Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

<u>5.1 Oppilaiden osallisuus</u>

Koulumme pitkän aikavälin kehittämissuunnitelman mukaisesti kannustamme oppilaita omatoimisuuteen, oma-aloitteisuuteen ja yritteliäisyyteen paitsi oman työskentelyn suunnittelun osalta, myös sellaisissa koulun toimintaan liittyvissä asioissa, joissa oppilaat voivat yhdessä päättää ja toteuttaa toiminnan sisällön. Tällaisia ideointimahdollisuuksia tarjoavat esim. teemapäivien suunnittelu ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa. Ilmiöpohjainen opetus ja projektityöskentely ovat myös sellaisia toimintatapoja, joissa oppilaiden oma osallisuus toiminnan suunnittelussa on etusijalla.

Oppilaskunta (vastuuopettaja Mia Pyhäjoki)

Koulumme oppilaskunnan hallitus toimii koulun oppilaiden edustajana erilaisten toimintojen suunnittelussa.

Oppilaskuntavaalit pidetään vuosittain elokuussa. Jokaiselta luokalta valitaan luokan edustaja ja varaedustajan oppilaskunnan hallitukseen. Oppilaskunnan hallituksen toiminta-aika on lukuvuosi. Oppilaskunnan hallitus pyrkii kokoontumaan joka kuukausi lukuvuoden aikana ja tarvittaessa useammin. Oppilaskuntaa ohjaa vastuuopettaja Mia Pyhäjoki.

Suunnitellut toiminnot:

o keskustelu ja palaute TOKE:n keskeisistä asioista ikätasoon soveltuvalla tavalla

o lukuvuoden suunnittelu ja oppilaskunnan keskeisten tavoitteiden asettaminen

o koko kaupungin oppilaskuntien yhteiseen suunnitteluun ja toimintaan osallistuminen (Iittalassa 10.10.10.2024)

o koulun, oppilaiden ja vanhempien kanssa yhteisesti suunniteltu tapahtuma, esim. karkkikioski

o ruokatoimikunnan ja ruokalan yhteistyö esim. toiveruokapäivä

o luokkakokoukset, joissa oppilaskunnan edustaja kartoittaa oppilaiden toiveita ja palautteita

o Itsenäisyys-aiheinen luokan ovien koristelukilpailu Itsenäisyyspäivän aikaan.

o Pukeutumisen teemapäivä (halloween) ja pukeutumisviikko keväällä

o Eri teemoihin liittyviä piirustus- ja/tai kirjoituskilpailuita (joulu, pääsiäinen)

o Kykykilpailu keväällä

o Digitaalinen aarteenetsintä koulussa ryhmissä

<u>OppilasAgentit</u>

  • OppilasAgentit ovat koulussa toimivia tukihenkilöitä, jotka auttavat muita oppilaita ja opettajia tietoteknisissä asioissa koulupäivän aikana. OppilasAgenteiksi koulutetut 5.-6.luokan oppilaat jatkavat työtään 2024-2025.
  • OppilasAgenttien vetäjänä toimii Vesa Koskinen.
  • OppilasAgentin tehtäviä Rengon koulussa ovat:
    • iPadien tarkistus tiistaisin ja torstaisin
    • tietokoneiden kunnon tarkistaminen ja välineistön pito siistinä tiistaisin ja torstaisin
    • apuopettajina toimiminen muiden luokkien oppitunneilla
    • digivälituntien pitäminen
    • yksittäisten opettajien neuvominen
    • juhlien äänentoistosta ja valoista huolehtiminen

<u>Ruokailu, ravitsemus ja tapakasvatus</u>

Kouluruokailusta vastaa koulussamme Compass-Group. Kouluemäntänä toimii Mari Lehtonen.

Ruokavuorot:

KLO                     MA                      TI                         KE                        TO                       PE

10.45                  1lk + 3k             2lk + 3lk             2lk + 3lk             1lk + 2lk             1lk + 3lk

11.00                  2lk + 5lk             4lk + 5lk           5lk + 6lk             3lk + 4lk             5lk + 6lk

11:15                  4lk + 6lk             1lk + 6lk             4lk + 1lk            5lk + 6lk            2lk + 4lk

<u>Ravitsemus- ja tapakasvatus:</u>

Päivän ruoka-aineksista koottu malliannos ohjaa oppilaita lautasmallin noudattamiseen esteettinen, teemoittain vaihtuva ruokalasisustus houkuttaa ja tekee ruokailuhetkestä nautinnollisen kaikille aisteille

<u>Keittiöyhteistyö</u>

Opetus- ja keittiöhenkilöstö tekevät tiivistä yhteistyötä lukuvuoden aikana oppilaiden osallistamiseksi ja yhteisen viihtyvyyden lisäämiseksi. Tavoitteena on kasvattaa oppilaita ottamaan vastuuta yhteisistä tiloista ja arvostamaan ruokaa.

Yhteistyön muotoja ovat:

  • hygieniakasvatus/ pöytien pyyhkimisvuorot
  • tuoliennostovuorot
  • välipala
  • teemaviikot
  • biojätteen vähentämiseen liittyvät kilpailut
  • oppilaiden keittiön toimintaan tutustuminen
  • oppilaskunnan edustajan osallistuminen ruokakokouksiin
  • oppilaiden osallistuminen toiveruokaviikon ruokalistan laadintaan

<u>Välkkäritoiminta (vastaavat opettajat: Noora Tiitta)</u>

Koulutetut välkkärit liikuttavat erityisesti pienimpiä oppilaita viikoittain yhdellä pitkällä ruokavälitunnilla mahdollisuuksien sekä sääolosuhteiden mukaan, monipuolisesti ja iloisesti. Tarjotaan yhteistoimintaa, pelejä ja leikkejä sekä ohjattua kisailua. Koulun välituntivälineistö on välkkäreiden käytössä. Koulutettuja välkkäreitä on n. 10.

<u>Kummioppilastoiminta</u>

  • Koulumme 4. - 6.- luokkalaisilla on nimetty kummilapset. Kummiyhteistyöllä tuetaan pienempien oppilaiden kouluarkea.
  • Tavoitteena on kuukausittainen yhteistyö. Yhteistyön muodot:
    • neljäsluokkalaisten lukutunnit eskareille   
    • kummipaja keväällä (4.lk:n oppilaat järjestävät eskarilaisille)
    • liikuntatuntien avustaminen
    • yhteisen ajan viettäminen
    • välituntikaveri
    • yhteiset laulu-, askartelu- ja lukuhetket

<u>Kerhotoiminta (vastuuopettaja Armi Karevaara)</u>

Rengon koulussa järjestetään lukuvuonna 2024-2025 kerhoja:

  • HIL: Vaihtuvat palloilut, tiistaisin klo 13.50-14.50, ohjaaja Niko Kilpinen

    Syyslukukausi

    3.9.–10.12.2024 

    Kevätlukukausi

    14.1.–13.5.2025

  • HIL: Välipalaa ja arjen taitoja, torstaisin, klo 15.15-16.15, Lasten liitto, ohjaaja Rosita Jokinen

    Syyslukukausi

    5.9.–12.12.2024 

    Kevätlukukausi

    16.1.–15.5.2025

  • Oma kerho: Höntsäpelikerho, torstaisin klo 7.45-8.45, Pasi Penttilä

    Syyslukukausi

    28.8.–12.12.2024 

    Kevätlukukausi

    16.1.–15.5.2025

Kevätlukukaudella saattaa olla vielä muitakin kerhoja riippuen kerhomäärärahoista.