Hae

2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

1. TVT-portaat ja OppilasAgentit (vastuuopettaja: Vesa Koskinen)

Noudatamme koulussamme kaupungin TVT-strategian sisältöä ja pyrimme turvaamaan oppilaiden tietoteknisten tietojen ja taitojen kehittymisen alakoulun aikana hyödyntämällä monipuolisesti TVT:tä oppimisen tukena.

Koulukohtainen TVT-kehittämissuunnitelma

· Koulukohtaisen TVT-kehittämissuunnitelman avulla tuetaan opettajien ammattitaidon kehittymistä ja ylläpitämistä arjen koulutyössä tarvittavien TVT- tietojen ja -taitojen hallitsemiseksi. Opettajien TVT-taitojen osaamista ja koulutuksen tarvetta kartoitetaan kyselyillä. Näiden pohjalta pidetään koulutuksia henkilökunnalle. Opettajia kannustetaan myös osallistumaan kaupungin digitutoreiden järjestämiin koulutuksiin.

· Koulussamme työskentelee opettajien apuna Ismo Aho digitutorin ominaisuudessa noin kuukauden välein lukukaudessa keskiviikkoisin klo 8-13. Digi-tutorin tuki kohdennetaan tasapuolisesti kaikille opettajille ja luokka-asteille.

· Digitutorin antamaa tukea varten digitutor, rehtori, TVT-vastaava ja oppilasagentit käyvät lukuvuoden alussa nelikantakantakeskustelun, jonka pohjana on saadut tulokset vuosittaisesta opeka-kyselysystä.

· Opettajia kannustetaan myös jatkuvaan, itsenäiseen ammatilliseen kehittymiseen myös TVT-taidoissa, jotta TVT olisi osa monipuolista työskentelyä arjessa eri oppiaineissa, kun harjoitellaan ongelmanratkaisua, tiedon soveltamista, sen esittämistä ja uuden luomista.

Lukuvuoden 2025-2026 TVT-tavoitteina ovat yllä olevan lisäksi:

· Jokainen opettaja hallitsee opettamiensa luokkien vaadittavan tvt-taitotason

· Tekoälyä otetaan tutustuen opettajien käyttöön. Tarkoituksena on löytää toimivia ratkaisuja helpottamaan opettajan työtä käyttäen tekoälyä.

Tämän lukuvuoden isoin muutos on, kun oppilaiden käyttämät TVT-taitoja mittaavat Osaamismerkit päivittyvät keväällä 2026 Digitaitopolkuun. Digitaitopolusta löytyvät luokka-asteittain tvt-taidot, jotka oppilaan olisi vähintään opittava kyseisen vuosiluokan aikana. Digitaitopolku julkaistaan qridi-ohjelmaan, jonka kautta opettaja pystyy seuraamaan oppilaan edistymistä. Digitaitopolkuun siirtymistä varten koulu järjestää ys-aikana opettajille koulutusta.

Toimenpiteet:

· Opettajat sisäistävät uuden Digitaitopolun sisällön kevään 2026 aikana.

· Vinkit tutorilta, mitä voi tehdä milläkin luokkatasolla

· OppilasAgentteja hyödynnetään opetuksessa

· Tvt-vastaavan kanssa käydyt henkilökohtaiset keskustelut omista taidoista.

· Tvt-asiat YS-kokouksissa esim. 5 minuutin esittelyt uusista asioista.

· Tvt-tapahtumat kuten esimerkiksi valokuvauskilpailu järjestäminen.

· Käytännön tekoälykoulutusta koko opettajille

OppilasAgentit:

OppilasAgentit ovat koulussa toimivia tukihenkilöitä, jotka auttavat muita oppilaita ja opettajia tietoteknisissä asioissa koulupäivän aikana. OppilasAgenteiksi koulutetut 6.luokan neljä oppilasta jatkavat työtään. Heidän tehtävänä on kouluttaa 3-4 uutta oppilasagenttia 5.luokalta. Uudet agentit valitaan syyskuussa.

OppilasAgenttien ohjaajana toimii Vesa Koskinen.

