Hae

4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään

Koulu
Ei lisäyksiä

Laaja-alainen osaaminen toteutuu lukuvuoden aikana lukuisissa eri oppimistilanteissa eri oppiaineiden näkökulmasta painotettuna sekä monialaisissa valinnaisaineissa (ks. 4.2). Koulumme pidemmän aikavälin kehittämistavoitteita yhdistää vuorovaikutustaitojen kehittäminen ja oppilaan oma osallisuus erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Vuorovaikutustaitojen kehittämisen tavoitteet oppilas ymmärtää oman toimintansa merkityksen yhteisön toimintailmapiirin kannalta ja oppii toimimaan muita kannustaen ja tukien. Oppilas oppii toimimaan aktiivisena osallistujana omien ja yhteisten tavoitteiden suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oppilas oppii työskentelemään eri ikäisten ihmisten kanssa ja oppii toimimaan tilanteeseen sopivalla tavalla (esim. kielenkäyttö). Oppilas osaa arvostaa omaa ja muiden työtä sekä rohkaistuu jakamaan yksin ja yhdessä muiden kanssa rakennettua tietoa. Oppilas oppii ymmärtämään omaa oppijuuttaan ja osaa arvioida oman oppimisensa edistymistä. Prosessissa vahvistetaan oppilaiden tietoja ja taitoja, tuetaan motivaatiota osallistua ja sitoutua yhteisiin tavoitteisiin, rakennetaan yhteisiä kokonaisuuksia/ tavoitteita ikätasoon sopivilla tavoilla, arvioidaan yksin ja yhdessä onnistumisia ja mietitään parannusehdotuksia, julkaistaan yksin ja yhdessä tehtyjä tuotoksia luokan/ koulun oppilaille.

Toteutus

Luokkien omat tavoitteet pitkän aikavälin kehittämistavoitteiden osalta (eri aiheita, joiden keskiössä on vuorovaikutus). Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Valinnaisuus: oppilaat osallistuvat valinnaisaineiden sisältöjen, työtapojen ja tuotosten suunnitteluun. Arjen hallinta: omien tavoitteiden asettaminen ja edistymisen arviointi.

Arviointi

Oppilaiden itsearviointitaitojen kehittäminen osana arviointia (oppimisen sanallistaminen)

  •  oppimisprosessin osa-alueiden ja niistä muodostuvan kokonaisuuden arviointi oppimisprosessin näkökulmasta (vertaisarviointi, ryhmäkeskustelut, tuotokset)
  • osallisuuden ja työskentelytaitojen arviointi (itsearvioinnin reflektointi)
  • Oppimisympäristöt (fyysinen, virtuaalinen, psyykkinen, sosiaalinen) koti, koulu, lähiluonto, vierailukohteet sähköiset oppimisympäristöt (tiedon etsiminen, rakentaminen ja jakaminen)
  • yhteisöllisyyttä ja interaktiivisuutta korostavat oppimismenetelmät toimintaa tukevissa oppimisympäristöissä

Yhteistyökumppanit

  • Arx
  • Erasmus-vierailijat

Laaja-alaisen osaamisen toteutuminen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja valinnaisissa aineissa

Laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueet toteutuvat monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja valinnaisissa aineissa, joissa opetus toteutuu eri ikäryhmien oppilaiden muodostamissa ryhmissä opetusta eheyttävinä kokonaisuuksina. Oppilaat osallistuvat sisältöjen ja työtapojen suunnitteluun, jolloin jokaisesta jaksosta muodostuu hieman omanlaisensa kokonaisuus.

Taito- ja taideainevalinnaiset

(ks.sisällöt, tavoitteet ja arviointi kohdasta 4.2)

Kuvataide
Käsityö
Liikunta
Musiikki

Monialaiset valinnaiset

Monialaiset valinnaiset lukuvuosi 2025-2026

Satuhakkerointi (äidinkieli)

Sisältö: Vanhat sadut ja tarinat otetaan pölyttymästä esille ja muokataan uusiksi versioiksi. Satuja muokataan kirjoittamalla, animoimalla ja videoimalla.

Tavoitteet: Oppia tunnistamaan sadun rakenne. Kehittää kirjoittamista sekä oppia muokkaamaan tekstejä.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1,L2, L4, L5,

 

Etevät esiintyjät (äidinkieli)

Sisältö: Tunneilla heittäydytään esiintymään eri tavoin. Valinnaisessa valmistetaan monenlaisia esityksiä yksin ja ryhmissä. Oppilaat saavat lisää esiintymisvarmuutta ja vinkkejä esiintymiseen.

Tavoitteet: Oppilas uskaltaa itseään omien vahvuuksiensa mukaan ja kokeilee erilaisia ilmaisutapoja.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L2, L7

 

Mennään metsään ja metsästä maailmalle (Ympäristöoppi)

Sisältö: Tunneilla tutkitaan metsää ja sen elämää. Tietoa metsästä hankitaan tekemällä tutkimuksia niin luokassa kuin luonnossakin.

Tavoitteet: Harjoitella luonnossa toimimista ja liikkumista. Opetellaan tutkimusten tekemistä.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L3, L5, L7

 

TVT-taituri (TVT = tieto- ja viestiteknologia) (matematiikka)

Sisältö: Valinnaisessa käydään läpi erilaisia TVT-taitoja (mm. koodausta, animaatiota, videon muokkausta, pilvipalveluita, kuvanmuokkausta, musiikin tekemistä). Oppilaat voivat syventää omia taitojaan sekä edetä oman osaamisen mukaan.

Tavoitteet: Oppilas kehittää omia TVT-taitoja. Oppilas osaa käyttää ja yhdistää eri mediasovelluksia keskenään.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L4, L5, L7

 

Tiedettä, tiedettä (ympäristöoppi)

Sisältö: Valinnaisessa tutkitaan ja tutustutaan erilaisin menetelmin aihepiireihin avaruus, ilma ja vesi. Tunneilla hankitaan tietoa aiheista ja tehdään tutkimuksia ja erilaisia tuotoksia.

Tavoitteet: Oppilas harjoittelee tutkimusasetelman tekemistä ja tutkimuksen perusasioita.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L5, L7

 

Kaukainen Kiina (historia)

Sisältö: Valinnaisessa tutkitaan Kiinaa monelta kantilta: sen historiaa, luontoa ja kulttuuria. Tunneilla hankitaan tietoa ja tehdään esitelmiä, rakennellaan sekä lauletaan.

Tavoitteet: Oppija oppii tuntemaan Kiinan historiaa ja maantietoa.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L2, L4, L7

 

Luokka 6A: Yrityskylä

Laajuus yhteiskuntaoppi, äidinkieli, matematiikka

Tavoiteet: Oppilas oivaltaa kestävän yhteiskunnan peruspilarit ja näkee palveluiden jakamisen, käyttämisen ja kierrättämisen merkityksen osana talouden toimintaa.

Arviointi: Monialainen suoritetaan hyväksytysti osallistumalla aktiivisesti oppitunneilla ja varsinaisena yrityskyläpäivänä. Työskentely huomioidaan äidinkielen ja matematiikan arvioinnissa.

Matkailumessut
Laajuus: ympäristötieto, äidinkieli ja kuvataide

Tavoitteet: Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat matkailuaiheiset messut. Kukin oppilas ryhmänsä kanssa esittelee yhden maan.

Arviointi: Työskentely ja toteutus huomioidaan ympäristötiedon ja äidinkielen arvioinnissa.