Hae

4.2 Valinnaisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään 

Koulu
Ei lisäyksiä

Vapaaehtoisen A2-kielen valintamahdollisuus 

Rengon koulussa on mahdollisuus valita vapaaehtoisena toisena pitkänä A2-kielenä englannin rinnalla saksa. Valinnat suoritetaan 3.lk:n helmi- maaliskuussa. Valinta on sitova ja saksan kieli valitaan oppiaineeksi luokille 4-9. Kielen valintaan liittyvistä asioista pidetään kieli-infoilta helmikuussa.Oppilaat pääsevät tutustumaan vapaaehtoiseen kieleen kieltentuntien puitteissa 3.lk:n aikana. 

Valinnaisaineet Rengon koulussa lv 2025-2026

Koulumme 3-6.-luokkien oppilaat opiskelevat valinnaisaineita. Luokkien 3.-5. oppilailla valinnaisia on kaksi vuosiviikkotuntia ja 6. luokan oppilailla yksi vuosiviikkotunti. Valinnaisaineita on kahdenlaisia:

1. Taito- ja taidevalinnaiset (luokat 3.-6.)

2. Monialaiset valinnaisaineet (luokat 3.-5.)

Valinnaisaineet toteutuvat neljässä eri jaksossa:

1. Viikot 33-41 (monialaiset)

2. Viikot 43-51 (taito- ja taide)

3. Viikot 2-12 (taito- ja taide)

4. Viikot 13-22 (monialaiset)

Valinnaisaineet ovat lukujärjestyksessä tiistai-iltapäivisin aina kaksi oppituntia kerrallaan klo 12.00-13.45. 6.lk:n oppilaat osallistuvat vain taito- ja taidevalinnaisiin, joten viikoilla 43-5 1 ja 13-22 heillä on kuvataidetta kaksi oppituntia valinnaisaineiden kohdalla. Niinä viikkoina, joina 6.lk:n oppilaat opiskelevat taito- ja taidevalinnaisia, he eivät opiskele kuvataidetta.

Valinnaisainevalinnat tehdään kerran lukuvuodessa, keväisin. Tämän lukuvuoden valinnat tehtiin jo keväällä 2024. Valinnaisaineryhmiä muodostettaessa pyrittiin toteuttamaan oppilaiden ensisijaiset toiveet. Koulun valinnaisaineseinältä (pääoven vieressä) oppilaat näkevät mihin ryhmiin kuuluvat ja milloin jaksot vaihtuvat.

Kaikki valinnaisainekurssit ovat alle 3 vuosiviikkotuntia, joten ne arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Kurssien hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista tunneilla, myönteistä asennetta ja annettujen kurssitehtävien suorittamista ja tuotosten valmistumista. Todistuksessa valinnaisaineet näkyvät syventävinä opintoina emoaineen alla ja ne vaikuttavat emoaineen arviointiin.

L1-L7 ovat laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia:

* L1 Ajattelu- ja oppimaan oppiminen

* L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

* L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

* L4 Monilukutaito

* L5Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen

* L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys

* L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

 

1.Taito- ja taidevalinnaiset

  Valinnais-kurssi

Laajuus

vhh

Luokka-

taso

Sisältö Tavoitteet

Oppiaine/

Osaamis-

kokonaisuus

1 Liikunta 0,5 3-6

Kohotetaan kuntoa eri tavoin, voimistellaan, pallotellaan, kisaillaan erilaisissa viesteissä ja leikeissä.

Kehittää oppilaiden kuntoa, motoriikkaa, tasapainoa, lihaskuntoa, liikkuvuutta ja rytmiikkaa kokonaisvaltaisesti.

Liikunta

L3: Oppilas osaa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan

2 Kuvataide 0,5 3-6 Tehdään erilaisin tekniikoin monenlaista kuvataidetta. Jos kiinnostusta riittää, voidaan myös tutustua taiteen eri suuntauksiin.  Kehittää oppilaan suunnittelu- ja kädentaitoja sekä tutustua taiteen monimuotoisuuteen 

Kuvataide

L1: Visuaalinen hahmotuskyky kehittyy.
L7: Materiallien uusiokäyttö, säästäminen ja kierrätys.