OppilasAgentin tehtäviä Rengon koulussa ovat:

· iPadien tarkistus tiistaisin ja torstaisin

· Chromebookien kunnon tarkistaminen ja välineistön pito siistinä

· apuopettajina toimiminen muiden luokkien oppitunneilla

· digivälkkien pito

· yksittäisten opettajien neuvominen

· juhlien äänentoistosta ja valoista huolehtiminen

· Osallistuminen OppilasAgentti-hankkeen tapahtumiin ja koulutukseen

 

2. Lukutaidon edistäminen (vastuuopettajina Mia Pyhäjoki Kaisa Pohjola)

Koko koulun yhteiset toimet lukutaidon edistämiseksi:

- kirjastovierailut luokittain, lukuvinkkaukset

- lukutunnit / hetket luokissa

- lukuläksyn lukeminen tabletille/kaverille/aikuiselle 

- koulussa hyödynnettävissä monilukutaitokansio, jossa on valmiita tuntikokonaisuuksia

- koko koulun lukupuu

- Kodin- ja koulun päivänä lukunurkkaus kirjastossa

- digilukuseulat

-1.-2.luokkien toimenpiteitä lukutaidon edistämiseksi

- kummitoiminta (luokat 1 ja 4, 2 ja 6) Isommat oppilaat käyvät lukemassa pienemmille ja kuuntelevat heidän lukuläksynsä, isompien kirjoittamat ja lukemat omat tarinat pienemmille

- lelutunnin ja lukemisen yhdistäminen, luetaan ”nallelle”

- lukubingo

- 5.-6.lk:n oppilaiden lukuvinkkaukset pienemmille

-Luppakorva-sovellus (mahdollista käyttää)

3.-4.luokkien toimenpitetiä lukutaidon edistämiseksi

- lukuyhteistyö eskareiden kanssa 4.lk

- reaaliaineissa kappaleiden lukeminen jo oppitunnilla ja lukukuittaus kotiläksystä

- opettaja lukee oppilaille

- lukudiplomin käyttö

- lukupalkkiot

5.-6.luokkien toimenpiteitä lukutaidon edistämiseksi

- kirjalliset ohjeet käsitöissä

- reaaliaineissa kappaleiden lukeminen jo oppitunnilla ja lukukuittaus kotiläksystä

- lukubingoläksy (kesäläksy/lomaläksy)

- lukudiplomin käyttö

- kummiyhteistyö 5.lk + 1.lk ja 2.lk + 6.lk

 

2.1 Kieli kuuluu kaikille

Lukuvuonna 2025-2026 kiinnitämme edelleen erityisesti huomiota kielitietoiseen ajattelutapaan opetuksen ja oppimisen lähtökohtana:

  • äidinkielen taidot oppimisen resurssina (lukeminen, suullinen ja kirjallinen tuottaminen, osallistuminen, vaikuttaminen)
  • arkikielen ja koulun kielen (oppiaineen kielen) välisen eron ymmärtäminen
  • Yleiskielen ja lyhennekielen (somekielen) tilannesidonnaisuus
  • monikielisyyden arvostaminen ja vieraiden kielten opiskeluun kannustaminen: kieli on ajattelun, oppimisen, vuorovaikutuksen, osallistumisen ja vaikuttamisen väline.

