Hae

5.5.Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö (liite)

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

HÄMEENLINNAN KAUPUNGIN PERUSOPETUKSEN SUUNNITELMA KASVATUSKESKUSTELUIDEN JA KURINPIDOLLISTEN TOIMIEN KÄYTÖSTÄ  

 

 

Missä tilanteessa? 

Kuka on vastuussa? 

Kuuleminen ja kirjaaminen 

Ilmoittaminen 

Huomioitavaa 

Koulukohtaisesti täsmennetään seuraavia esimerkkejä: 

Kasvatus-keskustelu 

Kasvatus-keskustelu käydään, jos oppilas toistuvasti häiritsee opetusta, rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita epä-kunnioittavasti.   

 

 

Tilanteen kohdannut opettaja 

 

 

Kuuleminen kasvatus-keskustelun yhteydessä. Kasvatuskeskusteluun johtanut teko tai laiminlyönti on yksilöitävä yhdessä oppilaan kanssa. 

 

Kasvatus-keskustelu kirjataan Wilmaan. 

Huoltajalle ilmoitetaan aina kasvatuskeskustelusta ja huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua keskusteluun, mikäli se katsotaan tarpeelliseksi. 

Kasvatuskeskustelu on ensisijainen keino puuttua rakentavasti oppilaan moitittavaan. Keskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Keskustelu järjestetään mahdollisimman pian tapahtuneen jälkeen. 

 

Tilanteeseen johtaneita syitä ja jatkotoimia selvitettäessä pohditaan myös mahdollinen muu tukitoimien tarve (esim. oppilashuollollinen tuki). Tilanteen vakavuuden tai toistuvuuden myötä tuen tulee myös vahventua. 

Jos oppilas saa useita wilma-merkintöjä tunnin häiritsemisestä, tästä seuraa kasvatuskeskustelu 

 

Muista seuranta ->palaa tilanteeseen sovitun ajan päästä 

Jälki-istunto 

Oppilas voidaan määrätä jälki-istuntoon, jos hän häiritsee opetusta, rikkoo muuten koulun järjestystä tai menettelee vilpillisesti. 

Koulun opettaja tai rehtori 

 

Oppilasta kuullaan ennen jälki-istunnon määräämistä. 

 

Jälki-istunto kirjataan Wilmaan. 

Ilmoitetaan huoltajalle. 

Ennen jälki-istunnon määräämistä yksilöidään siihen johtanut teko ja hankitaan muu tarpeellinen selvitys. Jälki-istunto voi kestää enintään kaksi tuntia. 

 

Jälki-istunnossa voidaan määrätä tekemään tehtäviä, jotka tukevat kasvatusta, kehitystä tai oppimista. Tehtävien on oltava suhteessa oppilaan kehitykseen ja ikään sekä tekoon tai laiminlyöntiin. Jälki-istunnossa voidaan velvoittaa myös istumaan hiljaa tai yhdistää eri toimia. 

 

Oppilas ei saa joutua jäämään pois opetuksesta tai muusta koulun suunnitelman mukaisesta toiminnasta jälki-istunnon takia. 

Jälki-istunnon voi antaa järjestystyssääntöjen rikkomisesta, vaaran aiheuttamisesta ja omaisuuden rikkomisesta. 

 

Jälki-istunnon määrää voi kasvattaa porrastetusti, jos toimi ei tuota toivottua vaikutusta. 

Siivousvelvoite 

Jos oppilas on tahallaan tai huolimattomuuttaan  liannut tai saattanut epäjärjestykseen koulun omaisuuden tai tilan, hänelle voidaan määrätä siivousvelvoite. Taustalla on oltava kasvatuksellinen syy. 

Koulun opettaja tai rehtori 

Oppilasta kuullaan ennen siivous-velvoitteen määräämistä. 

 

Siivous-velvoite kirjataan Wilmaan. 

Ilmoitetaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle, mikäli tehtävä suoritetaan oppilaan työpäivän ulkopuolella. 

Tekijä täytyy olla varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä. Siivoaminen on tehtävä valvotusti eikä tehtävä saa olla liian raskas tai vaarallinen, kun huomioidaan oppilaan ikä ja kehitystaso. 

 

Siivousvelvoite voi kestää maksimissaan kaksi tuntia. Tehtävä ei voi estää oppilasta osallistumasta opetukseen. 

Valvoja on ko. opettaja tai rehtori. 

Määräys tekemään kotitehtäviä 

Jos oppilas on jättänyt kotitehtävät tekemättä, hänet voidaan määrätä tekemään ne työpäivän päätyttyä. 

Koulun opettaja tai rehtori 

Oppilasta kuullaan, ennen kuin hänet määrätään tekemään kotitehtäviä työpäivän jälkeen. 

 

 

Määräys tekemään kotitehtäviä kirjataan Wilmaan. 

Ilmoitetaan huoltajalle. 

Oppilaan voi määrätä tekemään laiminlyömiään kotitehtäviä enintään tunniksi kerrallaan. 

Merkitään Wilmaan  unohdusmerkinnän kohdalle. 