3 Käsityö 0,5 3-6 Suunnitellaan ja toteutetaan erilaisia materiaaleja sisältävä käyttöesine. Luovuuden ja suunnittelutaitojen kehittyminen sekä monipuolisten työtapojen käyttö.

Käsityö
L1: Oppilas toteuttaa käsityöprosessin suunnitelmasta valmiiksi tuotokseksi.

L7: Materiallien säästäminen ja kierrätys.

7 Musiikki 0,5 3-6 Lauletaan ja soitetaan yhdessä. Perehdytään rytmisoittimiin. Kuunnellaan musiikkia.

Opitaan kuuntelemaan aktiivisesti musiikkia.
Löytää laulamisen ja soittamisen ilo.

Musiikki

L2: Musiikillisen vuorovaikutuksen ja harmonian löytäminen.

 

2. Monialaiset valinnaisaineet

Monialaiset valinnaiset lukuvuosi 2025-2026

Satuhakkerointi (äidinkieli)

Sisältö: Vanhat sadut ja tarinat otetaan pölyttymästä esille ja muokataan uusiksi versioiksi. Satuja muokataan kirjoittamalla, animoimalla ja videoimalla.

Tavoitteet: Oppia tunnistamaan sadun rakenne. Kehittää kirjoittamista sekä oppia muokkaamaan tekstejä.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1,L2, L4, L5,

 

Etevät esiintyjät (äidinkieli)

Sisältö: Tunneilla heittäydytään esiintymään eri tavoin. Valinnaisessa valmistetaan monenlaisia esityksiä yksin ja ryhmissä. Oppilaat saavat lisää esiintymisvarmuutta ja vinkkejä esiintymiseen.

Tavoitteet: Oppilas uskaltaa itseään omien vahvuuksiensa mukaan ja kokeilee erilaisia ilmaisutapoja.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L2, L7

 

Mennään metsään ja metsästä maailmalle (Ympäristöoppi)

Sisältö: Tunneilla tutkitaan metsää ja sen elämää. Tietoa metsästä hankitaan tekemällä tutkimuksia niin luokassa kuin luonnossakin.

Tavoitteet: Harjoitella luonnossa toimimista ja liikkumista. Opetellaan tutkimusten tekemistä.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L3, L5, L7

 

TVT-taituri (TVT = tieto- ja viestiteknologia) (matematiikka)

Sisältö: Valinnaisessa käydään läpi erilaisia TVT-taitoja (mm. koodausta, animaatiota, videon muokkausta, pilvipalveluita, kuvanmuokkausta, musiikin tekemistä). Oppilaat voivat syventää omia taitojaan sekä edetä oman osaamisen mukaan.

Tavoitteet: Oppilas kehittää omia TVT-taitoja. Oppilas osaa käyttää ja yhdistää eri mediasovelluksia keskenään.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L4, L5, L7

 

Tiedettä, tiedettä (ympäristöoppi)

Sisältö: Valinnaisessa tutkitaan ja tutustutaan erilaisin menetelmin aihepiireihin avaruus, ilma ja vesi. Tunneilla hankitaan tietoa aiheista ja tehdään tutkimuksia ja erilaisia tuotoksia.

Tavoitteet: Oppilas harjoittelee tutkimusasetelman tekemistä ja tutkimuksen perusasioita.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L5, L7

 

Kaukainen Kiina (historia)

Sisältö: Valinnaisessa tutkitaan Kiinaa monelta kantilta: sen historiaa, luontoa ja kulttuuria. Tunneilla hankitaan tietoa ja tehdään esitelmiä, rakennellaan sekä lauletaan.

Tavoitteet: Oppija oppii tuntemaan Kiinan historiaa ja maantietoa.

Arviointi (hyväksytty/hylätty): kurssi suoritetaan hyväksytysti osallistumalla tuntityöskentelyyn ja suorittamalla annetut kurssitehtävät. Kurssi on osa emoaineen arvosanaa.

Osaamiskokonaisuus: L1, L2, L4, L