Kielitietoisuuden toimintatapoina

  • lukeminen osaksi elämää: lukuharrastukseen kannustaminen, yhdessä lukemiseen innostaminen, lukuvinkkauksien jakaminen koulu-tv:n kautta
  • oppiaineiden kieli osana äidinkielen opetusta: jokaiseen oppiaineeseen kuuluu omat kielelliset lainalaisuudet, joita opettaja painottaa kyseissä oppiaineessa äidinkielen oppimisen näkökulmasta (esim. historia: syy- ja seuraussuhteiden ilmaisu, passiivi, mennyt aika)
  • Suullinen ja kirjallinen tuottaminen: opetukseen sisällytetään tavoitteellisesti erilaisia toimintoja, joissa oppilaat pääsevät tuottamaan omaa tekstiä suullisesti ja kirjallisesti yksin ja yhdessä muiden kanssa.
  • Painotetaan opittujen asioiden sanallistamista ymmärtämisen ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
  • Eri oppiaineissa annetaan oppilaille mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa suosimalla toimintatapoja, joissa omien mielenkiinnonkohteiden tutkiminen ja esiintuominen mahdollistuvat. Harjoitellaan yhdessä jakamisen kulttuuria, jossa jokaisen tuotos on tärkeä.
  • Kaikessa opetuksessa tuetaan oppilaiden myönteisen minäkuvan kehittymistä kieltenoppijana ja kannustetaan vieraiden kielten opiskeluun koulu-uran alusta lähtien. Vieraiden kielten rohkealla käytöllä annetaan oppilaille mahdollisuus laajentaa tiedonhakukanaviaan kaikissa oppiaineissa.

Kielten näkyvyys koulussa

  • lukuvinkkaukset
  • oppilaiden kirjallisten ja suullisten tuotosten jakaminen/ julkaisu luokkatasolla, koko koulun tasolla ja ystävyysluokkien kesken (vieraat kielet: Renko - Eteläinen)
  • seinätilan hyödyntäminen monilukutaidon kehittämiseksi
  • vieraiden kielten ja kielialueiden kulttuurin näkyinen koulu-tv:ssä, havaintoseinän teemoissa ja erilaisissa kansainvälisyyskasvatuksen toiminnoissa.

 

3. Kulttuuripolku (vastuuopettaja: Vesa Koskinen)

Kulttuuripolun toimintaa koordinoi Hämeenlinnan kaupungin Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX. Koulun yhteisinä perussisältöinä ovat Konsertti joka kouluun kiertueen – konsertti. Näiden lisäksi Rengon koulu osallistuu luokkatasoittain seuraaviin toimintoihin:

- 1.lk: Sirkusesitys Shenanigans Hämeenlinnan teatterin päänäyttämölle 17.-18.3.2026.

· 2.lk: Tutustuminen Sibeliuksen syntymäkotiin 23.10.2025

· 3.lk: Suuri kuoroprojekti lukuvuoden aikana ja konsertti 16.4.2026

· 4.lk: Taidemuseo näyttely Kehyskertomuksia: 24 fps / Reframing Cinema keväällä 2026

· 5.lk: Hämeen linna ja museo Militaria 28.10.2026

· 6.lk Itsenäisyyspäivän juhlat Verkatehtaalla 5.12.2025

· Rakas päiväkirja -konsertti joka kouluun esitys 30.10.2025

 

4. Tunne- ja vuorovaikutustaidot (vastuuopettajat Noora Tiitta ja Jussi Lempinen)

Lukuvuonna 2025–2026 kiinnitämme erityistä huomiota koulumme tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Viime lukuvuonna otimme käyttöön Mieli ry:n Hyvän mielen –taitomerkkikokonaisuuden ja jatkamme näiden tehtäväkokonaisuuksien tekemistä myös tänä lukuvuonna. Tehtävät etenevät luokka-asteittain 1–2, 3–4 ja 5–6. Hyvän mielen -taitomerkkitehtäviä tekemällä oppilaat oppivat taitoja, joita tarvitaan joka päivä. Miten tullaan toimeen toisten ihmisten kanssa, miten tunnistetaan ja ilmaistaan tunteita, millaiset asiat saavat meidät voimaan hyvin joka päivä ja miten pärjätä, jos on huolia tai stressiä. Oppilaat pääsevät harjoittelemaan näitä taitoja yksin ja ryhmässä joka toinen viikko ”Hyvän mielen päivänä”. Kun kaikki Hyvän mielen -taitomerkkiosa-alueet on käyty läpi, jokainen oppilas saa itselleen Hyvän mielen taitomerkki –diplomin.