 

Kotitehtävät hoidetaan koulun jälkeen saman päivän aikana tai kyseisen viikon aikana läksyparkissa torstaina klo 8??? 

Oppilaan poistaminen oppitunnilta tai koulun järjestämästä tilaisuudesta 

Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta. Oppilas voidaan määrätä poistumaan myös koulun tilaisuudesta, jos hän käyttäytyy häiritsevästi. 

Koulun opettaja tai rehtori 

Oppilasta kuullaan ennen hänen poistamistaan oppitunnilta tai koulun järjestämästä tilaisuudesta. 

 

Poistaminen kirjataan Wilmaan. 

Huoltajalle ilmoitetaan aina, jos oppilas määrätään poistumaan. 

Rehtori tai opettaja huolehtii, että poistumaan määrätylle oppilaalle on tarjolla tarvittava oppilashuolto. Oppilasta ei saa jättää ilman valvontaa poistamisen jälkeen.  

Oppilas on oltava valvonnassa. Tarvittaessa haetaan toinen aikuinen (opettaja, ohjaaja, erityisopettaja) paikalle. Opettajan arvion mukaan poistettava oppilas voi olla lasisen oven toisella puolella. Oppilas voidaan siirtää toiseen luokkaan. 

 

Wilmaan merkitään työrauhana ja lisätään seliteteksti. 

Turvaamis-toimenpiteet 

Oppilas, joka ei noudata opettajan tai rehtorin poistumismääräystä, voidaan poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta. Koulun alueelta voidaan poistaa myös oppilas, joka ei poistu, vaikka on saanut tiedon opetuksen epäämisestä.   

Rehtori tai opettaja, yhdessä tai erikseen 

Turvaamis-toimen-piteiden käyttö kirjataan Wilmaan. 

Ilmoitetaan huoltajalle. 

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on yhdessä ja erikseen oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.  

 

 

Tilanteet hoidetaan yhdessä toisen aikuisen kanssa. 

 

Välineitä ei saa käyttää poistamisessa. 

Oppilaan osallistumisen epääminen jäljellä olevan ja tarvittaessa sitä seuraavan koulupäivän ajaksi 

Oppilaan oikeus osallistua opetukseen voidaan evätä jäljellä olevan koulupäivän ajaksi, jos hänen väkivaltaisen tai uhkaavan käytöksen vuoksi toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus kärsii. Samoin opetuksen tai siihen liittyvän toiminnan vaikeutuminen kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käytöksen vuoksi on peruste opetuksen epäämiselle. 

 

Kyseessä on äärimmäisen poikkeuksellisiin tilanteisiin tarkoitettu turvaamistoimenpide. 

Rehtori 

Oppilaan opetukseen osallistumisen epääminen kirjataan Wilmaan. 

Huoltajalle täytyy ilmoittaa aina, tarvittaessa myös koulun sijaintikunnan sosiaalihuollon toimeenpanoon kuuluvia tehtäviä hoitavalle viranomaiselle. 

Oppilaan oikeus osallistua opetukseen voidaan evätä myös seuraavaksi työpäiväksi, mikäli opetuksen järjestäjä tarvitsee aikaa suunnitella oppilaan paluuta takaisin opetukseen ja tarjota oppilaalle oppilashuollon palveluita ja tukea turvallista paluuta opetukseen. 

 

Oppilaalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti oppilashuollon psykologin tai kuraattorin kanssa epäämisen aikana. Oppilaalle on järjestettävä myös muu hänen tarvitsemansa tuki epäämisen aikana ja opetukseen palatessa. Oppilaalle tehdään suunnitelma opetukseen palaamisen tukemiseksi. 

 

Oppilas ei saa jäädä ilman valvontaa opetuksen epäämisen aikana. 

Rehtori vastaa järjestelyistä. 

Esineiden tai aineiden haltuunotto 

Oppilaalta voidaan ottaa haltuun kielletty aine tai esine taikka sellainen aine tai esine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista. 

 

 

Rehtori tai koulun opettaja, yhdessä tai erikseen 

Oppilasta kuullaan ennen esineiden tai aineiden haltuun-ottoa. 

 

Kirjallinen varoitus kirjataan Wilmaan. 

 

Ilmoitetaan huoltajalle mahdollisimman pian. 

Rehtorilla tai opettajalla on oikeus käyttää välttämättömiä esineen tai aineen haltuun ottamiseksi tarvittavia voimakeinoja, jos oppilas tekee vastarintaa välttääkseen haltuun ottamisen.  

Voimakeinojen täytyy olla puolustettavia oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen. Esineen tai aineen haltuunotossa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. 

Oikeus ottaa haltuun esineitä tai aineita on voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän työsuunnitelman opetukseen tai toimintaan koulussa tai koulun ulkopuolella. 

Esineiden ja aineiden haltuunotto on toteutettava mahdollisimman turvallisesti. Toimenpiteillä ei saa puuttua oppilaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja yksityisyyteen enempää kuin on välttämätöntä opiskelurauhan ja turvallisuuden varmistamiseksi. Esineiden ja aineiden haltuun ottamisessa on noudatettava olosuhteiden edellyttämää hienotunteisuutta.  

Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle. 

 

 

Oppilailla käytössä pulpetilla ja muissa työskentelytiloissa ainoastaan oppimiseen vaadittavat välineet. 

 

Huomioita: 

-Omat sakset lokeroon. Yhteiset sakset kaappiin. 

 

-Yksilöllisesti sovitaan oppilaalle käsissä pyöriteltävät stressilelut. Erityisopettaja tekee kartoituksen tarpeesta. 

Tavaroiden tarkastaminen 

Oppilaan mukana olevat tavarat, oppilaan hallinnassa olevat koulun säilytystilat ja päällisin puolin hänen vaatteensa voidaan tarkastaa sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta, jos tällaisen esineen tai aineen hallussa pito on ilmeistä ja oppilas pyynnöstä huolimatta kieltäytyy niitä luovuttamasta tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole. 

 

Rehtori tai koulun opettaja 

Oppilaalle on ilmoitettava ennen tarkastamista tarkastuksen syy. 

 

Tavaroiden tarkastaminen kirjataan Wilmaan. 

Ilmoitetaan huoltajalle mahdollisimman pian. 

Oppilaan tavaroilla tarkoitetaan esimerkiksi laukkua, penaalia ja erilaisia koteloita ja säilytystiloilla esimerkiksi kaappia ja pulpettia.  

 

Opettaja tai rehtori voi koetella oppilaan yllä olevien vaatteiden ulkopuolelta, onko tällä hallussaan kiellettyjä esineitä tai aineita, mikäli hallussapito on ilmeistä. Hallussapidon ilmeisyys tarkoittaa, että epäilyn perusteena on konkreettinen tosiseikka, kuten esim. Opettajan tai rehtorin oma näköhavainto, oppilaan tai toisen viranomaisen ilmoitus. 

 

 

Tarkastustilanteessa: 

  • Oppilaalle ilmoitetaan, miksi tarkastus tehdään. 

  • Tarkastuksen tekee oppilaan kanssa samaa sukupuolta oleva opettaja tai rehtori. Hänen lisäkseen tarkastuksessa on oltava läsnä joku toinen koulun henkilökuntaan kuuluva. 

  • Oppilaan pyynnöstä tarkastuksessa tulee olla läsnä hänen valitsemansa koulun henkilökuntaan kuuluva, jos tämä on saapuvilla. 

 

Jos asia on kiireellinen ja se on turvallisuuden kannalta ehdottoman välttämätöntä, voidaan tarkastuksen suorittamistavasta poiketa.  

Opettaja(t), tai yhdessä rehtorin kanssa. 

Kirjallinen varoitus 

Jos oppilas häiritsee opetusta, rikkoo muuten koulun järjestystä tai menettelee vilpillisesti, hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus. 

 

Rehtori 

Oppilasta kuullaan ennen kirjallista varoitusta. 

 

Kirjallisen varoituksen antaminen kirjataan Wilmaan. 

Huoltajalle varataan mahdollisuus tulla kuulluksi ennen kirjallinen varoituksen antamista oppilaalle. 

Oppilaalle on yksilöitävä varoitukseen johtanut teko tai laiminlyönti, oppilasta täytyy kuulla ja muu tarvittava selvitys on hankittava, ennen kuin oppilaalle annetaan kirjallinen varoitus.  

Rehtori vastaa järjestelyistä. 

Määräaikainen erottaminen 

Oppilas voidaan erottaa enintään kolmeksi kuukaudeksi, jos rikkomus on vakava tai jatkuu jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saamisen jälkeenkin. 

Opetuksen järjestäjän monijäseninen toimielin 

Oppilasta kuullaan ennen määräaikaista erottamista. 

 

Määräaikainen erottaminen kirjataan Wilmaan. Määrä-aikaisesta erottamisesta annetaan päätös. 

Ilmoitetaan huoltajalle. Huoltajalle varataan tilaisuus tulla kuulluksi. 

Määräaikaisesta erottamisesta on annettava päätös. 

 

Ennen kuin oppilas voidaan erottaa määräaikaisesti, täytyy 

  • yksilöidä teko tai laiminlyönti, joka on johtanut määräaikaiseen erottamiseen. 

  • kuulla oppilasta. 

  • hankkia muu tarpeellinen selvitys. 

 

Sosiaalihuollon edustajan tulee olla paikalla käsiteltäessä oppilaan määräaikaista erottamista, ellei sosiaalihuollosta vastaava toimielin arvioi sitä ilmeisen tarpeettomaksi. 

 

Opetuksen järjestäjä vastaa tarvittavasta opetuksesta, jottei erotettu oppilas jää jälkeen vuosiluokkansa ja opetusryhmänsä edistymisestä. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen suunnitelma opetuksen järjestämisestä ja seuraamisesta. Oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle sekä oppilaalle itselleen on varattava tilaisuus osallistua suunnitelman laatimiseen.  

 

Oppilaalle on järjestettävä tarvittava oppilashuolto.