat 1.-2. sekä 3.-6.).
Laaja-alaisia osaamiskokonaisuuksia työstetään yhteistyössä koulumme opettajien kesken. Tavoitteena on saada laaja-alainen osaaminen toteutumaan kaikkien oppilaiden koulunkäynnissä.
Opetuksella rakennetaan laajaa yleissivistystä ja tuetaan oppilaiden maailmankuvan avartumista. Tavoitteena on, että oppilaalle rakentuu mielekkäitä, eheyttäviä oppimiskokonaisuuksia, jotka toteutuvat oppiaineiden yhteistyönä.
Laaja-alaisten osaamisalueiden haltuunotto konkretisoituu erityisesti koulun yhteisissä teemoissa ja tapahtumissa.
Teemojen ja tapahtumien yhteydessä oppilaat osallistuvat oppimiskokonaisuuden tavoitteiden asettamiseen sekä suunnittelevat ikätasolleen sopivan työskentelymuodon ja toteutuksen. Oppilaat arvioivat prosessin onnistumista työskentelyn aikana ja lopuksi. Suunnitelmat sisältävät yksityiskohtaiset kuvaukset oppimisympäristöstä, työtavoista sekä yhteistyökumppaneista. Suunnitelmat tuotetaan mahdollisuuksien mukaan kirjallisina tuotoksina oppilaiden ikätaso huomioiden.
Valinnaisaineet jakautuvat luokka-asteilla 3.-5. koko lukuvuoden ajalle. Kuudesluokkalaisten valinnaiset toteuteaan syyslukukauden aikana. Valinnaiskurssiryhmät koostuvat 3.-6. luokkien oppilaista. Monialaisissa valinnaisaineissa oppilaat ovat 3.-5. luokkalaisia.
Jokainen valinnaisaine alkaa yhteisellä suunnittelulla yhdessä opettajan ja toisten oppilaiden kanssa. Tällöin oppilaat osallistuvat oppimiskokonaisuuden tavoitteiden asetteluun, suunnittelevat yhteistyössä toistensa kanssa mahdollisia toteutustapoja sekä pohtivat arvioinnin toteutumista ja mittareita. Tavoitteet, sisällöt, oppimisympäristöt, työtavat ja mahdolliset yhteistyökumppanit tarkentuvat näin kurssien alussa ja kuluessa.