 

5. Seurakuntayhteistyö (vastuuopettaja Jussi Lempinen)

Rengon koulun yhteistyö Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan kanssa noudattaa Hämeenlinnan kaupungin yhteistä linjausta seurakuntayhteistyöstä. Lukuvuosittain yhteisiä tilaisuuksia järjestetään usealle vuosiluokalle ja tapahtumat löytyvät koulun tapahtumakalenterista. Useammalle tapahtumalle suunnitellaan myös sisällöltään vaihtoehtoinen korvaava tapahtuma niille oppilaille, jotka eivät osallistu seurakunnan järjestämään ja organisoimaan tapahtumaan. 

 

6. Kotiseutuyhteistyö (vastuuopettaja Pasi Penttilä)

"Rengon koulu - yhteisessä kylässämme" 

Tähän asti matkalla ovat olleet mukana; 

                         - Aurinkopiha, esiopetus 

                         - Vanhempainyhdistys 

                         -Seurakunta 

                        - Syke ry 

                        - 4H 

                       - Muutamat paikalliset yritykset ja yhteisöt, jotka ovat                                                                                       tehneet lahjoituksia : 

                         heijastinliivit, liikuntakirjaset, puutavaraa,  

                     - Rengon Talonpoikaissäätiö 

                    -  Rengon kirjasto 

                    - Metsä Group -  Rengon saha 

                    - Poliisi  

Pyritään lisäämään ja tehostamaan yhteistyötä kyläyhteisön yritysten ja yhteisöjen kanssa esimerkiksi molemmin puoleisilla vierailuilla, yhteisillä tapahtumilla ja mahdollisilla sponsorituilla. 

 

7. Kansainvälisyyskasvatus (vastuuopettaja: Terhi Lahdenpohja)

Kansainvälisyyskasvatus on näkyvä osa koulumme toimintakulttuuria, jota sisällytetään koulumme arkeen perinteisiä toimintatapojamme kunnioittaen ja uusia ideoita hyödyntäen. Kansainvälisyyskasvatus toteutuu globaalina näkökulmana opetettaviin asioihin eri oppiaineissa. Monikulttuurisen näkökulman ylläpitäminen toisten ihmisten arvostamista korostaen on koulussamme tärkeä arvo.

Vieraiden kielten opetus on näkyvä osa arjen kansainvälisyyskasvatusta ja kotikansainvälisyyttä parhaimmillaan. Koulussamme on mahdollista hankkia monipuolinen kielitaito valinnaisen A2-kielen kautta. Vieraat kielet tarjoavat hyvän mahdollisuuden avartaa kulttuurista osaamista englannin- ruotsin- ja saksankielisten maiden osalta. Avoimena yhteisönä koulumme ottaa vastaan vierailijoita eri kieli- ja kulttuurialueilta. Pyrimme hyödyntämään oman kaupunkimme vierasta syntyperää olevia vierailijoita kansainvälisyyskasvatuksen hengessä. Muu toteutuva kansainvälisyyskasvatus:

· arjen kansainvälisyyskasvatus eri oppiaineiden tunneilla suvaitsevaisuus- ja globaalinäkökulmista (esim. aamunavaukset, ajankohtaiset tapahtumat, uutiset maailmalta)

· englantilaiseen, pohjoismaiseen ja saksalaiseen kulttuuriin kuuluvien perinteiden ja juhlien esiin ottaminen lukuvuoden aikana

· PostCrossing ja PenPalsSchools – 5.-6.luokkalaisten ikkunat kansainvälisyyteen

· kielten aktivointiseinän, koulutelevision ja keittiöyhteistyön hyödyntäminen kansainvälisyyskasvatuksen näkyvyyden lisäämiseksi

· Euroopan kielten viikko näkyy koulussamme info-tv:ssä ja kielipäädyn seinällä viikolla 39. Torstaina 25.9. kieltentunneilla tutustutaan joihinkin eurooppalaisiin kieliin ja saadaan tietoa kieliperheistä. Ruokalassa saamme herkutella italialaisella ruoalla. 6.lk:n ruotsin tunnilla kuuntelemme kielilähettilään tervehdyksen. Vuorovaikutteisen kohtaamisen hengessä oppilaat tervehtivät Euroopan kielten päivän aikana tapaamiaan aikuisia ja oppilaita itse keksimällään tervehdyksellä (sanallinen/ kehonkielinen).

· Halloween -perinteet ja historia englannin tuntien aikana 30.-31.10.

· International Tongue Twister Day

Kansainvälistä kielivoimistelulorujen päivää vietetään 1.11. Päivä näkyy koulussamme viikon 45 aikana vieraiden kielten oppitunneilla, joissa maistellaan suomen-, ruotsin-, englannin- ja saksankielisiä kielivoimisteluloruja.

· Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään 20.11. (viikko 47)

· saksanopiskelijoiden perinteinen Weihnachtsfeier vietetään joulukuussa saksantuntien puitteissa (vko 50/51)

· 3.-luokkalaisten Kielikuplis-kilpailu helmikuussa

· Shamrock Run -apilanetsintävälitunti Pyhän Patrikin päivän kunniaksi ma 17.3.

· Kieli- ja kulttuuripäivä viikolla 19

· saksanopiskelijoiden yhteistyö Warsteinin koulun oppilaiden kanssa jatkuu. Tämä yhteistyö koskee 6.luokkaa ja jatkuu yläkoulussa (Lyseo)

 

8. Oppilaskunta (vastuuopettaja Mia Pyhäjoki)

Koulumme oppilaskunnan hallitus toimii koulun oppilaiden edustajana erilaisten toimintojen suunnittelussa.

Oppilaskuntavaalit pidetään vuosittain elokuussa. Jokaiselta luokalta valitaan luokan edustaja ja varaedustajan oppilaskunnan hallitukseen. Oppilaskunnan hallituksen toiminta-aika on lukuvuosi. Oppilaskunnan hallitus pyrkii kokoontumaan joka kuukausi lukuvuoden aikana ja tarvittaessa useammin. Oppilaskuntaa ohjaa vastuuopettaja Mia Pyhäjoki.

Suunnitellut toiminnot:

o keskustelu ja palaute TOKE:n keskeisistä asioista ikätasoon soveltuvalla tavalla

o lukuvuoden suunnittelu ja oppilaskunnan keskeisten tavoitteiden asettaminen

o koko kaupungin oppilaskuntien yhteiseen suunnitteluun ja toimintaan osallistuminen 

o Yhteisteokset ruokalaan (halloween, ystävänpäivä)

o koulun, oppilaiden ja vanhempien kanssa yhteisesti suunniteltu tapahtuma, esim. karkkikioski

o ruokatoimikunnan ja ruokalan yhteistyö esim. toiveruokapäivä

o ”Kielikuplis”-kilpailun voittajan valinta helmikuussa

o luokkakokoukset, joissa oppilaskunnan edustaja kartoittaa oppilaiden toiveita ja palautteita

o Itsenäisyys-aiheinen luokan ovien koristelukilpailu Itsenäisyyspäivän aikaan.

o Pukeutumisen teemapäivä (halloween) ja pukeutumisviikko keväällä

o Eri teemoihin liittyviä piirustus- ja/tai kirjoituskilpailuita (joulu, pääsiäinen)

o Kykykilpailu keväällä

o Digitaalinen aarteenetsintä koulussa ryhmissä

 

9. Liikunnan lisääminen (vastuuopettajat Pasi Penttilä ja Viivi Huurne)

Pyrimme lisäämään lasten monipuolista liikkumista koulupäivien aikana tarjoamalla lukuisia mahdollisuuksia pieniin liikuntahetkiin. Kaikkien oppilaiden käytettävissä on monipuolinen valikoima välineitä välituntiliikuntaan, mm. palloja, hyppynaruja, hiekkalaatikkovälineitä ym. Luokissa pidetään taukoliikuntahetkiä, pieniä aamujumppia ja opetus pyritään järjestämään tauottamalla sitä usein. Välkkärit ohjaavat välituntiliikuntaa viikoittain eri luokille.

Lisäksi oppilaita kannustetaan kulkemaan koulumatkat lihasvoimin mahdollisuuksien mukaan.